Biocity vs Cinemaxx (Århus)
Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 21-10-03 12:35

Hejsa
Ja jeg synes lige det kune være sjovt at prøve lidt sammenligninger

Ifølge NF selv, så mener de at de mister 60% af omsætningen i Århus.
Det tror jeg faktisk på!

For det første kan man undre sig over hvorfor NF ikke har forberedt
sig til Cinemaxx' indtog?
NF har ingen tiltag gjort overhovedet.

Jeg er imponeret over lyd og billede i Cinemaxx, faktisk så meget at
BC virker en anelse gammeldags allerede. Selvfølgelig er det stadig en
god bif, men der er en (måske psykologisk?) forskel.

Cinemaxx er klar til at man kan købe billetter over nettet. Hvorfor
har NF ikke sat dette i gang for lang tid siden?

Miljøet i "ankomsthallen" er kanon. Dette i kontrast til BC's lille
hul som altid er pissevarmt, overfyldt og kraftig stank af popcorn.

BC's fravær af passende antal toiletter kan stadig undre mig??

Tilbage står at NF har fat i nogle stamkunder via Biozonen/VIP (mig
selv incl.) Den "loyalitet" kommer da på prøve nu. Det var jo nok også
derfor de lavede en lille undersøgelse for nogle måneder siden. Hos
mig skal der være langt flere fordele for at gå i biffen 12 gange i
BC. Dvs kontante fordele, forpremierer og gode events. Evt. give os
mulighed for at bestille billetter før andre til langt flere
forestillinger. Men det er vel også en balance? Det skulle jo nødig
være sådan at andre tænker forskelsbehandling!?

Alt i alt synes jeg virkelig at NF har sovet i timen, og det fatter
man jo ikke. De har ihvertfald tjent masser af penge de sidste år, her
i Århus, hvorfor ikke investere dem??

Jeg tror ikke der bliver priskrig, men derimod krig på kvalitet og
hvilke tiltag de to biografer kan diske op med. Alt i alt er det
glimrede at vi har fået en ekstra bif til Århus.

Min eneste bekymring er at ØFP kommer til at betale prisen. Det er jo
en næsten uudholdelig tanke

Morten
morten@bowman.dk

Fra : sune engsig

Dato : 21-10-03 13:24

Spændende diskussion.

Gad godt at se Cinemaxx i Århus - for den må være lysår bedre end den tyske
rædsel her i Kbh. Uanset BC's mangler, så er den lysår bedre end cinemaxx i
kbh.

I Cinemaxx er personalet nogen bumsede teenagere, som knapt gider kigge op
fra mobilen når de skal tage din billet. Kiosker/udsalgssteder er konstant
underbemandet (til gengæld er der adskillige af dem, der så sår pivtomme) -
og så er indretningen grim, grim, grim. Det er et discount filmsted på alle
punkter pånær prisen - det skinner klart igennem, at man ikke "brænder" for
produktet - det bliver bare langet over disken.

Parkering er der til gengæld masser af - og det scorer de sikkert en del
på...

Mvh

Sune

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-10-03 13:39

sune engsig wrote:
> [...]
> produktet - det bliver bare langet over disken.
>
> Parkering er der til gengæld masser af - og det scorer de sikkert en del

Billede, lyd og hældning på stolerækker i Cinemaxx' største i KBH er
bedre end Imperial, teknisk. Og forskellen er ikke så lille endda. Men
Cinemaxx i KBH har ganske rigtigt en ikke hyggelig stemning over sig.
Derfor går jeg i Imperial.

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-10-03 13:48

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> Billede, lyd og hældning på stolerækker i Cinemaxx' største i KBH er
> bedre end Imperial, teknisk.

Det kan være. Men oplevelsen er ringere - bl.a. fordi hovedet af den
foran siddende stikker op i billedet.

(Det skal så tilføjes at Imperials nye stole er aldeles
rædsomme. Kopholderne skærer sig ind i mine velpolstrede lår. Her kan
ingen overgå Empire Bio.)

--
Peter B. Juul, o.-.o "What business did a man and a wolf
The RockBear. ((^)) had ridden a mark."

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-10-03 13:58

Peter B. Juul wrote:

> Det kan være. Men oplevelsen er ringere - bl.a. fordi hovedet af den
> foran siddende stikker op i billedet.

Hvad? Det gør det da netop ikke. Eller i hvert fald mindre end i
Imperial. Hældingen på stolerækkerne er større, så ham der sidder foran
dig sidder væsentlig under dig. Jeg oplever til gengæld til at der
sidder folk foran mig og "skygger" i Imperial.

Men ja, totaloplevelsen er ringere, hvis man ikke kan se bort fra de
ikke-tekniske ting.

> (Det skal så tilføjes at Imperials nye stole er aldeles
> rædsomme. Kopholderne skærer sig ind i mine velpolstrede lår. Her kan
> ingen overgå Empire Bio.)

Nej, Empire er en af de bedste biografer i landet vil jeg tro. Desværre
har de ikke en rigtigt stor sal og lyd helt i top.

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-10-03 14:13

> [...]
> foran dig sidder væsentlig under dig. Jeg oplever til gengæld til at
> der sidder folk foran mig og "skygger" i Imperial.

Til gengæld er bunden af lærredet i Cinemaxx placeret så lavt, at
hældningens fordel begrænses kraftigt.

Jeg har aldrig oplevet det samme i Imperial, sært nok.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Når nu Pingo og Mary skal giftes må vi håbe
The RockBear. ((^)) de husker at invitere Rasmus Klump og Pelle."

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-10-03 14:45

Peter B. Juul wrote:

> Til gengæld er bunden af lærredet i Cinemaxx placeret så lavt, at
> hældningens fordel begrænses kraftigt.

Er den? Det har jeg aldrig tænkt over eller været generet af.

/David

Fra : Rune Zedeler

Dato : 21-10-03 20:04

David Rasmussen wrote:

> Billede, lyd og hældning på stolerækker i Cinemaxx' største i KBH er
> bedre end Imperial, teknisk.

Øh?
I imperial hænger projektoren midt for lærredet - i CinemaxX hænger den
helt oppe under loftet.
Dette medfører, at billedet i CinemaxX bliver bredest i bunden; keystoned.
http://www.cinemaxx.dk/pic/salene2.gif

Jeg er heller ikke enig i, at der er bedre udsyn i Cinemaxx end i
Imperial. Godt nok er sædehældningen stor, men til gengæld gør lærredet
helt ned til gulvet, hvor det i Imperial er hævet noget i retning af fem
meter. Endvidere har sæderne i CinemaxX konstant hældning (se
ovenstående tegning igen) hvorimod de i Imperial har parabolsk hædning,
sådan at hældningen mellem de bagerste sæder er større end hældningen
mellem de forreste. Dette sikrer at alle - i modsætning til i CinemaxX -
har lige godt udsyn.

Men LYDEN i CinemaxX!!! AH!!!
Og så - som sagt - er CinemaxX Århus væsentligt bedre end CinemaxX
københavn. Så de har bestemt ikke set det sidste til mig.

-Rune

Fra : Kim Norgaard

Dato : 21-10-03 13:55

Davs,

Det har man da kunne i lang tid. http://www.biobooking.dk/

--
Kim Norgaard

Fra : Tim Christensen

Dato : 21-10-03 14:27

Kim Norgaard wrote:

> Davs,

> Det har man da kunne i lang tid. http://www.biobooking.dk/

Man kan kun bestille ikke købe sine biletter, man skal jo stadigt troppe
op en halv time før forestillingen begynder for at få sin bilet.

Mvh

Tim

Fra : Aston Villadsen

Dato : 21-10-03 14:39

On Tue, 21 Oct 2003 11:35:17 GMT, Morten Bowman Hansen
<FJERNnewsNOSPAM@bowman.dk> wrote:

> [...]
>hul som altid er pissevarmt, overfyldt og kraftig stank af popcorn.
>
>BC's fravær af passende antal toiletter kan stadig undre mig??

Disse pladsproblemer ser jo ud til at kunne løse sig selv....

