Fakulteterne på universitet
Fra : Pongo

Dato : 29-09-03 13:55

Findes der mon en vejledning eller en begrundelse for, hvorfor de
forskellige fag henføres til de fakulteter som de gør på universitetet.
er der principielle forskelle i de videnskabelige arbejdsmetoder, eller
er det blot et valg baseret på en skønsmæssig relation eller hyppige
interessesammenfald ?
Specielt er jeg lidt interesseret i, hvorfor faget psykologi henføres
til humaniora og ikke sundhedsvidenskabeligt eller naturvidenskabeligt
fakultet. Kunne man ikke forstille sig at man oprettede et
psykologi-studie under naturvidenskabeligt fakultet ?
Hvad ville det mon få af betydning for de arbejdsmetoder der blev
benyttet på et sådant studie i forhold til psykologi-studierne under
humaniora ?
/Klaus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-09-03 14:28

Pongo wrote:

> Specielt er jeg lidt interesseret i, hvorfor faget psykologi henføres
> til humaniora og ikke sundhedsvidenskabeligt eller naturvidenskabeligt
> fakultet.

På Aarhus Universitet henregnes psykologi til Samfundsvidenskabeligt
Fakultet. http://www.au.dk/da/sam/index.cfm

Der er med andre ord tale om en tradition som ikke nødvendigvis er
helt fast fra sted til sted. Jf. også Juridisk Fakultet der ikke
eksisterer i Århus, etc. etc.

Visse steder i England hører (eller har hørt) matematik under humaniora.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 30-09-03 09:36

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er med andre ord tale om en tradition som ikke nødvendigvis er
> helt fast fra sted til sted. Jf. også Juridisk Fakultet der ikke

Det juridiske fakultet ved KU er også ganske nyt (ca. 10 år) tidligere hørte
jura under samfundsvidenskab.

> Visse steder i England hører (eller har hørt) matematik under humaniora.

Jeg havde en ven og studiekammerat engang, der stædigt hævdede at datalogi
hørte til under det teologiske fakultet.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Per Rønne

Dato : 30-09-03 19:15

Kristian Damm Jensen <REdammMOVE@ofir.dk> wrote:

> Jeg havde en ven og studiekammerat engang, der stædigt hævdede at datalogi
> hørte til under det teologiske fakultet.

Og hvad var dog hans begrundelse? Jeg går naturligvis ud fra at du mente
at han mente at datalogi /burde/ høre under det teologiske fakultet ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 01-10-03 06:38

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvad var dog hans begrundelse? Jeg går naturligvis ud fra at du mente
> at han mente at datalogi /burde/ høre under det teologiske fakultet ...

Det er under alle omstændigheder en trossag, om det vi laver virker.

Og det var naturligvis ment som en spøg, hvilket jeg håber du opfattede
første gang.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Per Rønne

Dato : 01-10-03 07:15

Kristian Damm Jensen <REdammMOVE@ofir.dk> wrote:

> Og det var naturligvis ment som en spøg, hvilket jeg håber du opfattede
> første gang.

Naturligvis .
--
Per Erik Rønne

Fra : ml

Dato : 01-10-03 00:01

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Visse steder i England hører (eller har hørt) matematik under humaniora.

Praktisk usmart måske, men i teorien rigtigt.
--
ml

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-10-03 08:19

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> writes:

> Jeg havde en ven og studiekammerat engang, der stædigt hævdede at datalogi
> hørte til under det teologiske fakultet.

[burde]

Jada. Filosofi og teologi er jo primært det samme. Det eneste sted på
Københavns Universitet man har et ordentligt logikkursus på første del
er på filosofi, hvorfor det vil være naturligt at lægge resten af
datalogien (samt den del af matematikken der er teoretisk datalogi og
ikke teoretisk fysik) sammen med filosofi.

Jeg ville så nok foretrække at benævne fakukltetet Filosofisk
Fakultet.

(Ok, hvor mange faggrupper har jeg fornærmet i det ovenstående?)

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 04-10-03 19:06

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> writes:

> "Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

Matematik hører naturligt sammen med filosofi.

> Jeg havde en ven og studiekammerat engang, der stædigt hævdede at datalogi
> hørte til under det teologiske fakultet.

Selvfølgelig, hvor ellers?

Fra : Stefan Holm

Dato : 05-10-03 01:53

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> writes:

> Matematik hører naturligt sammen med filosofi.

Filosofi kan gå an, men antropologi er at foretrække.

--
Stefan Holm
"The following users are also interested in bosnian lesbian pirates."

Fra : ml

Dato : 29-09-03 16:04

"Pongo" <Pongos.email@ddress> wrote in message

> [...]
> fakultet. Kunne man ikke forstille sig at man oprettede et
> psykologi-studie under naturvidenskabeligt fakultet ?

Psykologi flytter 1. januar 2004 fra Det Humanistiske Fakultet til Det
Samfundsvidenskabelige Fakultet på KU.
--
ml

Fra : ml

Dato : 29-09-03 16:08

"ml" <ml@ml.ml> wrote in message

> Psykologi flytter 1. januar 2004 fra Det Humanistiske Fakultet til Det
> Samfundsvidenskabelige Fakultet på KU.

Så faget er så bredt, at vi tilsammen kun mangler at nævne Det Juridiske
Falkultet og Det Teologiske Fakultet.
--
ml

Fra : Per Rønne

Dato : 30-09-03 19:15

ml <ml@ml.ml> wrote:

> Psykologi flytter 1. januar 2004 fra Det Humanistiske Fakultet til Det
> Samfundsvidenskabelige Fakultet på KU.

Og professor Helmuth Nyborgs tilgang til psykologien er den såkaldte
fysikologi:

http://wwwi.alleroed.bibnet.dk:8080/is/www/query-sh.asp?base=www&ccl=lfo
%3DNyborg%2C%20Helmuth

- som skal være psykologi med naturvidenskabelige metoder. En søgning på
nettet synes at indicere at Helmuth Nyborg er den absolut førende inden
for dette felt - på verdensplan.

http://www.google.com/search?q=physicology&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&s
tart=50&sa=N

Men man kunne altså på den baggrund også argumentere for at overflytte
psykologi til naturvidenskab.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-09-03 12:21

På DTU har man efter omstruktureringen i forbindelse med privatiseringen nu
en dekan for både forskning og for biblioteket udover de normale
"fag-fakulteter"
Så fakulteter kommer vist i sidste ende ud på hvilke administrative grupper
man vil have under konsistorie på det givne universitet og intet andet.
Institutlederne er vist i øvrigt osse blevet dekaner (institut = fakultet)
fordi man har organiseret det i "superinstitutter" nu.
Så det lader ikke til det er traditioner og regler der har holdt dem
tilbage, så jeg tror dybest set det er rimeligt frit for hvordan
universiteterne indretter sig.