Bog tips om Niels Bohr
Fra : EjS

Dato : 13-10-03 09:49

Hej gruppe

Efter at have set "Store Danskere" på DR2 igår er jeg blevet lidt nysgerrig.
Har I tips til biografier om Bohr og hans videnskabelige og politiske
indflydelse.

MVH EjS

=======================
Stud. M.Sc.E.E.
Esben Juul Sørensen

Aalborg University, Denmark
Institute of Electronic Systems
Department of Control Engineering

Frederiks Bajers Vej 7
DK-9220 Aalborg Ø

Room C2-209

Project homepage:
http://www.control.auc.dk/~03gr931a

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 13-10-03 10:00

On Mon, 13 Oct 2003 10:49:25 +0200, EjS wrote:

> Efter at have set "Store Danskere" på DR2 igår er jeg blevet lidt nysgerrig.
> Har I tips til biografier om Bohr og hans videnskabelige og politiske
> indflydelse.

Jeg husker Abraham Pais' biografi ("Niels Bohr's times,...") som glimrende,
det er dog nogle år siden, at jeg læste den.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 17-10-03 17:56

Sonny T. Larsen wrote:

> Jeg husker Abraham Pais' biografi ("Niels Bohr's times,...") som glimrende,
> det er dog nogle år siden, at jeg læste den.

Biografien er glimrende. I den forbindelse kan man høre Bertelsen
tale med enken Ida Nicolaisen. Det er linket med beskrivelsen
"efterladenskaber":

<http://www.dr.dk/p1/bertelsen/>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 13-10-03 10:47

EjS wrote:

> [...]
>Har I tips til biografier om Bohr og hans videnskabelige og politiske

Umiddelbart den af Abraham Pais nævnte, samt Tor Nørretranders: Det
Udelelige.

Fra : Bo Warming

Dato : 13-10-03 13:20

"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> wrote in message
> [...]
nysgerrig.
> Har I tips til biografier om Bohr og hans videnskabelige og politiske
Præciserer nogen af bøgerne om Bohr bidrog til abombens udvikling, på
afgørende vis - og hvis det, så hvordan?

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 13-10-03 14:49

Bo Warming wrote:
> Præciserer nogen af bøgerne om Bohr bidrog til abombens udvikling, på
> afgørende vis - og hvis det, så hvordan?

Prøv at læse dem, måske kunne du lære noget? og hvis ikke så er tiden
da i det mindste brugt konstruktiv, istedet for at sende spam

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 14-10-03 07:20

"Carsten Svaneborg" <zqex@nowhere.on.the.net> wrote in message

> Prøv at læse dem, måske kunne du lære noget? og hvis ikke så er tiden
> da i det mindste brugt konstruktiv, istedet for at sende spam

Kan nogen hjælpe CS at begrunde, at indlægget , som CS her svarer på, er
spam?

Har nogen læst bøgerne og forstået så godt, at de kan skitsere, hvordan Bohr
har gavnet skatteyderen vedr noget praktisk?

Fra : Qrt

Dato : 13-10-03 17:35

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:

> Præciserer nogen af bøgerne om Bohr bidrog til abombens udvikling, på
>afgørende vis - og hvis det, så hvordan?

Hej Bo!
Det overrasker mig, at du, som den aktive debatør du er, bl.a. omkring
atom-, kerne- og kvantefysikkens forældre, ikke har kendskab til de
nævnte titler. Men det sku' da glæde mig, om du for én gang skyld gad
tøffe ned på biblioteket, låne en bog, og LÆSE den.

Qrt

Fra : Bo Warming

Dato : 14-10-03 07:17

"Qrt" <okilikethembig@hotmail.com> wrote in message

> Hej Bo!
> Det overrasker mig, at du, som den aktive debatør du er, bl.a. omkring
> atom-, kerne- og kvantefysikkens forældre, ikke har kendskab til de

De store forældre er Becquerel, Curie og Planck - det er der ingen tvivl om.

> nævnte titler. Men det sku' da glæde mig, om du for én gang skyld gad
> tøffe ned på biblioteket, låne en bog, og LÆSE den.

Som du er inde på , er jeg en travl mand med mange bolde i luften, så jeg
venter til at nogen har skitzeret HVORDAN der måske kan findesdata, der
peger mod at Hahn gavnedes af fx Bohr.

Jeg har læst Pais og Nørretranders og andre bøger, der skamroser Bohr, og
finder ikke en kronologi og logik, der har værdi.

Bohr siges at være overvurderet, ifølge udenlandsk videnskabehistorie, og
han fik ry som god samler af unge genier på Blegdamsvej-instituttet og han
drejede Mendelejefs periodiske system 90 grader og det kobles til at Hevesy
mm opdagede Zirkonium- og Hafnium-grundstofferne og sidstnævnte opkaldes
efter København. Big deal.!

Bohr, Einstein, Heisenberg, Schrødinger og kollegaer slog sig op som
fredapostle og værdi-relativister (komplementaritets, relativitets og
usikkerhedsprincip - small talk) Big deal. Forklar noget nytte a la Hahns
forberedelse af bombe og akraftværker.