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-10-03 14:47

"Morten Bowman Hansen" <FJERNnewsNOSPAM@bowman.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Ja jeg synes lige det kune være sjovt at prøve lidt sammenligninger

Ja klart

> Ifølge NF selv, så mener de at de mister 60% af omsætningen i Århus.
> Det tror jeg faktisk på!

Det har jeg ikke hørt. Hvor har du det fra? Link?

> For det første kan man undre sig over hvorfor NF ikke har forberedt
> sig til Cinemaxx' indtog?
> NF har ingen tiltag gjort overhovedet.

Ja, det undre også mig.

> Jeg er imponeret over lyd og billede i Cinemaxx, faktisk så meget at
> BC virker en anelse gammeldags allerede. Selvfølgelig er det stadig en
> god bif, men der er en (måske psykologisk?) forskel.

Jeg har ikke lige lagt mærke til nogen stor forskel (har kun set Alien i
Cinemax), og jeg tvivler på at den forskel der evt. er i lyd og billede vil
være noget der generer mig. Jeg er ret sikker på at der er andre ting der
vil overskygge det så som komfort

> Cinemaxx er klar til at man kan købe billetter over nettet. Hvorfor
> har NF ikke sat dette i gang for lang tid siden?

Altså man kan bestille billetter i alle NF's biffer. Er det det du mener?
Cinemax har vist et eller andet fancy kort så man kan betale hjemmefra, men
det er nok ikke noget jeg vil bruge (man skal alligevel hen og have stemplet
parkeringsbilletten)

> Miljøet i "ankomsthallen" er kanon. Dette i kontrast til BC's lille
> hul som altid er pissevarmt, overfyldt og kraftig stank af popcorn.

Ja der er hyggeligt, lidt samme stemning som jeg husker det fra
folketeateret. Sådan lidt mørkt og hyggeligt i modsætning til BioCity's
cafemiljø, men der er vel en smagssag.

> BC's fravær af passende antal toiletter kan stadig undre mig??

Ja, men jeg synes nu aldrig at der har været et problem.

> [...]
> forestillinger. Men det er vel også en balance? Det skulle jo nødig
> være sådan at andre tænker forskelsbehandling!?

Jeg er også VIP, men det er nu ikke fordi at det giver ret mange fordele.

> Jeg tror ikke der bliver priskrig, men derimod krig på kvalitet og
> hvilke tiltag de to biografer kan diske op med. Alt i alt er det
> glimrede at vi har fået en ekstra bif til Århus.

De har nok ikke råd til priskrig, men man kan da håbe. Det er sgu lidt dyrt
at gå tit i biffen.

> Min eneste bekymring er at ØFP kommer til at betale prisen. Det er jo
> en næsten uudholdelig tanke

Nej, det tvivler jeg på. Det er jo et helt andet publikum.

Af egne erfaringer kan jeg lige sige (se evt. også min anden tråd), at jeg
synes sæderne er for små i Cinemax. Nu vil jeg gerne lige prøve at sidde ved
siden af en anden velvoksen fyr, men hvis vi skal sidde og gnubbe skuldre,
så ved jeg godt hvilken bif jeg vælger (NEJ! ikke Cinemax!

mvh Frank

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 21-10-03 15:04

On Tue, 21 Oct 2003 15:47:21 +0200, "Frank K. Jensen"
<mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote:

>"Morten Bowman Hansen" <FJERNnewsNOSPAM@bowman.dk> skrev i en meddelelse
>
>Ja klart

>Det har jeg ikke hørt. Hvor har du det fra? Link?

Ingen link, insider-viden som skam er god nok. Det får dem nu ikke til
at forlade byen ifølge NF.

> [...]
>det er nok ikke noget jeg vil bruge (man skal alligevel hen og have stemplet

Ja men jeg gider altså ikke komme 45 minutter før en forestilling for
at hente billetterne!! Og så har jeg det famøse kort i forvejen og det
fungerer fremragende til koncerter osv.

>Ja, men jeg synes nu aldrig at der har været et problem.

Jo ved populære forestillinger.

