"Chihiro": Badeanstalt, hvor hjulene snurr~
Fra : Bo Warming

Dato : 16-10-03 06:53

"Chihiro": Badeanstalt, hvor hjulene snurrer

Den håndtegnede, ikke-3D-computeranimerede tegnefilm "Chihiro og heksene" er
lige meget for børn og voksne.

Skønhed forenes med superhurtig handling og fornyelse på en logisk,
forståelig, sammenhængende måde, der rummer al det bedste fortællekunst fra
Grimm, HCAndersen og Odyseeus - samt surrealisme og horror-splat-gys, der
aldrig er vulgær

Den tiårige hovedperson har en interessant god normal personlighed, der
viser, at japanere er ikke os væsentfremmede. Blot mere moralske og
veluddannede.

Hun er med sine forældre i familiebilen på vej til en ny by, de skal flytte
til, og de stopper ved en nedlagt forlystelsespark, som er interessant og
hvor der står lækker mad fremme på en restaurant, og forældrene spiser løs,
og bliver til svin.....drømmen starter.

Hun undersøger det komplicerede slot, som viser sig at rumme en stor
betalings-badeanstalt , (drevet af hekse), hvor bl.a. stinkånder kommer og
bliver vasket.

For at overleve må hun søge arbejde - livets mål i Japan

Japan har indtil fornylig haft fattige "slaveanstalter" for børn, som dem
der idag karikeres af vestelige medier vedr Kina og kaldes
menneskerettighedsbrydende, hvilket er vås.

Alle er opslugt af at yde deres indsats korrekt og de gammeldags maskinerier
i kedelrummet med tandhjul og krumtapper, drivremme og kedler er æstetisk
"bevægelse i kunsten", der nok kun er set i de tidligere japanske
manga-film - som denne Oscar-nominerede film er kulminationen af.

Chihiro møder en fortryllet ung mand og udtrykkes filmens eneste morale
"Kærlighed skaber happy end".

Hun må igennem test efter test, må gå "forfærdiglig meget ondt igennem" som
den grimme ælling. Helt og heltinde glider umærkelig fra hinanden, for
parforhold er ikke slutmål, og der er ingen helhjertede skurke nogetsteds i
filmen - der er godt i alle.

Jo, Kina-Japan er Vestens jævnbyrdige (nu også snart rumfartsmæsigt). De
havde et ondt århundrede, hvor de overhaledes af vor damp-. og andre
krigsmaskiner- og vi straks brugte forspringet til verdens ondeste
undertrykkelseskoloni-krige ("Opiums-krigene" m.m.)

Chihiro vågner af sin mareritsdrøm og forældrene er ikke længere grise - og
de Mao-rædsler og a- og brandbombe-holocaustninger, som Vesten var skyld i,
er også en mareridtsdrøm, som de nu er vågnet fra.

Gid Danmarks fremmede fra konfuzianere og ikke muhamedanere.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Mathness

Dato : 16-10-03 12:17

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> writes:

> manga-film

Anime, når det er animeret.

> Chihiro vågner af sin mareritsdrøm og forældrene er ikke længere grise - og
> de Mao-rædsler og a- og brandbombe-holocaustninger, som Vesten var skyld i,
> er også en mareridtsdrøm, som de nu er vågnet fra.

Husk nu spoiler advarsel.

En fantastisk film, og tør jeg sige det, en bedre film end Princess Mononoke.

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-10-03 12:37

Mathness wrote:

> En fantastisk film, og tør jeg sige det, en bedre film end Princess Mononoke.

En genial film, intet mindre. Jeg så den på dvd for et halvt år siden.
Jeg har endnu ikke set den i biografen.

Hvor kan man se den med original tale?

/David

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-03 12:59

Har den fede DVD og kan ABSOLUT kun anbefale den til alle der har fået nok
af Disney helevedet. En helt igennem fantastisk Anime film der kan nydes af
både børn og voksne.

(Der er original tale på DVD'en og det er ret sandsynsligt, at det bliver
det eneste sted du for lov til at se den sådan i Danmark - festival sæsonen
hvor den ville have haft en mulighed, er for så vidt overstået...)

