Hvilke format har grammofonplader? og evt.~
Fra : Egart Andersson

Dato : 29-10-03 10:53

Undskyld, hvis mine spørgsmål er lidt naive, men mit problem er følgende:
Jeg ønsker at katalogisere min grammefonpladesamling og vil gerne i et
program bl.a. anføre pladens format, men er usikker på, hvordan jeg præcist
skal gribe sagen an, herunder hvilket format mine plader præcist har.

Tiden indtil 1950
Jeg mener at vide at indtil 1950 havde vi kun lak-plader med 78 omdrejninger
pr minut, hvilket vel var den almindeligt kendte grammofonplade, men denne
fandtes vist (når man måler pladens diameter fra kant til kant) både som 17,
25 og 30 cm i diameter.
Nu har jeg set nogle engelske betegnelser, hvor man taler om 78 RPM, hvilket
vel må svare til vore 78-plader, formentlig dem med 25 cm i diameter, men
hvordan er så de engelske betegnelser for de to andre på 17 og 30 cm, for 7,
10 og 12 inches som jeg har set anvendt, synes ikke at passe til vore cm-mål
(17, 25, 30) fra kan til kant?

Og så er der tiden efter 1950.
Kalder man det nu får vinyl-plader? og lp´er?
Jeg har set, at man taler om 16, 33 1/3 og 45 omdrejninger pr minut, og
såvidt jeg har forstået, er der med 33 1/3 tale om de store plader og med
45 små plader, og sidsnævnte på 45 skulle vel så i størrelse svare til de
før 1950 omtalte 17cm i diameter plader. Er dette korrekt? Nu ved jeg godt,
at nogen kan indvende, hvorfor ser jeg ikke bare på teksten på etiketten
(label), der er påtrykt en plade, men her har jeg altså set påskrifter som
for mig virker upræcise, hvorfor jeg ville være taknemmelig, hvis nogen
ville klargøre for mig, gerne i oversigtsform, hvilke formater
grammofonplader findes i.

Om selve katalogiserings-spørgsmålet vil jeg bare sige, at jeg har intet
imod selv at indtaste de væsentligste detaljer såsom titel, kunstner,
kategori, format og evt. notes i et godt program (især hvis et sådant findes
som Freeware?) med mulighed for at sortere alfabetisk efter titel, kunstner
og kategori og efterfølgende en print-udskrift, hvis et sådant enkelt
program overhovedet findes?

Tak for evt. svar
Egart Andersson

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 29-10-03 12:56

Egart Andersson skrev :
> [...]
> fandtes vist (når man måler pladens diameter fra kant til kant) både som

Hovedparten af dem jeg har set var 25 cm enkelte 30 cm.

> [...]
7,
> 10 og 12 inches som jeg har set anvendt, synes ikke at passe til vore

RPM står bare for Rounds per minute. En inch er ca 2,54 cm så 7", 10" og 12"
svarre til 17,8 cm, 25 cm og 30 cm

> Og så er der tiden efter 1950.

78'eren eksisterede op i tresserne og LP'en kom sidst i halvtresserne.

> Kalder man det nu får vinyl-plader? og lp´er?
Vinyl var en slags plastic som blev brugt fra ca 1970, før da tror jeg ikke
at man brugte betegnelsen vinyl.

> [...]
> 45 små plader, og sidsnævnte på 45 skulle vel så i størrelse svare til de
> før 1950 omtalte 17cm i diameter plader. Er dette korrekt?

Ja LP'en var normalt 30 cmØ og kunne rumme 2 x 20 - 25 min og kørte 33 rpm.
Single (17 cmØ) pladen med et nummer pr side kørte 45 rpm.
EP (17 cmØ) pladen med to numre pr side kørte 33 eller 45 rpm
Jeg har en LP på 10" = 25 cmØ
16 rpm plader har jeg kun set som flexiplader - ganske tyndt plastic der
kunne rulles sammen - og jeg husker min mor fik den i en pakke
vaskepulver...

> [...]
> for mig virker upræcise, hvorfor jeg ville være taknemmelig, hvis nogen
> ville klargøre for mig, gerne i oversigtsform, hvilke formater

Jeg tror at formen var totalt ustandardiseret. Pladeselskaberne kunne gøre
som de ville.
De fleste holdt LP 30 cmØ 33 rpm og Single/EP 17 cmØ 45 rpm.

> [...]
kunstner
> og kategori og efterfølgende en print-udskrift, hvis et sådant enkelt

Jeg bruger et Excel regneark til de af mine plader (CD'er) jeg har tastet
ind.