>Jeg er også VIP, men det er nu ikke fordi at det giver ret mange fordele.

Netop min pointe. Hvis de vil holde på os stabile kunder så skal de
diske op med noget mere.

>Nej, det tvivler jeg på. Det er jo et helt andet publikum.

Ja men ifølge NF så vil de tage flere smalle film ind i Palads og
dermed rammer det jo ØFP. Så jo de kan være i fare.

Jeg synes der er +/- ved begge.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-10-03 15:55

> Ja men jeg gider altså ikke komme 45 minutter før en forestilling for
> at hente billetterne!! Og så har jeg det famøse kort i forvejen og det
> fungerer fremragende til koncerter osv.

30 min og så kan man lige købe noget slik, og sidde og snakke lidt. Men
ok det kan godt ske at jeg hopper op kort-vognen engang

> Jo ved populære forestillinger.

Nu er det ikke så tit jeg bruger WC'erne, men ok hos pigerne er der tit stor
kø (ud af døren). Men du har ret, der er ikke ret mange wc'er i BioCity.

> Ja men ifølge NF så vil de tage flere smalle film ind i Palads og
> dermed rammer det jo ØFP. Så jo de kan være i fare.

Ok, Jeg vidste ikke at de ville køre smalle film i Palads.

mvh Frank

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 21-10-03 16:45

On Tue, 21 Oct 2003 16:54:33 +0200, "Frank K. Jensen"
> [...]

>30 min og så kan man lige købe noget slik, og sidde og snakke lidt. Men
>ok det kan godt ske at jeg hopper op kort-vognen engang

Så er det ændret tilbage, de sidste billetter jeg bestilte hos NF stod
der 45 min!

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-10-03 07:12

"Morten Bowman Hansen" <FJERNnewsNOSPAM@bowman.dk> wrote in message

Men

> Så er det ændret tilbage, de sidste billetter jeg bestilte hos NF stod
> der 45 min!

Øh, vi har aldrig(!) skulle hente billetterne 45 min før. Det kan være, at
de har lavet det om inden for den sidste månede. Det skal jeg ikke kunne
sige.

mvh Frank

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 23-10-03 01:03

On Wed, 22 Oct 2003 08:11:42 +0200, "Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk>
wrote:

> [...]
>de har lavet det om inden for den sidste månede. Det skal jeg ikke kunne

De sidste billetter jeg bestilte som sagt skulle hentes 45 min før.
Jeg kan huske det fordi jeg studsede en del!!
Det er et par måneder siden. Jeg kan desværre ikke huske til hvilken
forestilling og måske var det kun til nogle specifikke film?

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Jesper

Dato : 03-11-03 19:26

Morten Bowman Hansen skrev:
> [...]

> Det er et par måneder siden. Jeg kan desværre ikke huske til hvilken
> forestilling og måske var det kun til nogle specifikke film?

Jeg tror kun det er specielle forestillinger. Jeg studsede også i
lørdags da der stod 45 minutter før. Det var til Motorsavsmasakren - den
originale, og det er første gang jeg har været ude for det.
/Jesper

Fra : Jens Thomsen

Dato : 04-11-03 11:14

"Jesper" <Ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror kun det er specielle forestillinger. Jeg studsede også i
> lørdags da der stod 45 minutter før. Det var til Motorsavsmasakren - den
> originale, og det er første gang jeg har været ude for det.

I Kbh. er det sædvanligvis til de mest eftertragtede forestillinger. Dvs.
typisk dem om aften i weekenderne. På hverdage er det kun 30 minutter.

MVH
Jens

Fra : Kasper Bang

Dato : 21-10-03 13:56

Morten Bowman Hansen wrote:
> Min eneste bekymring er at ØFP kommer til at betale prisen. Det er jo
> en næsten uudholdelig tanke

Tror du det? Øst for Paradis beholder da nogenlunde det samme
filmsortiment, og de mennesker, der går i ØFP, bliver ikke lokket af
Cinemaxx' store lærreder, bedre lyd etc. Det er først hvis Cinemaxx og
Nordisk Film-biograferne for alvor gør indhug i art cinema-filmene, at
ØFP får problemer - lad os håbe at "Reconstruction"'s 3-4 uger i Palads,
inden ØFP får den, er et enkeltstående tilfælde.