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 16-10-03 20:43

"Jesper Winding" <jesperw[SNABEL-A]tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> (Der er original tale på DVD'en og det er ret sandsynsligt, at det bliver
> det eneste sted du for lov til at se den sådan i Danmark

? Der er flere kopier af Chihiro ude med original tale og danske tekster. I
København kan den fx. ses i Grand.

MVH
Jens

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-10-03 20:46

Jesper Winding skrev:

> [...]
> bliver det eneste sted du for lov til at se den sådan i Danmark -
> festival sæsonen hvor den ville have haft en mulighed, er for så vidt

Bare rolig - distributøren Camera Film ved godt, at mange danskere vil
foretrække den originale version, så den bliver stadig vist flere
steder.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Any relationship involves risk. And nobody can guarantee what will

Fra : Mathness

Dato : 16-10-03 23:02

"Jesper Winding" <jesperw[SNABEL-A]tdcadsl.dk> writes:

> (Der er original tale på DVD'en og det er ret sandsynsligt, at det bliver
> det eneste sted du for lov til at se den sådan i Danmark - festival sæsonen
> hvor den ville have haft en mulighed, er for så vidt overstået...)

Så vidt jeg husker forlangte Studio Ghibli at deres film skulle kunne
ses som i Japan, for at Disney måtte udgive dem. Kan jeg kun tage
hatten af for, selv om jeg køber kode 3 udgaverne (der er lidt mere
stil over dem, plus at jeg ikke kan vente på kode 1/2 ;p).

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-10-03 03:51

Jesper Winding wrote:
[...]
> (Der er original tale på DVD'en og det er ret sandsynsligt, at det bliver
> det eneste sted du for lov til at se den sådan i Danmark - festival sæsonen
> hvor den ville have haft en mulighed, er for så vidt overstået...)

Der blev ellers på fantastik.dk mailinglisten (en af listerne - vi har
flere) gjort opmærksom på, at der var en dansk biograf hvor man kunne
se den med undertekster og original japansk tale.

--
Peter Knutsen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 17-10-03 07:37

Peter Knutsen wrote:
> Der blev ellers på fantastik.dk mailinglisten (en af listerne - vi
> har flere) gjort opmærksom på, at der var en dansk biograf hvor man
> kunne se den med undertekster og original japansk tale.

Der er flere kopier ude. Der er én i Grand i København, én i Øst for
Paradis i Århus og muligvis én i Cafébiografen i Odense (Fyens
Stiftstidende har i hvert fald anmeldt den tekstede udgave)?

MVH
Jens

Fra : Bo Warming

Dato : 16-10-03 13:43

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

Mononoke.

> En genial film, intet mindre. Jeg så den på dvd for et halvt år siden.
> Jeg har endnu ikke set den i biografen.
>
> Hvor kan man se den med original tale?

En eller flere biograer i Københavns indre by p.t.

Måske Empire hvor jeg så den igår er det eneste sted hvor de kun viser den
dansksynkroniseret.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 16-10-03 17:19

David Rasmussen wrote:

> Hvor kan man se den med original tale?

Øst for Paradis, Århus

-Rune

Fra : Bo Warming

Dato : 16-10-03 14:06

"Mathness" <mathness@z42.NO.SPAM.dk> wrote in message

> Anime, når det er animeret.

Tak for belæring.
Er det japansk eller internationalt om japanske film?
Og er manga ikke i Vesten synonymt med al japansk tegne-serie og
tegnefilm-kunst

> Husk nu spoiler advarsel.

Ja, det tænkte jeg på, at jeg sku ha med i subjectline, men det kom altså
ikke med
Har det ikke kun relevans med den spoileradvarsel, advarsel hvis filmen
hængsler om "Hvem er morderen" eller lignende og indlægget causerer ufarligt
om filmen og læseren pludselig overraskes med med den *farlige løsning*-

Læser man en deskriptiv filmanmeldelse - og det giver sig selv af de første
linier - og man har denne sære fobi imod forhåndsviden, så er man sgu da
selv ude om det

Men dk.kultur.film stræber måske efter at være en esoterisk, lukket loge med
ritualer og æreskodex - altså stik mod usenets ånd?

