GPRS og SMS
Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-10-03 16:02

Jeg sad og rodede lidt med indstillingerne på min 8310. Derved kom det til
min viden at man under beskedindstillingerne for sms kan sætte indstillingen
"brug GPRS" hvis man "vil benytte GPRS som primær besked bærer".
Hvad er der lige smart ved det? Om jeg sender en sms normalt eller via
GPRS - er forskellen ikke den samme?
Nogen der kan uddybe den?

Fra : Søren Blom

Dato : 13-10-03 16:15

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@DETTEkampsax.dtu.dk> skrev i
> Hvad er der lige smart ved det? Om jeg sender en sms normalt eller via
> GPRS - er forskellen ikke den samme?
> Nogen der kan uddybe den?

GPRS er hurtigere til at sende sms end på den normale metode og så bliver
afregningen også en anden, da du på GPRS betaler for mængden af data du
sender.
Så der skal et regnestykker der hedder noget i stil med, hvor mange sms går
der på 1 MB og så dividere antallet af sms med prisen på 1 MB GPRS for at
regne prisen ud pr. sms sendt via GPRS.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Jonas M. Nielsen

Dato : 13-10-03 16:30

> [...]
går
> der på 1 MB og så dividere antallet af sms med prisen på 1 MB GPRS for at

Efter min overbevisning skal du stadig betale for at sende SMS'en... Og i
Telmore's tilfælde er det slet ikke muligt at benytte funktionen.

Forstår ikke din påstand om at det går hurtigere at sende over GPRS. Den tid
det tager at sende en SMS er måske 3 sekunder, og overførslen i sig selv er
måske ½ sekund af den tid, da der jo foretages et opkald før man kan sende
SMS'en. GPRS handshaker også når den aktiveres, så der opnår man også
ventetid inden reel data overførsel kan ske.

Håber du kan bakke din påstand op omkring at kunne sende SMS over GPRS, jeg
vil da meget gerne se det beskrevet et sted hvis du kan sige hvor det er

/ Jonas

Fra : Søren Blom

Dato : 13-10-03 18:21

"Jonas M. Nielsen" <dream@on.com> skrev

> [...]
jeg
> vil da meget gerne se det beskrevet et sted hvis du kan sige hvor det er

Har en firmatelefon med TDC Mobil, der har det aldrig været et problem at
sende sms vis GPRS, at det så ikke er noget jeg bruger længere er en anden
snak og ved faktisk ikke om det stadig fungere, men det var i hvert fald
muligt da TDC begyndte at have GPRS dækning, det gik markant hurtigere end
med at sende sms på den normale måde.

Fra : Mads

Dato : 13-10-03 20:57

>Jonas M. Nielsen skrev :

> Efter min overbevisning skal du stadig betale for at sende SMS'en... Og i
> Telmore's tilfælde er det slet ikke muligt at benytte funktionen.

Jeg har sat min SE T310 til at sende sms via gprs ( har telmore ) og det kan
sagtens lade sig gøre..
Jeg er også ret overbevist om at det går væsentligt hurtigere at sende via
gprs.
Når jeg kigger på hvad jeg betaler, på min side hos telmore står der sms via
gprs 20 øre.
så prisen er den samme !

hilsen Mads !

Fra : David Holm

Dato : 13-10-03 22:34

> Jeg har sat min SE T310 til at sende sms via gprs ( har telmore ) og
> det kan sagtens lade sig gøre..
> Jeg er også ret overbevist om at det går væsentligt hurtigere at
> sende via gprs.
Kan du stadig sende lange (sammenkædede) sms'er? På både min Siemens M55 og
min tidligere Ericsson T65 kan man IKKE sende SMSer der sendes i flere dele
via GPRS

mvh

David

Fra : Martin Heller

Dato : 13-10-03 23:06

David Holm wrote in
<3f8b1a58$0$69973$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Kan du stadig sende lange (sammenkædede) sms'er? På både min
> Siemens M55 og min tidligere Ericsson T65 kan man IKKE sende
> SMSer der sendes i flere dele via GPRS

Det kan jeg heller ikke på min Ericsson T68. Jeg har abonnement
hos Telmore.

Fra : Søren Blom

Dato : 13-10-03 23:56

"Martin Heller" <mr_heller_DÅSESKINKE@yahoo.dk> skrev

> Det kan jeg heller ikke på min Ericsson T68. Jeg har abonnement
> hos Telmore.

Er det T68 eller T68i du har, for T68i kan godt sende sms via GPRS, skal
finde opsætningen til dig, vender tilbage.

Fra : Martin Heller

Dato : 14-10-03 00:12

Søren Blom wrote in
<3f8b2d7c$0$94862$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Er det T68 eller T68i du har, for T68i kan godt sende sms via
> GPRS, skal finde opsætningen til dig, vender tilbage.

Jeg tror det er en T68i. Der står Sony Ericsson oven over
displayet - er det så ikke en i'er?

Problemet er ikke at jeg ikke kan sende SMS'er via GPRS
(Forbindelse -> Datakomm. -> SMS via -> GPRS), men at jeg ikke
kan sende sammensatte SMS'er. Når jeg forsøger ryger beskeden
direkte i mappen "Ikke afsendt". Det går fint når jeg vælger SMS
via GSM. Jeg har både en fungerende GPRS-konto og en MMS-konto.

Fra : Claus Frigaard

Dato : 14-10-03 05:34

Hej..

Det kan du ikke, fordi der er en - lad os kalde det en fejl ved telefonen.
Jeg havde min T68i til
analyse hos Teleservice i taastrup, som fandt ud af at der er (en fejl)
noget der gør at den
ikke kan sende sms på over 150 tegn via gprs. Teleservice sagde til mig at
SE havde fået
besked på problemet og at der muligvis senere ville komme en sw opdatering -
meeen det
er der bare ikke kommet mig bekendt......:(
Det er nøjagitig samme problem - har jeg senere erfaret med T610.....:(

jeg har korespenderet med SE og her er hvad jeg fik ud af det...

Hej !
Tack för att ni kontaktade Sony Ericsson Customer Care Center.

Efter lång tids efterforskningar i samarbete med TDC har vi kommit fram till
att det ej är möjligt att sända långa SMS via GPRS nätet. På grund av detta
får vi tills vidare hänvisa till att ställa om till GSM om du vill sända
meddelanden som är längre än 160 tecken

Vänliga hälsningar,

Fredrik

Sony Ericsson Customer Care Center

Tja - det er lidt sørgeligt, men laver de nogen gode mobiltelefoner...

Mvh. Claus Frigaard

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-10-03 10:46

Tak for svarene.

Jeg havde nu håbet lidt på den med prisen Men hvad