Rengøring af org. DVD medier?
Fra : Jacob V. Schmidt

Dato : 30-10-03 10:03

Hej Gruppe,

Jeg har nogle org. DVD medier som har fået nogle større og mindre ridser,
har i nogle gode ideer til rensning?

mvh

Jacob :)

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 30-10-03 21:04

"Jacob V. Schmidt" <jacob@NOSPAMschmidt.dk> wrote:

>Jeg har nogle org. DVD medier som har fået nogle større og mindre ridser,
>har i nogle gode ideer til rensning?

Læste en artikel om et rensekit til cdr/cd i et dansk computerblad for
nylig. Kan ikke huske hvilket. Men det gik ud på at man brugte en
maskine der roterede skiverne mod forskellige "svampe", der enten
kunne slibe eller polere. Det skulle virke ret godt og kostede et par
hundrede kr.

Aner ikke hvor det kan købes, men en velassorteret computerforretning
kunne være et godt bud.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 30-10-03 22:27

On Thu, 30 Oct 2003 21:04:12 +0100, Lars Kim Lund wrote:

> [...]
> maskine der roterede skiverne mod forskellige "svampe", der enten
> kunne slibe eller polere. Det skulle virke ret godt og kostede et par

Roterende? Hvad jeg sådan lige kan tænke mig til er en roterende bebægelse
den dårligste overhovedet. Skulle der ske at komme ridser, vil de altså
komme i samme "rille" som skivens data ligger i.

Jeg har før rengjort nogle af mine CD'er med lidt vand + et par dråber
opvaskemiddel. Man kan så "skrubbe" indefra og ud og skylde grundig med
vand. Når den så er tørret ren med en blød fnugfri klud (indefra og ud) er
de så gode som nye.

Jeg kan ikke forestille mig at DVD'er er mere sarte end CD'er ved sådan en
rengøring.

--
Lars

Fra : No Humor Man

Dato : 30-10-03 23:04

Lars Jørgensen wrote:
> [...]
> de så gode som nye.
> Jeg kan ikke forestille mig at DVD'er er mere sarte end CD'er ved sådan en
Der bliver advaret mod at gøre det på den måde i alskens computer og dvd
blade... om det så bare er for at få folk til at købe de *rigtige*
cd/dvd skive rensere aner jeg ikke.
Men opvaskemiddel, vand og klud, uanset hvor blød den så er, er ikke en
smart løsning.

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers
ICQ: 67778624

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-10-03 01:38

"Lars Jørgensen" <fake@email.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> de så gode som nye.
>
> Jeg kan ikke forestille mig at DVD'er er mere sarte end CD'er ved sådan en

De testede den engang på DR i et eller andet program og den virkede rent
faktisk...den lave en amsse bitte bitte små ridser som gjorde at afspilleren
havde lettere ved at læse den, og at de "store" ridser ikke var i vejen
længere.
Så ifølge dem skulle den altså være god nok
Tror det var i "Rene ord for pengene"

Rune

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-10-03 07:23

Lars Jørgensen <fake@email.invalid> wrote:

>Roterende? Hvad jeg sådan lige kan tænke mig til er en roterende bebægelse
>den dårligste overhovedet. Skulle der ske at komme ridser, vil de altså
>komme i samme "rille" som skivens data ligger i.

Metoden går ud på at slibe overfladen. Data ligger jo først et stykke
under. Det synes jeg giver god mening så man reducerer de afbøjninger
af lyset som store ridser giver.

> [...]
>de så gode som nye.
>
>Jeg kan ikke forestille mig at DVD'er er mere sarte end CD'er ved sådan en

Spørgsmålet gik på ridser. Dem fjerner man ikke med sæbe.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 31-10-03 08:03

On Fri, 31 Oct 2003 07:22:59 +0100, Lars Kim Lund wrote:

> Metoden går ud på at slibe overfladen. Data ligger jo først et stykke
> under. Det synes jeg giver god mening så man reducerer de afbøjninger
> af lyset som store ridser giver.

Ahh... ja selvfølgelig. Det var måske ikke så dum idé.

> Spørgsmålet gik på ridser. Dem fjerner man ikke med sæbe.

Ja, jeg begik den fejl at jeg læste titlen på Jacobs indlæg :)

--
Lars

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 31-10-03 11:20

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hundrede kr.
>
> Aner ikke hvor det kan købes, men en velassorteret computerforretning

Så maskinen i CompuetCity på Østerbro i går. Den koster 499. Kender den
ikke, men der var en plakat med meget rosende udtalelser fra 5-6 forskellige
danske og kendte aviser/blade. Det så ud til at der er to små runde
slivehoveder på hver side af skivens hul. Hovederne var så lidt mindre end
skivens radius. Om de roterer hver for sig eller hvordan, det ku' jeg ikke
lige se.

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Jacob V. Schmidt

Dato : 02-11-03 10:29

Hej Alle :)

Tak for de gode svar! Jeg prøver forsigtig med vand/sæbe/blød klud - ellers
kunne jeg godt finde på at købe maskinen til 499,-

anyway jeg takker for ideerne

mvh Jacob