MVH/Kasper Bang

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 21-10-03 15:49

On Tue, 21 Oct 2003 14:55:31 +0200, Kasper Bang
<johnnyhefty@hotmail.com> wrote:

> [...]
>ØFP får problemer - lad os håbe at "Reconstruction"'s 3-4 uger i Palads,
>inden ØFP får den, er et enkeltstående tilfælde.

Ifølge NF vil de tage flere smalle film i Palads da konkurrencen på de
populære film bliver større. Det er vel egentlig også meget logisk,
men ikke godt for filmmiljøet!!

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-10-03 16:03

> Ifølge NF vil de tage flere smalle film i Palads da konkurrencen på de
> populære film bliver større. Det er vel egentlig også meget logisk,
> men ikke godt for filmmiljøet!!

Hvis NF viser de samme film i Palads som Øst for Paradis, så er det vel ikke
skidt for filmmiljøet selv om Øst for Paradis dør. Medmindre man har en
forkærlighed for Øst for Paradis, og ikke kan lide NF. Og hvis de ikke viser
de samme film, kommer det vel ikke til at gå ud over Øst for Paradis. Det
eneste der ville være skidt for filmmiljøet ville være hvis NF vil konkurere
Øst for paradis ud med Palads, og så lukke Palads bagefter, men hvor skulle
de det...

mvh Frank

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 21-10-03 16:44

On Tue, 21 Oct 2003 17:03:28 +0200, "Frank K. Jensen"
> [...]

>Øst for paradis ud med Palads, og så lukke Palads bagefter, men hvor skulle

Nej de tager de største af de smalle film og lader ØFP sidde tilbage
med de rigtig smalle film. Den tendens er jo allerede begyndt i det
små. Det vil betyde at vi ikke får de store oplevelser fra de små film
og filmnationer.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Kasper Bang

Dato : 22-10-03 10:18

"Frank K. Jensen" wrote:
> [...]
> Øst for paradis ud med Palads, og så lukke Palads bagefter, men hvor skulle

Palads kan aldrig nogen sinde komme til at vise det samme brede udvalg
af smalle film, som ØFP gør. ØFP importerer også selv film, som aldrig
ville kunne overleve på rent kommercielle vilkår. Et decideret
profitforetagende som Nordisk Film vil selvfølgelig kun vise de "sikre"
succeser, såsom de mere smalle danske film. For tiden går f.eks.
"Seabiscuit" og "Rembrandt" i, hvad der åbenbart er Nordisk Films
erklærede kunstbiograf i Århus...

ØFP overlever på offentlig støtte og så de få kassesucceser, de haft
eneret på - f.eks. Amélie i nyere tid. Hvis denne type film begynder
altid at gå i Palads først, bliver tæppet trukket væk under ØFP.

Jeg har en forkærlighed for ØFP i kraft af de film, de viser. Jævnfør
også alle de klassikere, kortfilm og dokumentarfilm de viser. Der kan i
sagens natur aldrig blive det samme brede udvalg i en kommerciel
biograf.

MVH/Kasper Bang

Fra : Kasper Bang

Dato : 22-10-03 10:04

Morten Bowman Hansen wrote:
> Ifølge NF vil de tage flere smalle film i Palads da konkurrencen på de
> populære film bliver større. Det er vel egentlig også meget logisk,
> men ikke godt for filmmiljøet!!

Nej, rigtig skidt hvis ØFP bukker under. Jeg be'r til min skaber om, at
de får lov til at forpagte en eventuel ny art cinema i Filmbyen. Hvis
ikke kan deres dage være talte. De holder nok ikke længe i de hyggelige
og stemningsfulde men yderst utidssvarende rammer i Paradisgade - og der
er ikke råd til at renovere dem. Så bliver vi overladt til Nordisk Films
lunefulde forvaltning af et sparsomt udvalg af smalle film her i byen.

