Kunstig intelligens - muligt?
Fra : Lasse

Dato : 04-10-03 11:35

Jeg har tænkt lidt på, om det er muligt at lave kunstig intelligens via brug
af kunstige, elektroniske DNA-molekyler?

Med elektronisk DNA menes "simpel" programmering (som vi alle kender det fra
C, Pascal osv.) hvor beregningerne svarer til de beregninger man kan
sammenligne med et DNA-molekyle. Den kunstige intelligens udvikles på samme
måde som den menneskelige. Dvs. der på computeren laves en elektronisk
virtuel hjerne, der udvikles i takt med en menneskelig hjerne.

Dermed ville det måske også i fremtiden være muligt at lave robotter, hvoraf
længden på arme, ben osv. bestemmes af elektronisk DNA, der ikke er andet
end simple beregninger, hvis resultater svarer til et tilfældigt
DNA-molekyle.

Det kræver dog, at der findes nogle personer der vil være med til forsøget,
til at give deres DNA og lave en robot, der opfører sig, og tænker på samme
måde som dem. Dvs. en elektronisk klon af et menneske.

Fra : rAnders

Dato : 05-10-03 13:47

"Lasse" <dcgeek@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måde som den menneskelige. Dvs. der på computeren laves en elektronisk
> virtuel hjerne, der udvikles i takt med en menneskelig hjerne.

Udviklingen af hjernen mere end bare viden op DNA'ets opbygning. Det store
spørgsmål er hvordan celledelingen og fortolkningen af DNA'ets
informationer på et givent tidspunkt under celledeling og protein
opbygningen. Idag kan man beskrive hvilke Gener der har hvilke egenskaber
men man ved ikke hvordan tidsfaktoren kommer ind i billedet. F.eks starter
et menneske med en celle der deler sig men selvom DNA'et bliver kopieret til
hvert enkelt celle så har cellerne forskellige funktioner og engenskaber.
Det man endnu mangler at forstå er hvordan DNA'et / cellen ved
hvordan/hvornår den skal dele sig til en specifik type celle eller producere
et givent protein.
Det kræver altså en fuld forståelse for de ting der foregår ved dannelsen af
nye celler før man kan overføre det til eletronisk form. Men det er da klart
at når/hvis denne viden fremkommer vil man teoretisk kunne udføre
eksperimentet i praksis. Den store opgave herefter er at fylde informationer
ind i den eletroniske hjerne vha. Kunstige sanser. Den opgave bliver nok
mere omfattende end man umiddelbart kan forestille sig.
Jeg tror ikke på at din 'drøm' bliver muligt indenfor den nærmeste fremtid.

rAnders.