Reparationer af telefoner
Fra : Jesper

Dato : 29-10-03 12:45

Jeg har nu igennem et par år haft en del forskellige mobiltelefoner.
Og engang imellem går de jo i stykker selvom man passer godt på dem.
Men jeg har observeret at nogle modeller går hurtigere i stykker end
andre og har gennem mine venner hørt at det er et generelt problem. Og
det er jo ikke meget hjælp man kan få i den butik hvor man har købt
for de kan kun henvise til et værksted. Nu vil jeg gerne høre jeres
mening og den service butikken yder og den service som producenten
yder.

Jeg kan lige nævne de telefoner jeg selv har oplevet store problemer
med.

Nokia 8210: Displayet i denne telefon var så sindssyg dårligt at jeg
ikke fatter hvorfor Nokia ikke træk den tilbage fra markedet.

Nokia 6100 og 6610: To af mine venner har disse telefoner og de er
begge til reparation for fejl. 6610 havde noget med displayet og 6100
kunne ikke læse simkortet. Efter butikkens henvisning er de nu
indleveret til reparation hos Teleservice Next2U på hovedbanen men de
kan åbenbart ikke lave noget som helst udover at opdatere software, så
nu er de sendt til Langbortistan og er først tilbage om 14 dage
tidligst. Det mener jeg simpelthen er alt for dårlig når det er en ny
telefon. Det er først og fremmest for dårligt at butikken siger at de
ikke kan gøre noget og frakaster sig ansvaret på denne måde. De må
kunne stå inde for den vare de sælger og hvis den går i stykker kort
tid efter man har købt den må de ombytte til en ny. Det kan lade sig
gøre hvis man brugt den under 5-10 minutter men så kan man jo ikke nå
at opdage fejlen.

SonyEricsson T68i: Den må simpelthen være den mest skrøbelige telefon
der nogensinde er lavet. Den har rigtig mange super funktioner men
efter man har brugt den 14 dage til en måned, kokser den fuldstændig.
Kan ikke finde signal, ikke sende beskeder, man kan ikke ringe osv…
Det er en skandale at den ikke er trukket tilbage for markedet. Og det
er egentlig mærkeligt at teleselskaberne hurtigt bliver hængt ud for
dårlig service men man har aldrig hørt nogen klage over producenterne,
hvorfor dog ikke ???

SonyEricsson T200: Den er bare skod dårlig og samme fejl som
ovenstående.

Motorola T2288 og T191: Dårlig standby tid og kig også meget hurtigt i
stykker. Dog skal det lige nævnes at Motorola en overgang havde en
super god service med deres lidt dyrere telefoner. Hvis den gik i
stykker skulle man bare ringe til deres kundeservice og man fik
tilsendt en ny og sendte sin egen til dem hvor de så reparerede den.
Det skulle være et lovkrav at alle producenter skulle have denne
service, så kunne det være de ikke sendte billigere lortetelefoner på
markedet i massevis.

Hvad mener I andre, er i tilfredse med den service der er på markedet
eller kunne I også nævne ting der kunne forbedres?

Fra : Mcisten

Dato : 29-10-03 12:50

Tjek lige den nye købelov, du kan faktisk forlange en ny telefon hvis varen
har en væsentlig mangel.
Men desværre fortæller sælgeren dig ikke altid dine rettigheder!

Se nedenstående eller
http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/forbrugerret/

mvh Mcisten
--------------------------
Nye lov
I den nye lov er det som udgangspunkt køberen, der stiller krav. Hvis varen
er mangelfuld, kan køberen stille krav om afhjælpning, omlevering, ophævelse
af købet eller et passende afslag i prisen.

Sælgeren har dog stadig noget at skulle have sagt:

For det første er det en betingelse for købers ophævelse af købet, at
manglen er væsentlig.

For det andet kan sælger, hvis køberen vælger at kræve ophævelse af købet
eller afslag i prisen, nægte dette og i stedet tilbyde afhjælpning eller
ombytning. Det er som udgangspunkt forbrugeren, der bestemmer, hvilke at de
to muligheder han ønsker at gøre brug af.

Når der står, at køber som udgangspunkt vælger, er det fordi køber ikke kan
kræve omlevering eller afhjælpning, hvis det er umuligt, eller det påfører
sælger uforholdsmæssige omkostninger.

Fra : JMo.

Dato : 01-11-03 15:27

"Mcisten" <mcisten@fjerndettesenat.dk> wrote in

> Tjek lige den nye købelov, du kan faktisk forlange en ny telefon hvis
> varen har en væsentlig mangel.
[snip]
> Når der står, at køber som udgangspunkt vælger, er det fordi køber
> ikke kan kræve omlevering eller afhjælpning, hvis det er umuligt,
> eller det påfører sælger uforholdsmæssige omkostninger.

Njaa, måske - der er ikke kommet en endelig afklaring på dette.

Bemærk at det ikke gælder hvis det påfører /sælger/ uforholdsmæssige
omkostninger. Og da forhandleren (sælgeren) ikke har nær så gode garanti-
forhold fra producentens side, vil /sælger/ ofte stå med en - i forhold til
varens salgspris - ret stor omkostning. Og dermed vil sælger - efter min
vurdering - kunne dække sig ind under denne bestemmelse.

Fra : Benz...

Dato : 31-10-03 13:39

"Jesper" <jesper@schneider.as> wrote in message
> [...]
> begge til reparation for fejl. 6610 havde noget med displayet og 6100
> kunne ikke læse simkortet. Efter butikkens henvisning er de nu
_____________________

Husk at jo flere telefoner der er ude på markede, jo flere fejl lyder det
som om at der er med den givende telefon.
Folk giver jo oftest deres utilfredshed til kende. Men ikke deres
tilfredshed, med mindre man spørg dem.
Irriationen er nøglen. Sætninger som:
Fu.. hvor er jeg træt af denne lorte tlf.
Eller: Jeg hader denne tlf. Er oftere hørt end:
Det er sørme en dejlig telefon.
Eller. Hvor er jeg glad for denne tlf.
Og derfor jo flere telefoner der er jo mere dårlig omtale er der. :)

Bare lige hvis du ikke havde tænkt over det...

--
mvh Benz... R6 millennium :)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268