en matrix
Fra : Lars Haugaard

Dato : 29-09-03 23:13

en 2 x 2 matrix med ½ på alle pladser giver kvadret sig selv er der andre
eksempler på matricer der gør det? bortset fra 0-matrix

Fra : Lars Haugaard

Dato : 29-09-03 23:17

"Lars Haugaard" <larshaugaard@thelounge.dk> skrev i en meddelelse
> en 2 x 2 matrix med ½ på alle pladser giver kvadret sig selv er der andre
> eksempler på matricer der gør det? bortset fra 0-matrix

der var jeg vist lidt for hurtig, har fundet ud af at

en n x n matrix giver sig selv kvadreret når der på alle pladserne står 1/n.

Er der flere?

Fra : Jesper Harder

Dato : 30-09-03 00:12

"Lars Haugaard" <larshaugaard@thelounge.dk> writes:

> har fundet ud af at en n x n matrix giver sig selv kvadreret når der
> på alle pladserne står 1/n.

Man kalde en matrice, der har egenskaben A²=A for idempotent.

> Er der flere?

Identitetsmatricen er et nemt eksempel, men der er mange andre, fx er
alle projektionsmatricer idempotente. Identitetsmatricen er i øvrigt
den eneste invertible idempotente matrice.

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 30-09-03 10:12

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> writes:

> [...]
> alle projektionsmatricer idempotente. Identitetsmatricen er i øvrigt
> den eneste invertible idempotente matrice.

Jeg ved ikke nok om støbeforme til at udtale mig om rigtigheden af
Jespers udtalelser, men hvis man erstatter matrice med matrix, får man
et antal korrekte udsagn om matricer.

..Henrik

--
"Og jeg troede UENDELIG var et stort tal!"
-sagt efter en matematikforelæsning om transfinitte kardinaltal

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-10-03 15:28

Jesper Harder wrote:

> Man kalde en matrice, der har egenskaben A²=A for idempotent.

Ja. Hvis k er en egenværdi for A, er det let at se at k²=k således at
k må være 0 eller 1 (de to skalarløsninger til andengradsligningen).

Hvis J er Jordan-normalformen for A, er det så ret let at indse at J
må være en diagonalmatrix med 0'er og 1'er på diagonalen. Thi større
Jordan-blokke er ikke idempotente.

Vi må konkludere at de idempotente matricer består af matricerne
diag{1,1,1,...,1,0,0,...,0} samt deres konjugeringer.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-10-03 15:29

Lars Haugaard wrote:

> en n x n matrix giver sig selv kvadreret når der på alle pladserne står 1/n.

Ja, og denne matrix er også symmetrisk, så det er en ortogonal pro-
jektion, nemlig projektionen på linjen udspændt af (1,1,...,1).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)