HornBlæser
Fra : Don

Dato : 03-10-03 11:47

I gamle dage når to hære skulle i krig havde de en hornblæser der blæste til
kamp.
Er der et specielt navn til ham? Havde han en bestemt titel, eller hedder
han blot en hornblæser?

Mvh.
Don

Fra : Jonas Kofod

Dato : 03-10-03 12:56

> [...]
> kamp.
> Er der et specielt navn til ham? Havde han en bestemt titel, eller hedder

Signalordonans (med horn) - men normalt bare hornblæser.
Det var unge drenge, som af en eller anden grund ville i rækkerne før de
egentligt var af "soldat-alder". Når de dukkede op og man ikke kunne smide
dem i geledderne (eller slippe af med dem), ville en officer derfor tage
drengen til sig. Deres antal kunne derfor være en smule omstændig. Men
normalt ville man have en ved hvert kompagni. Slagere med trommer ved højere
enheder var ligeledes benyttet. Ordonanserne har nok osse været anvendt til
skriftlig signaltjeneste (løbe med ordrer).
De indgik naturligvis også i militærorkestre - Carl Nielsen startede iøvrigt
her.

Fra : Rømer

Dato : 03-10-03 14:38

Der er også Holsts "Den lille Hornblæser" - og jeg vil også tro, de i
Fredricia er lidt interesserede i "Den lille Hornlæser"....

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-10-03 14:19

On Fri, 3 Oct 2003 15:37:48 +0200, "Rømer" <fupkonto@hotmail.dk>
wrote:

>og jeg vil også tro, de i
>Fredricia er lidt interesserede i "Den lille Hornlæser"....

Hvorfor i Fredericia? Forveksler du to monumenter? Bissens Tapre
Landsoldat i Fredericia (egentlig Den tappre Landsoldat efter Seiren,
afsløret 6. juli 1858) og H.P. Pedersen-Dans Lille Hornblæser i
København (hjørnet af H.C. Andersens Boulevard og Rådhuspladsen,
afsløret 12. sept. 1899).

Kort om hornblæsere i den danske hær i det 19. årh. og om baggrunden
for Den Lille Hornblæser:

Inge Adriansen: Nationale symboler i Det Danske Rige 1830-2000, bd. 2,
Kbh. 2003, s. 240f.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 04-10-03 14:47

Peter Loumann wrote:
> Hvorfor i Fredericia?

Måske fordi det er navnet på en restaurant i Fredericia....

Fra : Rømer

Dato : 05-10-03 19:39

Det var netop restauranten, jeg tænkte på - statuen kender jeg ikke, men jeg
kan se på placeringen, at jeg er kommet forbi utallige gange. Jeg tror jeg
vil studere den næste gang, jeg er i Staden.

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-10-03 19:48

On Sun, 5 Oct 2003 20:38:36 +0200, "Rømer" <fupkonto@hotmail.dk>
wrote:

>Det var netop restauranten, jeg tænkte på

Aha, den kendte jeg ikke

> - statuen kender jeg ikke,

Du er ikke gået glip af noget. Men endnu under besættelsen havde den
stærk symbolkraft.

>men jeg
>kan se på placeringen, at jeg er kommet forbi utallige gange. Jeg tror jeg
>vil studere den næste gang, jeg er i Staden.

Den er ikke iøjnefalde placeret, omgivet af tæt trafik, P-plads, og
HT-terminal.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-10-03 18:11

Don <nono@spam.dk> skrev i en news:bljk1r$nj3$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> kamp.
> Er der et specielt navn til ham? Havde han en bestemt titel, eller hedder

Det er iøvrigt ikke kendt at det er et meget farligt job. Spiller man
tilstrækkeligt elendigt, risikerer man at også ens egne skyder efter en! Det
gjorde de da Peter Sellers fik hyren, men da var det også så slemt at det
var til at føle på!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-03 19:25

Preben Riis Sørensen skrev:

>Det er iøvrigt ikke kendt at det er et meget farligt job. Spiller man
>tilstrækkeligt elendigt, risikerer man at også ens egne skyder efter en! Det
>gjorde de da Peter Sellers fik hyren

En skam de ikke ramte!

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-10-03 20:05

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en

Det

> En skam de ikke ramte!

Efter den stødvise musiceren og den mere og mere klagende klangart, gav det
to snittere samt en der sved en del.... - efter kropsholdningen at dømme,
antageligt i de nedre regioner
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen