Intelligenstest
Fra : Martin Larsen

Dato : 05-10-03 13:37

Hvad er det næste ciffer i denne sekvens:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20,
21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39

Mvh
Martin

Fra : Michael Knudsen

Dato : 05-10-03 13:58

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Hvad er det næste ciffer i denne sekvens:
> 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20,
> 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39

4?

--
Michael Knudsen [knudsen@imf.au.dk]

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-03 14:12

"Michael Knudsen" <knudsen@durin.imf.au.dk> skrev i en meddelelse

> 4?

Du mener ikke 40?

Fra : rAnders

Dato : 05-10-03 14:11

> Hvad er det næste ciffer i denne sekvens:
> 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20,
> 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39

Det afhænger af hvilket talsystem der er tale om.
Hvis det er 10-tals systemet er svaret 4. Man kunne foranlediges til at tro
at det var 40, men 40 er et tal og ikke et ciffer

randers.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-10-03 14:38

Martin Larsen wrote:

> Hvad er det næste ciffer i denne sekvens:
> 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20,
> 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39

véd at svaret på den type spørgsmål *skal* være 42, sætter jeg et 42
efter din liste og finder hos Sloane:
http://www.research.att.com/projects/OEIS?Anum=A056561

Toogfyrre: http://mathworld.wolfram.com/42.html

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-10-03 14:47

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3F801E9D.FCAFAC40@jeppesn.dk...

> véd at svaret på den type spørgsmål *skal* være 42, sætter jeg et 42
> efter din liste og finder hos Sloane:
> http://www.research.att.com/projects/OEIS?Anum=A056561

Du har snydt!

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-10-03 18:05

Martin Larsen wrote:

> Du har snydt!

Et eksempel på at andre egenskaber end intelligens kan føre til
succes ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-10-03 19:50

On Sun, 05 Oct 2003 19:05:07 +0200, Jeppe Stig Nielsen
<mail@jeppesn.dk> wrote:

>Et eksempel på at andre egenskaber end intelligens kan føre til
>succes ...

Eller at du her anvender et for snævert intelligensbegreb. Men testen
var også alt for let. Bevis: jeg havde også 42.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-10-03 14:40

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3f800fa4$0$32537$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvad er det næste ciffer i denne sekvens:
> 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20,
> 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39

Undskyld, der skal selvfølgelig stå tal.
Trivielle løsninger får i kun 03 for.

Mvh
Martin

Fra : Rømer

Dato : 05-10-03 19:48

Hvilken intelligens mener du, at du beskriver, ved at forvente tallet 42?
Nu vil jeg jo ikke påstå, at kendskab til en bestemt formel for udregning af
primtal er et udtryk for intelligens.
Det kan højst tages som udtryk for at personen har haft talinteresse, da
vedkommende er blevet undervist i matematik på et niveau højere end
folkeskoleniveau - og har kunnet huske en detalje.

Det ville for mig at se være lige så intelligent at sige "1" - jo, for
talrækken går kun til 39, så begynder den forfra.

Fra : rAnders

Dato : 05-10-03 20:03

"Rømer" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det ville for mig at se være lige så intelligent at sige "1" - jo, for
> talrækken går kun til 39, så begynder den forfra.

Opgaven er helt rigtigt IKKE en måde at finde ud af om folk er intelligente
men nærmere om de har en vis viden. Jeg tvivler på at min intelligens ville
være større ved at jeg havde kendt ovennævnte 'system'.
Man kunne jo stille en lignende opgave:
hvilket tal følger denne række:
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12

rAnders.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 05-10-03 21:15

> Man kunne jo stille en lignende opgave:
> hvilket tal følger denne række:
> 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12

DEN var nem : 1 - det er jo bare månederne.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-10-03 22:18

Regnar Simonsen wrote:

> DEN var nem : 1 - det er jo bare månederne.

Nåeh, du tænker på
http://www.research.att.com/projects/OEIS?Anum=A034326

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : rAnders

Dato : 06-10-03 11:06

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> DEN var nem : 1 - det er jo bare månederne.

Nææ svaret er 14, så kan du gruble lidt over det

rAnders.

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-10-03 11:23

Scripsit "rAnders" <rand@hotmail.com>

> Nææ svaret er 14, så kan du gruble lidt over det

Sæderækker i trafikfly. Etagenumre på hospitaler og hoteller. M.v.

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."

Fra : rAnders

Dato : 06-10-03 11:52

> Scripsit "rAnders" <rand@hotmail.com>

> Sæderækker i trafikfly. Etagenumre på hospitaler og hoteller. M.v.

Yeps

Pointen er at en intelligens test om muligt kun skal have een løsning for at
kunne sige noget om folks intelligens. Ellers viser den bare noget om folk's
viden.

rAnders.

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-10-03 12:13

"rAnders" <rand@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3f814943$0$24670$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Yeps

Moralen er: undgå både 13 og 14

> Pointen er at en intelligens test om muligt kun skal have een løsning for at
> kunne sige noget om folks intelligens. Ellers viser den bare noget om folk's
> viden.

Det er vist noget af et postulat.

Mvh
Martin

Fra : Teis Jacobsen

Dato : 06-10-03 18:57

Fly har da række 13 med. Jeg har i hvert fald siddet på den :)

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-10-03 21:35

"Teis Jacobsen" <NOSPAMteis@kampsax.dtu.dk> wrote:

>Fly har da række 13 med. Jeg har i hvert fald siddet på den :)

Det har jeg vist egentlig ogsaa.

Til gengaeld boede jeg for et par maaneder siden i en
hotelsuite paa 14. etage. Den laa umiddelbart over 12. etage.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-10-03 15:58

Scripsit "Teis Jacobsen" <NOSPAMteis@kampsax.dtu.dk>

> Fly har da række 13 med. Jeg har i hvert fald siddet på den :)

Måske har nogen. Men jeg har ihvertfald siddet på række 14 lige bag
række 12.

Og vil du så ikke nok klippe dine citater bedre til, og placere dem
før dit svar?

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-10-03 21:12

"Rømer" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse news:3f8067f0$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvilken intelligens mener du, at du beskriver, ved at forvente tallet 42?

En helt exceptionel høj talintelligens (hvis det er efter den angivne løsning).

Til gengæld vil jeg sige at det er udtryk for en extremt lav talintelligens
hvis man ikke ser noget interessant ved løsningen.

> Nu vil jeg jo ikke påstå, at kendskab til en bestemt formel for udregning af
> primtal er et udtryk for intelligens.

Det ville være revolutionerende viden.

Mvh
Martin

Fra : Rømer

Dato : 06-10-03 06:28

> Til gengæld vil jeg sige at det er udtryk for en extremt lav
talintelligens
> hvis man ikke ser noget interessant ved løsningen.

På det punkt er vi ganske enige!

> Det ville være revolutionerende viden.

Godt ord igen!
Sætningen burde nok have været formuleret noget anderledes.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-10-03 10:45

> En helt exceptionel høj talintelligens (hvis det er efter den angivne løsning).

Alternativt angives svaret i sarkastisk irritation over at blive
stillet en latterlig opgave. "42" er et almindeligt svar i sådanne
situationer.
--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-10-03 16:10

"Peter B. Juul" wrote:

> Alternativt angives svaret i sarkastisk irritation over at blive
> stillet en latterlig opgave. "42" er et almindeligt svar i sådanne
> situationer.

For enhver række af tal kan der anvises et »system« således at netop
42 bliver det næste tal i rækken.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-10-03 10:44

> [...]

> 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20,
> 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39

40.

Lad os angive et tal i rækken ved dets position fra 1 til 39, således
at f.eks. t3=3.

Så gælder det, at tn=t(n-1)+1, for n>1 og t1=1.

Det er sådan man normalt forventes at løse talrækkeopgaver.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Mr. Baggins!"
The RockBear. ((^)) "My name is Neo... But in ze munich circus I was

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 06-10-03 11:00

Peter B. Juul wrote:
> Det er sådan man normalt forventes at løse talrækkeopgaver.

Det er nu nemmere at taste dem ind i "Online Encyclopedia of Integer
Sequences".

Prøv for resten at taste talle fra 1 til 39 ind. Søg så efter mulige
talfølger. Der er en del flere "kendte" muligheder end nævnt her i tråden.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-10-03 11:22

Scripsit Jens Axel Søgaard <usenet@jasoegaard.dk>

> Prøv for resten at taste talle fra 1 til 39 ind. Søg så efter mulige
> talfølger. Der er en del flere "kendte" muligheder end nævnt her i tråden.

Jo, men A00027 er den simpleste definition der passer på de angivne
data. Altså er det svaret.

--
Henning Makholm "Der er ingen der sigter på slottet. D'herrer konger agter
at triumfere fra balkonen når de har slået hinanden ihjel."

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-10-03 12:07

"Jens Axel Søgaard" <usenet@jasoegaard.dk> skrev i en meddelelse news:3f813d39$0$97224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Prøv for resten at taste talle fra 1 til 39 ind. Søg så efter mulige
> talfølger. Der er en del flere "kendte" muligheder end nævnt her i tråden.

Bemærk at en del af rækkerne har minus-fortegn hist og her.
Der er kun 2 med usædvanligt forløb efter 39.
Den anden stammer fra en person med anterograd amnesi i
en alder af 39
Bemærk også de keywords der angiver graden af fjollethed.

Mvh
Martin

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-10-03 21:29

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Bemærk også de keywords der angiver graden af fjollethed.

Jeg ved ikke, om nogen kan bruge det her til noget, men nu har
jeg kastet saa meget arbejde efter det, at jeg lige saa godt
kan dele det med gruppen:

Min foerste tanke var, at den loesning, der foerer til svaret
"42", burde komme i den fjollede kategori. Det er jo bare en
simpel leg med:

(n+1)^2 = n^2 + 2n + 1 = n^2 + n + (n+1)

Saa man kan med en rimelig succesrate bare sige "Vaelg to paa
hinanden foelgende tal, du gerne vil have sprunget over, og
lad det stoerste af dem vaere a i reglen 'n^2+n+a er et
primtal'".

Men lidt forsoeg viser, at succesraten faktisk ikke er saa
stor. Af tallene op til 20000 giver kun 3, 5, 11, 17 og 41
brugbare resultater.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-10-03 23:23

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3f81d0a6$0$54829$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Men lidt forsoeg viser, at succesraten faktisk ikke er saa
> stor. Af tallene op til 20000 giver kun 3, 5, 11, 17 og 41
> brugbare resultater.

Martins conjecture: "Der findes ikke flere"

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-10-03 11:08

Martin Larsen wrote:

> Martins conjecture: "Der findes ikke flere"

Det viser sig at din formodning allerede er en kendt sætning:
http://mathworld.wolfram.com/LuckyNumberofEuler.html

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)