Tidsforskel i radio og tv fra kabel, satel~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-10-03 09:06

I "gamle dage" kunne vi alle stille uret nøjagtigt efter
"frk. Klokken" i radioen eller efter sekundviseren på
uret lige før "TV-avisen".

Nu synes jeg at der hersker et vildt tidskaos, bare på
DR's radiokanaler. Ikke fordi jeg nogensinde har brug
for så nøjagtig en tid, men det er forvirrende, når jeg
skifter mellem sengetransistoren, badeværelsesdittoen,
lommeradioen og så den kabelantenneforbundne radio
i stuen. Tidsforskellen virker større end det "lange ekko",
som jeg ville forvente på grund af afstanden ud/hjem
til/fra en satellit i synkronbanen.

Det var et langt oplæg til mit spørgsmål: Kan man ikke
synkronisere "hele skidtet" efter det langsomste?

Så er der selvfølgelig spørgsmålet: Hvornår skal "frk.
Klokken" så sige "dut" (hvis vi altså havde haft hende
i dag)?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 03-10-03 09:37

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> I "gamle dage" kunne vi alle stille uret nøjagtigt efter
> "frk. Klokken" i radioen eller efter sekundviseren på
> uret lige før "TV-avisen".

Ak ja, svundne tider

> [...]
> i stuen. Tidsforskellen virker større end det "lange ekko",
> som jeg ville forvente på grund af afstanden ud/hjem

Jeg er enig - det er irriterende, men der er næppe noget at gøre ved
det. Min erfaring er, at signalet fra Kalunborg mellem- og
langbølgesendere er det hurtigste. Derefter kommer FM fra
Gladsaxe-senderen. Et godt stykke tid derefter kommer så FM fra TDC
Kabel-tv, og til slut tv (også kabel).

"Round-trip" lystiden til GEO er 0,25 sek., og disse forsinkelser er
typisk langt større. Jeg gætter på, at det skyldes noget indviklet
elektronik.

> Det var et langt oplæg til mit spørgsmål: Kan man ikke
> synkronisere "hele skidtet" efter det langsomste?

Næppe. Når tingene i dag ikke er synkrone, skyldes det jo at der er en
vis forsinkelse fra signalet f.eks. bliver taget ud til FM broadcast (i
luften) og så til det bliver sendt ud i kabelnettet. Hvis du lagde en
forsinkelse ind tidligt i kæden, ville de andre jo blot blive
tilsvarende mere forsinkede :(

> Så er der selvfølgelig spørgsmålet: Hvornår skal "frk.
> Klokken" så sige "dut" (hvis vi altså havde haft hende
> i dag)?

Det skal hun selvfølgelig på det rigtige tidspunkt - og det gør hun
også. Vi har da stadig frk. Klokken - ring selv 70 10 11 55 og stil dit
ur

Alternativt kan du købe dig et radiostyret ur - de fås efterhånden helt
ned omkring 100 kr. De lytter efter radiostationen DCF77 på 77 kHz, som
står i Mainflingen nær Frankfurt. Uret er i stand til at modtage
signalet fra DCF77 over det meste af Europa. Ellers, hvis du har en
kortbølgemodtager, kan du lytte til tidsstationerne, f.eks. RWM (Moskva)
som sender på 9.996 kHz. Dér kan du få tiden *helt* præcist!

På nettet kan du gå ind på
http://www.time.gov/timezone.cgi?UTC/s/0/java
og få tiden plus/minus 0,5 sek.

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-10-03 10:15

Steen Eiler Jørgensen skrev:

> Alternativt kan du købe dig et radiostyret ur

Alternativt kan man få sin pc til at synkronisere tiden efter NTP-
servere på Internettet:

   <http://www.ntp.org/>
   <http://fortytwo.ch/time>

Nøjagtigheden bliver ofte i størrelsesordnen nogle få milisekunder.

// Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-03 12:52

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>Alternativt kan man få sin pc til at synkronisere tiden efter NTP-
>servere på Internettet:

>   <http://www.ntp.org/>
>   <http://fortytwo.ch/time>

Sunsite.dk svarer skam også.

--
Bertel

Fra : Rado

Dato : 06-10-03 21:32

On Fri, 3 Oct 2003 10:36:54 +0200, Steen Eiler Jørgensen
<oz1sej@REMOVETHISget2net.dk> wrote:

>"Round-trip" lystiden til GEO er 0,25 sek., og disse forsinkelser er
>typisk langt større. Jeg gætter på, at det skyldes noget indviklet
>elektronik.

