Badeforhæng!
Fra : Don

Dato : 12-10-03 13:09

Er der nogen der kan give mig en pædagoisk forklaring på hvorfor
badeforhænget altid bevæger sig ind mod/klistrer mod én når man er i bad?

Mvh.
Don

Fra : PEHnews

Dato : 12-10-03 17:10

"Don" <nono@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan give mig en pædagoisk forklaring på hvorfor
> badeforhænget altid bevæger sig ind mod/klistrer mod én når man er i bad?

Den varme luft stiger op, hvorved der skabes let let undertryk, der "suger"
badeforhænget "indad".
M.v.h.
Poul Evald Hansen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-10-03 17:15

> Den varme luft stiger op, hvorved der skabes let let undertryk, der
> "suger" badeforhænget "indad".

Så simpelt er det såmænd ikke, da effekten også opstår ved koldt vand.
Jeg kan huske at Ingeniørens bagside har haft det under behandling engang,
men jeg kan desværre ikke finde noget om det på deres hjemmeside.

Der er også en der har fået Ig Nobel prisen for at have arbejdet med
fænomenet:
http://www.wired.com/news/technology/0,1282,47334,00.html?tw=wn20011005

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-03 18:57

> [...]
> men jeg kan desværre ikke finde noget om det på deres hjemmeside.
>
> Der er også en der har fået Ig Nobel prisen for at have arbejdet med

Angiveligt skulle det være turbulens der havde årsagen, men efter kort
tid var der nogle danskere (læst vist nok i fyens stiftstidende) som
modbeviste dette ved at afdække toppen af badenichen så luften ikke
kunne komme ud, men alligevel gik badeforhænget indad. Jeg ved ikke
rigtig om det er en god forklaring, men jeg holder mig til varmen og
turbulensen bidrager hver især, da jeg tror mest på det.

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : N. Foldager

Dato : 12-10-03 20:23

Martin Sørensen:

>Så simpelt er det såmænd ikke, ...

Nej.

>Jeg kan huske at Ingeniørens bagside har haft det under behandling engang,
>men jeg kan desværre ikke finde noget om det på deres hjemmeside.

Der har også været en artikel i Scientific American for nogle år
siden.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : N. Foldager

Dato : 12-10-03 20:44

Som tiden dog går. Det viste sig at være i juni-nummeret 1988.

Jeg har *smidt* artiklens 4 sider som gif-filer på:

http://home20.inet.tele.dk/lras/bad1.gif

http://home20.inet.tele.dk/lras/bad2.gif

http://home20.inet.tele.dk/lras/bad3.gif

http://home20.inet.tele.dk/lras/bad4.gif