Titel på gammel dansk film om turen over S~
Fra : ps

Dato : 26-10-03 18:25

I min barndom i 1970erne så jeg i skolen en (vist allerede dengang) noget
bedaget film som havde følgende handling:

En mand bliver en mørk aften tilbudt et lift i bil fra færgen (Korsør eller
Kalundborg formoder jeg) til København (tror jeg).

Det viser sig at chaufføren kører alt, alt for stærkt, og stadig hurtigere
og hurtigere til passagerens rædsel, som frygter for sit liv.

Undervejs nævner chaufføren at der for nylig var sket en frygtelig bilulykke
lige på denne strækning.
("Det var vist her det skete", siger han djærvt på et tidspunkt).

Passageren trygler om at blive sat af, men chaufføren kører bare stærkere og
stærkere.

Højdepunktet i dette psykologiske drama er da chaufføren holder ind for at
tanke benzin el. lign.
Passageren er reddet, i det han kan stige ud af køretøjet.

Men minsandten om han ikke stiger ind igen da chaufføren skal videre.

Hvad hedder filmen og hvordan kan man få den at se ?

Med venlig hilsen

Peter Strömgren

---

Fra : Martin Skovbo

Dato : 26-10-03 20:10

> I min barndom i 1970erne så jeg i skolen en (vist allerede dengang) noget
> bedaget film...*snip*
> Hvad hedder filmen og hvordan kan man få den at se ?

Den hedder "tur i natten", er instrueret af Ole Roos og baseret på en
novelle af Leif Panduro. Den kan i hvert fald lånes på Århus
Kommunebibliotek:
http://medusa.aakb.bib.dk/is/www/query-sh.asp?nopfx=id%3D08708932

Venlig hilsen, Martin Skovbo

Fra : ps

Dato : 26-10-03 22:00

Tusind tak, Martin.
Den fås også her i Københavns Kommune.
Jeg så den dog i Risskov Skole dengang

Peter

Fra : vadmand

Dato : 26-10-03 23:04

"ps" <affald62@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den hedder "tur i natten", er instrueret af Ole Roos og baseret på en
> novelle af Leif Panduro. Den kan i hvert fald lånes på Århus

Har den ikke været vist i tv for nylig?

Per v.

Fra : ps

Dato : 27-10-03 09:46

<Har den ikke været vist i tv for nylig?>

Ved ikke..

---

Fra : vadmand

Dato : 27-10-03 10:33

> <Har den ikke været vist i tv for nylig?>
>
> Ved ikke..

Det har altid undret mig, at folk svarer sådan. Der er sikkert tusinder, der
ikke ved det, men når man spørger, er man vel mere interesseret i svar fra
en, der ved det

Per V.

Fra : Peter Lind

Dato : 27-10-03 22:20

vadmand wrote:
> "ps" <affald62@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det har altid undret mig, at folk svarer sådan. Der er sikkert
> tusinder, der ikke ved det, men når man spørger, er man vel mere
> interesseret i svar fra en, der ved det

Tja, det kan da godt være. Det ved jeg egentlig ikke

Mvh
Peter Lind
-kunne ikke lade være.

Fra : Per Andersen

Dato : 28-10-03 13:00

den hedder vist nok "Nåede de færgen" og her tænkes på dødens færge - Arons
færge. Visk nok skrevet at Johannes V. Jensen.

per

Fra : ps

Dato : 28-10-03 13:42

Nej-nej. "Nåede de færgen" er en anden film, som jeg også kender. Den
handler om 2 unge på motorcykel.
Der er også for meget fart på, men det er ikke samme film.

Peter

---

Fra : vadmand

Dato : 28-10-03 14:06

> Nej-nej. "Nåede de færgen" er en anden film, som jeg også kender. Den
> handler om 2 unge på motorcykel.
> Der er også for meget fart på, men det er ikke samme film.

Og så er det ikke Arons, men Kharons (Charons) færge, de når. Aron er Moses'
lillebror, så det er en helt anden mytologi.

Per V.