"masterworks" klassisk-samlinger
Fra : Otto J.

Dato : 28-10-03 19:31

Jeg er aldrig rigtigt kommet i gang med klassisk musik, selv om det
fascinerer mig meget - det er bare så omfattende at gå i gang med... Og så
ender jeg altid med at købe noget af alt det andet musik jeg også gerne vil
høre. Men nu faldt jeg lige tilfældigt over sådan nogle 40-CD pakker der hed
noget med "masterworks", med Beethoven, Händel, Mozart osv, for 400,-
stykket. Det virker jo som en billig indgangsvinkel - men er der nogen der
ved om disse indspilninger er noget værd? Den smule jeg har lært om klassisk
musik siger mig at fremførelsen er mindst lige så vigtigt som værket i sig
selv... Så vil dette være en ok start, eller skal jeg tage mig sammen og
investere i noget ordentligt?

Mvh. Otto

Fra : David Rasmussen

Dato : 28-10-03 20:24

Otto J. wrote:

> [...]
> selv... Så vil dette være en ok start, eller skal jeg tage mig sammen og

Don't go there, Otto... There be dragons.

Den slags samlinger er altid af lav kunsterisk kvalitet og med elendig
lydkvalitet. Hvis du vil have et billigt sted at starte, så start med
Naxos. De kan købes i diverse pladebutikker og boghandler. Det er ikke
alle deres indspilninger der er lige interessante, men sådan er det også
med Deutche Grammofon, Decca, Philips, Harmonia Mundi, BIS, Telarc og
hvad de ellers hedder. På den anden side har visse Naxos-indspilninger
vundet flere store priser og andre udmærkelser. Og de er altid i god til
fremragende indspilnings- og lydkvalitet.

Det næste du skal finde ud af er hvilke slags værker, hvilke stilarter
og tidsaldre, og ikke mindst hvilke komponister du kan lide. Det er
meget subjektivt, og man bliver aldrig færdig. Når du først har fundet
et værk du godt kan lide, så gælder det om at finde en indspilning man
kan lide. Jeg har selv 8 indspilninger af Mozarts 'Requiem'.

Det kan også være en god idé at danne sige et groft overblik over
stilarter og tidsaldre og den slags. Som en meget grov opdeling skal du
lære at skelne i mellem barok (ca. 1600-1760), klassicisme (ca.
1740-1820), romantik (ca. 1800-1900) og moderne (1880-nu).

Både DG og Naxos udgiver en guide til klassisk musik som indeholder
vistnok 3 cd'er og en bog. De er rigtigt gode at starte med.

/David

Fra : Otto J.

Dato : 29-10-03 01:17

> Don't go there, Otto... There be dragons.

Tja, hvad kan jeg sige, jeg som er så stor fortaler for at pris og kvalitet
følges ad Jeg tænkte det såmænd nok... Jeg må vente til jeg har overskud
til at tage et seriøst spring ind i denne vidunderlige verden...
--
Mvh. Otto
**********************

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-10-03 10:27

Otto J. wrote:

> Tja, hvad kan jeg sige, jeg som er så stor fortaler for at pris og kvalitet
> følges ad

Det var det jeg tænkte :)

> Jeg tænkte det såmænd nok... Jeg må vente til jeg har overskud
> til at tage et seriøst spring ind i denne vidunderlige verden...

Køb DGs eller Naxos' guide til klassisk musik. 3 cd'er og en bog. Koster
ingen penge. Har set begge til 100 tror jeg.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-10-03 12:25
Fra : Otto J.

Dato : 30-10-03 20:16

> http://www.naxos.com/intro.htm

Takker. Jeg kigger på det.

Mvh. Otto

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-10-03 13:51

David Rasmussen skrev:

> [...] Når du først har fundet et værk du godt kan lide, så
> gælder det om at finde en indspilning man kan lide. Jeg har
> selv 8 indspilninger af Mozarts 'Requiem'.

8 indspilninger af Mozarts 'Requiem'. - Det var godt nok
imponerende. Mit højeste antal cd'er af samme værk er
kun 7 forskellige indspilninger af Carl Nielsens 4. symfoni.
Der til kommer selvfølgelig et hav af båndoptagelser af
koncertopførelser fra radioen.

Noget kunne tyde på at du er en rigtig Mozart-elsker?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- Nielsen-elsker, som også læser med i

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-10-03 13:58

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Noget kunne tyde på at du er en rigtig Mozart-elsker?

Jeg kan godt lide Mozart, men jeg kan nu lige så godt lide en masse
andre komponister. Lige præcis 'Requiem' har dog en speciel plads i mit
hjerte.

/David