> Tak for evt. svar
> Egart Andersson

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Peter Rongsted

Dato : 29-10-03 17:01

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> wrote:

[snip]
>RPM står bare for Rounds per minute. En inch er ca 2,54 cm så 7", 10" og 12"
>svarre til 17,8 cm, 25 cm og 30 cm

RPM = Revolutions Per Minute - direkte oversat omdrejninger per minut.

[snip]
> [...]
>Single (17 cmØ) pladen med et nummer pr side kørte 45 rpm.
>EP (17 cmØ) pladen med to numre pr side kørte 33 eller 45 rpm

LP = Long Playing
EP = Extended Playing

Man har brugt betegnelsen EP om både 17cm/33rpm og 25cm/33rpm.

Peter

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 30-10-03 09:24

On Wed, 29 Oct 2003 17:00:54 +0100, Peter Rongsted <nospam@rongsted.dk>
wrote:

>RPM = Revolutions Per Minute - direkte oversat omdrejninger per minut.

Jeg mener nu at Michael har ret. Ingen revolutioner her.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-10-03 09:58

"Stefan Bruhn" <spamfilter@ghashul.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener nu at Michael har ret. Ingen revolutioner her.

Men det har han ikke
http://users.cybercity.dk/~nmb3879/elord.html#r
http://www.digitalcopycat.com/audio.html (søg via din browser på
"revolutions per minute")

--
Ivan V. Klattrup
http://ivanklattrup.adr.dk/

Fra : N/A

Dato : 30-10-03 16:20

Fra : Peter Rongsted

Dato : 30-10-03 16:20

"Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> wrote:

>In news:jki1qvsj9ur9vp726sp6cs0sd2e5okbcat@4ax.com,
>Stefan Bruhn <spamfilter@ghashul.dk> carefully typed:

>Det har han.

Hvis du mener det skal være rounds, så smut ind på
http://www.webster.com/ og slå rpm op.

Peter

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-10-03 17:35

Peter Rongsted skrev:
> [...]

Det er *rigtigt* at det hedder "Revolutions Per Minute".

Udtrykket bruges også i mainframe-verdenen om
rotationshastigheden på de store harddiske til de
store "gulvregnere".

En gammel kollega blev altid helt "salig" i blikket, når
han hørte om så mange "revolutioner" i minuttet.

--
'rluf
- Revolution Number Naj-ne ... Revolution Number

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-10-03 18:10

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> store "gulvregnere".
>
> En gammel kollega blev altid helt "salig" i blikket, når
> han hørte om så mange "revolutioner" i minuttet.

Det bruges nu også om omdrejningshastigheden i din egen harddisk i din
egen computer. Den er typisk 5400 rpm eller 7200 rpm.

/David

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 30-10-03 20:00

In news:ava2qvc75j6e5frgromkqqdp5gc5l81jfk@4ax.com,
Peter Rongsted <nospam@rongsted.dk> carefully typed:

> Hvis du mener det skal være rounds, så smut ind på
> http://www.webster.com/ og slå rpm op.
>
> Peter

Jeg skrev forkert fordi jeg læste forkert, og så cancel'ede jeg
indlægget. Men det er åbenbart nået frem til nogle af jer. Jeg mener da
det skal være revolutions.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-10-03 14:12

"Egart Andersson" <exlibris@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kunstner
> og kategori og efterfølgende en print-udskrift, hvis et sådant enkelt

Hej Egart

Tilslutter mig Michaels indlæg, både hvad størrelser og hastigheder angår.
Har sådan set kun en enkelt tilføjelse,
Hastigheden 16 RPM blev oprindeligt skabt, til udgivelser af sprogkurser, så
der kunne være mere, på hver enkelt plade.
Som database bruger jeg selv en gammel Paradox.
Som opdeling bruger jeg nummereringen af pladerne. Dertil skal så siges, at
mine plader står ikke i alfabetisk orden, men i nummerorden. Du kan således
opdele de forskellige medier ved hjælp af numrene, således du ud fra
nummeret, kan fastslå, om det er en LP eller CD eller andet medie.

M.V.H.....Benny..

Fra : Poul Erik

Dato : 29-10-03 14:46

On Wed, 29 Oct 2003 10:52:56 +0100, "Egart Andersson"
<exlibris@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>som Freeware?) med mulighed for at sortere alfabetisk efter titel, kunstner
>og kategori og efterfølgende en print-udskrift, hvis et sådant enkelt

Det bedste program, som jeg har prøvet til dette, er Music Collector,
som findes i en 30 dages "Evaluetion version".