Fra : Qrt

Dato : 14-10-03 20:01

>De store forældre er Becquerel, Curie og Planck - det er der ingen tvivl om.

Det er muligt. Jeg synes det er et spændende emne og har læst et par
bøger, men jeg har ikke speciel forstand på emnet

> [...]
>mm opdagede Zirkonium- og Hafnium-grundstofferne og sidstnævnte opkaldes

Der er også muligt. Da jeg synes emnet er spændende, vil det glæde mig
hvis du ku' gi' mig et par bogtitler eller andre referencer, så jeg
kan læse lidt om Bohr's betydning (eller mangel på samme), set fra et
udenlandsk synspunkt.

mvh
Qrt

Fra : Bo Warming

Dato : 15-10-03 01:07

> [...]
> hvis du ku' gi' mig et par bogtitler eller andre referencer, så jeg
> kan læse lidt om Bohr's betydning (eller mangel på samme), set fra et

I Politiken læste jeg at udenlandske videnskabshistorikere modsiger dansk
patriotisme og de få notoriske bedrifter fra Bohr-instituttet er let af læse
om - min viden kom først fra Bergsøes "Kemi på en anden måde" og er ikke
blevet modsagt men bekræftet en snes gange siden.

At Pais og Nørretranders og Einstein-biograferne om Einstein går på listefod
mht hvad de EGENTLIG har betyder, peger mod overdrivelse.

Vedr de andre store er det let at lave kronologi og forklare indsats som
logisk nødvendighed. Men ikke vedr disse opreklamerede - og det er da også
påfaldende at de der på denne ng, har modsagt min skepsis. aldrig har haft
noget mur og nagelfast.

Vedr GPS blev påstanden hurtigt skruet ned til at vedr uvæsentlige
finjusteringer er der MÅSKE brugt relativity - men intet om hvordan, dvs alm
succesiv approximation og efterjustering har nok al ære. Og Rømer er langt
vigtigere end Einstein

Jeg har haft lang debat med Claes Kastholm, Berl.Tidn tidl Pol og EB, om
hans EB-skriverier om Bohr-betydning og han kunne kun citerer bogtitler men
intet om HVAD Bohr tolkede særlig genialt vedr de tidlige fissionsforsøg.

Fra : Qrt

Dato : 15-10-03 17:07

> [...]

>intet om HVAD Bohr tolkede særlig genialt vedr de tidlige fissionsforsøg.

Nu har jeg - modsat visse andre - været en tur på biblioteket efter
den bog du refererer til: "Kemi på en anden måde". Det er rigtig at
der ikke står en masse om Bohr, men dét der står synes jeg nu virker
rosende og positivt. Fx. er han i registret over forkere og
videnskabsmænd omtalt som
[citat]
"Verdenskendt dansk fysiker, professor i teoretisk fysik ved
Københavns universitet. Indledende en ny epoke for atomforskningen"
[citat slut"
Som almindelig dødelig så synes jeg nu det lyder som noget MEGET
STORT? - men det kommer jo nok an på øjnene der ser....

Det er ærgeligt at du ikke kan huske mere om den udenlandske
videnskabshistoriker, fra Politiken, som du snakker om. Ikke fordi jeg
har nogen grund til at betvivle dig, men omvend så kan enhver jo kalde
sig videnskabshistoriker, Politiken kan ha' misforstået eller
fejlciteret ham eller du kan for den sags skyld huske forkert.

(Alt dét der om GPS og Einstein ved jeg ikke noget om)

Qrt

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 14-10-03 08:14

EjS wrote:
> Efter at have set "Store Danskere" på DR2 igår er jeg blevet lidt nysgerrig.
> Har I tips til biografier om Bohr og hans videnskabelige og politiske
> indflydelse.

Du kan finde noget blandet stof på Internet, incl. biografiske artikler, her:
http://dmoz.org/Science/Physics/History/People/Bohr,_Niels/

Fra : Bo Warming

Dato : 14-10-03 15:27

"Johnnie Hougaard Nielsen" <sfromis@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]

"Blot folk får en filosoferende atomfysiker at knæle for i stedet for en
biskop, er de ligesom lidt lykkeligere". Jacob Paludan

Alle politikere vil gerne sole sig ved at nævne Bohr, men han har da ikke
haft politisk indflydelse. Atompolitik afgør USA.
Fredsfloskler betød nul.

Fra : EjS

Dato : 14-10-03 09:37

Tak for svarene...

Jeg vil læse de omtalte bøger når jeg engang får tid...

MVH EjS

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 14-10-03 23:06

> [...]
> Har I tips til biografier om Bohr og hans videnskabelige og politiske

En bog af ældre dato, 1985, er "Niels Bohr og atomvåbnet" af
Wilhelm Christmas-Møller. På forlaget Vindrose.
Taget fra bagsideteksten: En gennemgang af de politiske
systemers reaktioner på Bohrs tanker....

--
vh. tp