Folk, der lader tomme skærmbilleder stå for at læseren kan blive mindet om.
at der nu nævnes noget om afslutnings-handlingen, forekommer mig
overdrivende.

De der regner med at skulle se en bestemt bankkup-film og gerne vil have
overraskelserne undervejs, lader da bare vær med at læse om filmen
forinden - hvor svært kan det være?.
"Hjælp mig ikke op, før jeg er faldt" siger et ordsprog, og lad folk få lov
at passe på sig selv.

Er det ikke lige så vigtigt at FJERNE spoileradvarsel, når senere i tråden
den forbudte frugt er røget ud, dvs folk kan læse "uden risiko"?

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-03 14:33

Manga = Tegneserie
Anime = Tegnefim (Animeret)

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Mathness

Dato : 16-10-03 23:20

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> writes:

> Tak for belæring.

Altid glad for at hjælpe

> Er det japansk eller internationalt om japanske film?
> Og er manga ikke i Vesten synonymt med al japansk tegne-serie og
> tegnefilm-kunst

Manga er Japanernes oprindelig ord for tegnede billeder (bliver
skrevet med kanji), anime derimod er et fremmed/låneord (og skrives
med katakana).

> [...]
> om filmen og læseren pludselig overraskes med med den *farlige løsning*-

Du har da ret i at slutningen ikke er overraskende, men det er aldrig
sjovt at få fortalt slutningen på en film. Du kunne evt. skrive
"Spoiler" nogle linier får det sker i selve teksten, så kan man selv
vælge om man vil læse resten af teksten.

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : Bo Warming

Dato : 19-10-03 06:29

> [...]
> "Spoiler" nogle linier får det sker i selve teksten, så kan man selv
> vælge om man vil læse resten af teksten.

Tror du at een eneste vil stoppe læsningen?

Gruppepres, snobberi og bifald er oftest the name of the game, gætter jeg.

Dagbladsanmelderne er ansat til at lokke folk i biografen, så de antyder at
slutningen er vildt overraskende ved at skrive, at de ikke vil afsløre den.
De skal gøre film til kult.
Men hvem har VIRKELIG noget imod at have lidt unødvendig forhåndsviden?

Dåselatter virker fordi folk er ensomme og føler illusion af samvær når
klappen og begejstret lyd. Alle siger de er helst fri. Og hvis partneren er
i rummet, ville de nok slå dåselatter-lydspor fra, hvis muligt.
Men ville de altid slå det fra hvis de var alene?
Og er man helst fri for gådens løsning, hvis der ikke er bifald fra venner
over at man er så sej?

Jeg har lige i efterårsferien måtte genopfriske min gymnasiematematik fordi
min datter besøgte og sku ha hjælp. Det var en Gudsgave med facitliste til
hendes opgavesamling. Så fatter man ting på rekordtid og forståelse giver
magtfølelse og magt. Skønt.
Man kan ikke få for meget facitliste, hvis ikke der er en konkurrence og
trænings-situation hvor lærerens test-magt tabes ved at der er åbenhed om
svarene,

Gentlemen der skal dupere hinanden ved at spille smartere end de er, er ikke
noget jeg savner i min hverdag. Fx selvpinere der ikke vil have løsninger
for tidligt.Altså slaver der kræver formynderi.
"I hate prisoners that love their cells and guards" wrote Sartre

Fra : thomas t

Dato : 20-10-03 22:43

Bo Warming at ELTZNXFXSMII@spammotel.com:

> Men hvem har VIRKELIG noget imod at have lidt unødvendig forhåndsviden?

Jeg. Men jeg stopper bare, så snart jeg aner, at skribenten vil afsløre
noget handling fra en film(/bog,.. osv), som jeg påtænker at se(læse,..).

Så jeg er ligeglad, om der står "spoiler".

Men der er _altid_ konventioner. Så jeg generes ikke ved at følge dem i
filmgruppen. Det er bare ligesom alle andre steder.

Fra : Brian Nielsen

Dato : 17-10-03 09:13

Er der nogen der kan berette om danske børns
reaktioner på denne film?

Mit umiddelbare bud vil være at de vil finde den for
lang og for kedelig. De er jo kun vant til at se discount
animation og Disney.