Det skulle være muligt at finde et "crack", hvis du ikke vil betale
for dette gode program. Er du tilfreds, synes jeg du skulle betale for
det.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.telecykel.dk

Fra : iddqdATworldonline.D~

Dato : 02-11-03 16:11

Egart Andersson wrote:
> Kalder man det nu får vinyl-plader?

Nogen gør.
og lp´er?

Og singler, maxisingler og så EP.

> [...]
> 45 små plader, og sidsnævnte på 45 skulle vel så i størrelse svare til de
> før 1950 omtalte 17cm i diameter plader. Er dette korrekt?

Der er maxisinglerne også kaldet 12" singler, altså samme størrelse som
LP'er, der afspilles med 45 rpm. Og så er der EP'er der typisk er 12"
som afspilles ved 33 1/3 rpm.

Mvh

Bruno

Fra : Egart Andersson

Dato : 03-11-03 22:32

Jeg veil gerne sige tusind tak til alle jer:

Michael Lund Sørensen
Benny Mortensen
Poul Erik Lindaa
Peter Rongsted
Stefan Bruhn
Herluf Holdt
David Rasmussen
Sune Mika Salminen
og Bruno

som tilsammen har bidraget med at belyse mit spørgsmål på så fortinlig vis.
Jeg vil forsøge at nærlæse og sammenstille, hvad I skriver, og som sagt,
tusind tak for jeres interesse.
---
Men desværre har jeg fået et nyt problem,som jeg ikke aner, om nogen af jer
kan hjælpe mig med.
Jeg har oprindelig fortalt, at jeg har en grammofonpladesamling, som jeg
ønsker katalogiseret og derfor efterlyste et program hvor bl.a. pladens
format var anført. Jeg har en gammel pladespiller ved navn "Garrant" model
SP 25 Mk III, som jeg nu gik i gang med at benytte til afspilning af nogle
gamle 78-lak plader, og så gik det hverken værre eller bedre end at nålen
(safiren) knækkede for mig, så nu er hele mit forehavende med katalogisering
på en gang faldet til jorden. Grammofonen virker kort og godt ikke, og jeg
aner ikke, hvordan eller hvor jeg kan få den repareret, eller om man i dag
kan købe en ny grammofon til en rimelig penge. Hvad gør man i en sådan
situation?
Ethvert positivt svar vil blive modtaget med taknemmelighed.
Hilsen
Egart Andersson

Egart Email Me
"iddqdATworldonline.DenmarK" <iddqd@worldonline.DenmarK> skrev i en
meddelelse news:bo36r2$271k$1@news.cybercity.dk...

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-11-03 22:48

> nålen
> (safiren) knækkede for mig

Prøv at kontakte din lokale radioforhandler om der er en mulighed for at få
en ny nål til den.

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Egart Andersson

Dato : 04-11-03 01:32

Svar til Ivan V. Klattrup
<< det har jeg allerede gjort, de kunne ikke hjælpe mig, det er grunden til
at jeg spørger her...
Egart Andersson
------------------------
Egart Email Me
"Ivan V. Klattrup" <ivanklattrupnospamming@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:3fa6ccfd$0$27374$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 10-11-03 14:07

In news:3fa6f3d4$0$29387$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Egart Andersson <exlibris@mail.tdcadsl.dk> carefully typed:
> Svar til Ivan V. Klattrup
> << det har jeg allerede gjort, de kunne ikke hjælpe mig, det er
> grunden til at jeg spørger her...
> Egart Andersson

Hej Egart. Har du prøvet at spørge ovre i news:dk.teknik.lyd ?
Jeg er sikker på der sidder en grammofon-nørd eller fem der kan hjælpe.

Hvis der alligevel skulle sidde en enkelt herinde, så har jeg et
spørgsmål:

Jeg har ikke ret meget forstand på pladespillere, men er der ikke noget
med at det ikke er en god idé at bruge en moderne pickup på de gamle
lakplader/78'ere? De gamle rejsegrammofoner jeg har set i tidens løb har
allesammen noget der ligner en kæmpe tyk synål som pickup.

Hvis nu man spiller 78'ere på en pladespiller der kan afspille både
78'ere og 'moderne' plader, skal man så ikke have en speciel pickup der
kan klare begge dele uden at gå i stykker?

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?