Jeg havde ellers håbet på, at Filmporten kunne sparke nyt liv i ØFP, og
sidste sæson gik da også rigtig godt. Men det hjælper ikke noget, hvis
Palads begynder at snuppe titlerne (som f.eks. Reconstruction) foran
næsen på dem og holder dem i ugevis.

MVH/Kasper Bang

Fra : Rune Zedeler

Dato : 21-10-03 20:09

Morten Bowman Hansen wrote:

> Cinemaxx er klar til at man kan købe billetter over nettet. Hvorfor
> har NF ikke sat dette i gang for lang tid siden?

Heldigvis har vi Århus N - boere den fordel at Palads ligger netop en
halv times gang fra BioCity. - Så kan man lige hente billetterne på vejen.

> Alt i alt synes jeg virkelig at NF har sovet i timen, og det fatter
> man jo ikke. De har ihvertfald tjent masser af penge de sidste år, her
> i Århus, hvorfor ikke investere dem??

Skægt, jeg har hørt det modsatte; at den eneste biograf i Århus, der
løber rundt, er ØFP - og det kun pga. deres tilskud.

-Rune

Fra : zcully

Dato : 21-10-03 23:13

"Morten Bowman Hansen" <FJERNnewsNOSPAM@bowman.dk> wrote in message
> Hejsa
> Ja jeg synes lige det kune være sjovt at prøve lidt sammenligninger

jep...

> Jeg er imponeret over lyd og billede i Cinemaxx, faktisk så meget at
> BC virker en anelse gammeldags allerede. Selvfølgelig er det stadig en
> god bif, men der er en (måske psykologisk?) forskel.

Personligt syntes jeg salen (sal 1) er alt for lille til en så stor skærm.
Jeg sad midt i salen, men skulle alligevel næsten dreje hovedet, for skærmen
rakte ud over mit synsfelt. Men det er klart fedt med et så kæmpe lærred,
men det kræver tilvænning.
Lyden var jeg ikke så imponeret over. Et sammenligningsgrundlag er de 2
trailere til LOTR 3 og Matrix 3. De gav mig begge et stort sug i maven da
jeg så dem i biocity. Der blev jeg helt revet væk. Men i Cinemaxx var lyden
også temmelig god, man gav bare ikke den der slagkraft. Det var lidt
skuffende.

> Miljøet i "ankomsthallen" er kanon. Dette i kontrast til BC's lille
> hul som altid er pissevarmt, overfyldt og kraftig stank af popcorn.

Ha det er rigtig godt. Kan godt lide den lidt gammeldags folketeater dæmpet
stemning. Gælder også i salene.
Jeg er bare MEGA træt af de nødudgangsskilte. Når lyset slukker helt bliver
man nærmest stadig blændet af dem!!!

Fra : Frenjon

Dato : 22-10-03 19:56

zcully wrote:
> Jeg er bare MEGA træt af de nødudgangsskilte. Når lyset slukker helt
> bliver man nærmest stadig blændet af dem!!!

Har de ikke fået fikset det endnu? - Er det virkelig lovpligtigt at de skal
være tændt (så kraftigt) under hele forestillingen..
Enig med dig - det er enormt træls at have de 3 nødgangsskilte i ens
periferi! Hos BioCity bliver de da dæmpet sammen med resten af lyset...

Hvad blev der forresten af Bad Boys II og nu Kill Bill Vol1 i CinemaxX
århus? - er det nordisk film der er dansk distributør på begge disse film så
de ikke kommer i CinemaxX?
Er der et sted man kan se hvem der er dist. på de forskellige film?

Er jeg den eneste der synes at sæderne (specielt armlæn) var for smalle i
CinemaxX århus?

Nogen der forresten nogen der ved om CinemaxX århus laver et maraton Matrix
arrangement?

-Frenjon

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-10-03 09:35

"Frenjon" <Ingen@spam.tak> wrote in message

> Er jeg den eneste der synes at sæderne (specielt armlæn) var for smalle i
> CinemaxX århus?

Nej, det synes jeg klart også.

mvh Frank