Måske der er et par forældre her i gruppen
der kan hjælpe mig til at få et mere nuanceret syn på tingene?

/Brian

Fra : J.O.H

Dato : 17-10-03 10:30

Jeg har ikke set det ved selvsyn, men nu er det tema: "at blive fjernet fra
sin far og mor" den stærkeste påvirkning man kan give de helt små.

JOH

Fra : Bo Warming

Dato : 19-10-03 06:47

"J.O.H" <johaarup@@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har ikke set det ved selvsyn, men nu er det tema: "at blive fjernet
fra
> sin far og mor" den stærkeste påvirkning man kan give de helt små.

Ja, det sparkede liv i selv et mumie som mig.

Bag os i biografen sad et par med en 8 årig snakkesalig dreng der var vildt
begejstret under hele filmen.

At fraråde den for under-syv-årige er latterligt. Filmcensorer tænker ikke
på barnets tarv men på at visse mødre kan lide at overbeskytte og vil have
en filmcensors opbakning i dette ulækre foretagende.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-10-03 06:43

> [...]
> animation og Disney.
>
> Måske der er et par forældre her i gruppen
> der kan hjælpe mig til at få et mere nuanceret syn på tingene?

Jeg så den med en 16 årig der ti år før har været pjattet med den korte
Candy-candy og Sandyball manga

Hun var opslugt under hele den lange film, men ikke så begejstret som når vi
i barndommen så en lang Disney.

Vestens dømmesyge happyendfilm med onde skurke har skitzo-intriger, der
fastholder opmærksomheden på en lækker måde.Som ung og gammel er narkotisk
afhængig af.

Film uden skurke bliver let kedelige . Man VIL se ned på nogen. Hun og
hendes ældre bror gik opløftet ud af biffen fra "Italiensk for begyndere",
for få år siden - men det var lidt tamt.

Sidste Olsen-bande-film evnede derimod deja vu med barndommens
spændingsfilms-højdepunktsoplevelser.

Chihiro er lavet for japanere og er kulmination af en kunstart, vi er for
dumme til. Vi er afstumpet af kristen dømmesyge der gør vi behøver at se ned
på onde kapitalister, russere, forurenere, mandschauvinister eller lignende.

Pokemon med dens uskyldige skænderier er der nok mere fremtid i her.Vestens
filmmagere tillader ikke at japansk kunst trænger ind og leverer noget som
vi ku få smag for, så der vises en enkelt film, som ikke markedsførtes så
godt som danske produkter

Fra : Morbid Angel

Dato : 19-10-03 14:31

On Thu, 16 Oct 2003 07:52:30 +0200, "Bo Warming"
<ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:

> [...]
>krigsmaskiner- og vi straks brugte forspringet til verdens ondeste
>undertrykkelseskoloni-krige ("Opiums-krigene" m.m.)

Nå se bare hvad japserne gjorde i Asien , når de fik den vestlige
teknologi, snak om undertrykkelse og se hvad kineserne gør i Himalaya
og imod sit eget folk.

>Gid Danmarks fremmede fra konfuzianere og ikke muhamedanere.

Så skal flere danske mænd "hente" sig en kone i asien, hvis det skal
lykkes :)

MVh

MA

///
Mine Dvd Film http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Bo Warming

Dato : 20-10-03 04:45

"Morbid Angel" <morbid_angel@hotmail.com> wrote in message

> Nå se bare hvad japserne gjorde i Asien , når de fik den vestlige
> teknologi, snak om undertrykkelse og se hvad kineserne gør i Himalaya
> og imod sit eget folk.

Vesten tvang Japan til at blive kolonialist for ikke at blive koloniseret
og Pearl Harbour var iscenesat af USA

Tibet undertrykkes ikke så slemt, som hvad USA lod Stalin gøre ved ØstEuropa

> Så skal flere danske mænd "hente" sig en kone i asien, hvis det skal
> lykkes :)

Mine erfaringer med japansk kone i ti år er positive.

Hvis markedsfrihed gjaldt altså ingen socialhjælp til udlændinge, ville vi
have færre muslimer og flere konfuzianere.
Færre shawarmabarer, flere kinagriller. Langt mindre gadevold.