våd acrylplade
Fra : Morten Guldager

Dato : 10-10-03 18:31

Hejsa,

Som låg på mit akvarie har jeg en acrylplade. Den bliver
naturligvis ganske fugtig på undersiden. Pladen er 3 mm tyk.
Vandet under pladen er omkring 26 grader varmt, og der er
vel omkring 5 cm luft mellem vandoverflade og låg.

Det bevirker at den bukker opad i enderne. Det er som om
acryl udvider sig når det bliver fugtigt. (kan det virkelig
passe...?)

Nogen der kan forklare hvad der sker?

/Morten

Fra : J. Nielsen

Dato : 10-10-03 20:46

On Fri, 10 Oct 2003 17:30:50 GMT, Morten Guldager <spamtrap@mogul.dk> wrote:

> [...]
>
>Det bevirker at den bukker opad i enderne. Det er som om
>acryl udvider sig når det bliver fugtigt. (kan det virkelig

Ja. Acryl og mange andre (alle?) plasttyper optager vand i små mængder. Når
dit låg bukker opad skyldes det formentlig at luftfugtigheden er lavere over
end under låget. Ved sprøjtestøbning af visse plasttyper bla. Nylon, lægger
man nogle gange emnerne i vand for at fremskynde fugtoptagelsen, som under
alle omstændigheder vil finde sted.
--

-JN-

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-10-03 23:33

J. Nielsen <morgan@post8.tele.dk> skrev i en
> [...]

man nogle gange emnerne i vand for at fremskynde fugtoptagelsen, som under

Skal man forarbejde klare plader, stilles disse til tørre i en ovn et døgns
tid, inden de bringes op på forarbejdningstemperatur, ellers koger der
bobler i plasten.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : //zigge

Dato : 10-10-03 23:45

> [...]
døgns
> tid, inden de bringes op på forarbejdningstemperatur, ellers koger der

Vil det sige at jeg kan undgå at acrylplade koger op, når jeg "glatter"
kanten med en varmeblæser (500grader)?

Mvh
//zigge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-10-03 11:28

file://zigge <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en

> [...]
> døgns
>
> Vil det sige at jeg kan undgå at acrylplade koger op, når jeg "glatter"

Ja, hvis den har stået i en varmeovn og du varmer moderat, kortvarigt.
Husker ikke præcist, men mindst 1 døgn ved vistnok 80 grader. Skal stå
lodret ellers kan den krølle/få mærker. Men var der ikke en mere moderat
måde at glatte kanter på, eller skrue ned for den varmeblæser?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : //zigge

Dato : 11-10-03 12:36

> [...]
> lodret ellers kan den krølle/få mærker. Men var der ikke en mere moderat
> måde at glatte kanter på, eller skrue ned for den varmeblæser?

Jeg plejer at slibe kanten til korn 300 og så give den et let pust med
varmen, det er lynhurtigt og giver som regel et godt resultat. Men det går
galt en gang imellem... Det kan være at det fungerede bedre hvis jeg laver
en lille dyse til bælseren så der ikke kommer så meget varme på siderne af
glasset.

Mvh
//zigge