The pianist
Fra : gismo

Dato : 29-10-03 21:42

Er er nogen der har set "The Pianist" ikke at forveksle med "The Piano".
Pianisten er fra krigen og om jødernes trængsler.

Mvh.

Gismo

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 29-10-03 21:45

Hej!

gismo wrote:

> Er er nogen der har set "The Pianist" ikke at forveksle med "The Piano".
> Pianisten er fra krigen og om jødernes trængsler.

Jep, jeg så den til Surprise! i Imperial. Jeg synes filmen er meget realistisk
(uden dog at have oplevet en krig) og godt gengiver overgrebene på jøderne.
Klart en film som kan anbefales, men tag ikke dine børn med - det er den for
barsk til.

Det sker ikke så ofte at film bevæger mig, men det lykkes med The Pianist.

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 29-10-03 22:36

> [...]
> barsk til.
>
> Det sker ikke så ofte at film bevæger mig, men det lykkes med The Pianist.

Helt enig! Det er sjældent at en ikke action krigsfilm har kunnet fange mig
så meget som The Pianist.
Og jeg har aldrig haft mere afsky for nasismen end jeg havde lige efter jeg
havde set den.

-The Baptizer
www.area42.dk

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 30-10-03 15:09

gismo's utterance expressed in

> Er er nogen der har set "The Pianist" ikke at forveksle med "The Piano".
> Pianisten er fra krigen og om jødernes trængsler.

Fed film! Mindede mig en del om "Schindler's List" uden
dog at være helt som den. Den rørte mig meget. Skidegodt
skuespil fra Adrien Brodys side :)

Hilsner!
--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-10-03 16:15

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:

> Fed film! Mindede mig en del om "Schindler's List" uden
> dog at være helt som den. Den rørte mig meget. Skidegodt
> skuespil fra Adrien Brodys side :)

Og nu vi andetssteds har været inde på andres Oscar-optræden, vil jeg
lige benytte lejligheden til at fremhæve Adriens - det var en utrolig
flot takketale han holdt!

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Taba

Dato : 30-10-03 20:22

> Er er nogen der har set "The Pianist" ikke at forveksle med "The Piano".
> Pianisten er fra krigen og om jødernes trængsler.

Ok, nu er der nok nogen der vil kalde det her antisemitisk, men here goes:

Personligt fik jeg ikke det mindste ud af den film som endnu en gang viste
hvad man allerede havde set i form af bl.a. Schindler's List (dog havde The
Pianist ikke så travlt med at få os til at føle sympati/medlidenhed med
jøderne som i Schindler's List der nærmest tvinger den følelse ned over en).
Jeg føler at KZ-lejrene/jødernes situation under WW2 er blevet brugt nok som
tema for film, og på den måde som de opfører sig på i dag(i Israel), får man
(næsten) lyst til at kalde zionisterne for nazister og palæstinenserne for
jøder IMHO; og det har just ikke en positiv virkning på bl.a. mig der er ved
at være små-træt af at se film om det samme tema igen og igen og har det
samme budskab igen og igen.

Ja det var flot skuespil af Adrian Brody og en endnu bedre takketale han
holdt (kunne dog bedre lide Michael Moore's "takketale"), men jeg må være
ærlig at indrømme at jeg ikke fik så meget ud af den film. Heldigvis fik
instruktøren Roman Polanski lagt en hvis distance ml. hovedpersonen og
handlingen dengang, i og med at han for det meste gemte sig og så det hele
igennem et vindue, så filmen var udholdelig og ikke en omgang Schindler's
List 2 (heldigvis).

/Taba (som ikke håber han har stødt nogen på nogen måde, og som godt ved at
han blev småpolitisk i sit indlæg)

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 31-10-03 01:37

Jeg er ikke det mindste stødt, og din sammenligning med nazister/zionister
og jøder/palæstinensere er jeg selv dybt enig i. Det betyder så bare at The
Pianist og Holocaust-film generelt stadig er brugbare, idet det også i dag
tilsyneladende er nemt at falde i Hitlers grav (afhængig af hvordan man
fortolker staten Israels opførsel). Man skal bare være i stand til at
fortolke dem ordentligt (hvordan det så end gøres...).

Må røven klø på den bedrevidende taber, der skød Rabin...

(Så har vi vist været nok politiske for denne gang)

Fra : gismo

Dato : 31-10-03 01:36

"Taba" <no@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ok, nu er der nok nogen der vil kalde det her antisemitisk, men here goes:
klip:

Al seriøs respons er velkommen.Vi har jo alle vores mening og det skal vi da
også have, så tak for din kommentar, en jøde/israeler vil nok ikke syntes,
at dette emne kan blive vist for meget. En tysker i dag er ikke en tysker i
den forstand, som de var det lige efter krigen, hvor der var et stort had
imod dem, og en stor sympati for jøderne. Verden forandrer sig, jeg syntes
det er svært, at sætte sig ind i den situation der hersker nu i Israel, men
jeg kan heller ikke lide det jeg ser og hører derfra, men altså jeg var lige
i forbindelse med en polsk jøde, hun er civiling. og underviser nu på
ing.skolen. Hun synes jeg skulle se filmen, da jeg fortalte at jeg havde
set div. andre film om dette emne. Hun havde da også mistet sin familie
under krigen, så min mening er vel, at det ikke må blive glemt det der
skete, men det retfærdiggør ikke at der er fanatiske mennesker også blandt
jøderne.

Mvh.
Gismo