Sikkert. Har bemærket på min DVD optager at hvis jeg skifter fra den
indbyggede tuner til tuneren i TV'et, er der også forsinkelse på
signalet (DVD'ens tuner er lidt forsinket). Da de får signal fra samme
antenne, må forsinkelsen altså være i DVD'ens elektronik.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-10-03 15:36

"Herluf Holdt, 3140" <herlufFJERN@worldonline.dk> writes:

> I "gamle dage" kunne vi alle stille uret nøjagtigt efter
> "frk. Klokken" i radioen eller efter sekundviseren på
> uret lige før "TV-avisen".

I gamle dage var der altså også hørbar forskel på hvilken radio man
lyttede til hvis ens radioer ikke var indstillet på samme sender. Slet
ikk enoget nyt i det.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his

Fra : Bo Warming

Dato : 03-10-03 15:52

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> I gamle dage var der altså også hørbar forskel på hvilken radio man
> lyttede til hvis ens radioer ikke var indstillet på samme sender. Slet
> ikk enoget nyt i det.

Jeg har i årevis haft flere TV ved siden af hinanden

og har undertiden en af dem fundet signalet fra æteren og ikke fra
TDC-kabeltv indgangen, som de andre,
og så har jeg kunne opleve næsten ½ sekunds forsinkelse

Lysets hastighed omkring halvdelen af jorddiameteren skulle være
forklaringen - eller er der forsinkelse i elektronikken på TDC-stationen i
København

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-10-03 10:57

"Herluf Holdt, 3140" <herlufFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> I "gamle dage" kunne vi alle stille uret nøjagtigt efter
> "frk. Klokken" i radioen eller efter sekundviseren på
> uret lige før "TV-avisen".

Det er spørgsmålet, hvor tit de synkroniserer deres ure efter
atomuret.
Hvis de benytter el-ur i det daglige, vil den viste tid afhænge
at kraftværkernes genratorers omløbstal. Det falder noget i
dagtimerne ( frekvensen en smule under 50 Hz) - og indvindes
senere på aftenen. Et el-ur kan derfor sagtens vise ca. 30 sec.
for lidt.
Det kunne forklare de enkelte stationers tidsforskelle.
I stedet for at stille uret efter DR kunne man anvende atomur
til formålet på sin computer, hvis ur er ret upræcis.
De fleste tv/ videorecordere mv. indstiller uret automatisk
efter et tidssignal fra Frankfurt - her er der ingen problemer.

Per A. Hansen

Fra : KL

Dato : 06-10-03 21:41

">

> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt
> Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere

Ja det var den gang det hele kørte via analoge forbindelser, der var der
ingen tidsforsinkelse.

Forklaringen er at der mere end et sted i signalføringen kan bliver
forsinkelser, som tingene fungerer i dag.

Langt de fleste radiostationer bruger i dag en lydprocessor, til at "
optimere " den lyd man sender ud. På nogle modeller, sker der allerede her
en forsinkelse af lyden.

Herefter skal signalet ud, til senderen / senderne. Det kan gøres på flere
måder, nogle bruger en løsning hvor man digitaliserer signalet inden man
sender det afsted, og i den anden ende skal det konverteres tilbage til et
analog signal igen. Dette kan også, give en forsinkelse af lyden.

Man kan også have forbindelse til sine sendere via en sattelit, og her er
der selvsagt også en forsinkelse, og sikkert også en yderligere forsinkelse,
hvis man sender sin lyd digitalt via sattelit.

Så nu er vi allerede oppe på to steder hvor lyden kan blive forsinket, og så
er lyden ikke engang kommet igennem kabelnettet endnu. Her sker der som du
selv har bemærket, også i nogle tilfælde en forsinkelse. Kabellyden "
snuppes " fra luften ( dog ved jeg ikke hvordan DR afleverer deres signal )
så nu er der pludselig en forsinkelse på eks. flere sekunder, fordi der er
flere forsinkelser efter hinanden.

Der er dog stadig radiostationer, der ikke sender med forsinkelse af lyden.
Der findes systemer, der kan sende lyden ud til senderne, uden forsinkelse
hvis man skal have sin lyd ud i et lokalt område. Sender man landsdækkende,
bliver det hurtigt lidt anderledes.

Jeg håber at det giver et indblik i, hvorfor det ikke er så enkelt, at undgå
forskellige tidsforsinkelser. Dog er det lykkedes for DR, at have den samme
forsinkelse på
eks. Alle deres P3 sendere, hvis ikke de havde det ville man blive skør af
at høre dem på en bilradio, med RDS " AF " slået til. ( den funktion der
selv vælger den bedste sender ) Så ville man hele tiden kunne høre når man
skiftede til en anden sender, det kan man ikke høre i dag.

Venlig hilsen
Kasper L