Kill Bill - nu uden historie
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-10-03 12:24

Kan du lide farven rød? Hvis ikke, så bør du i dén grad holde dig fra
Kill Bill, der byder på flere sprøjtende væsker end i nogen anden
Tarantino-film. Filmen lægger ud med at proklamere, at den er optaget i
"Shaw Scope", og derefter får vi smækket et smukt citat i hovedet - fra
Star Trek! Så er den postmodernistiske tone ligesom slået fast.

Tarantino skifter stil og udtryk i én uendelig køre, som om han aldrig
har bestilt andet - og det har han vel egentlig heller ikke. Mest spændt
var jeg på anime-sekvensen, som potentielt var i fare for at stikke FOR
meget ud. Men den passer efter min mening fremragende ind.

Musikken er et kapitel for sig selv. Tarantino er mester i brugen af
kontrapunktisk musik - musik der i virkeligheden kontrasterer
billederne. Eller som supplerer perfekt, som når der indledes med Nancy
Sinatras "Bang Bang My Baby Shot Me Down). Tarantino bruger musik, der i
virkeligheden er lidt kikset, men som sammen med billederne danner et
cool, kitchet konglomerat. Han balancerer på et sværdblad, når han
smider George Zamfir og hans enerverende panfløjter ind som et af de
gennemgående temaer. Men kan nogen slippe af sted med det, så er det
Tarantino.

Historie er der ikke meget af, og det gør det ikke bedre, at filmen er
delt op i to. Jeg ville langt hellere have set den i én køre, men jeg
forstår udmærket Miramax og Tarantinos beslutning. Alternativet med at
skære filmen ned ville være værre.

Tarantino kender sine asiatiske klassikere, og han fanger meget godt de
definerende stiltræk og bruger dem på sin egen måde. Han burde dog have
lært mere af sine forgængere, hvad angår lange fullbody-klip. Den
typiske tætte, hurtige amerikanske klipning har aldrig gjort kungfu
bedre, og det er heller ikke tilfældet her.

Heldigvis (og naturligvis) har han fået Yuen Wo-ping med på holdet som
kampkoreograf, der dog ikke leverer en af sine bedste præstationer. Hans
wire-fu falder lidt til jorden til tider, men selv en uoplagt Wo-ping er
stadig ti gange bedre end de amerikanske kolleger.

Der tales japansk i store dele af filmen, og da udgaven, jeg så, var
uden undertekster, blev jeg flere gange sat af. Jeg går stærkt ud fra,
at den danske version får tekster på. Ikke fordi man ikke kan regne ud,
hvad der tales om, men fordi følelsen af at gå glip af noget alligevel
trænger sig på.

"Kill Bill" byder på et sandt overflødigshorn af referencer, og her er
Tarantino på absolut hjemmebane. Specielt Bruce Lees produktioner har
smittet af på filmen, men også de gamle Shaw-brødre må finde sig i at
blive rippet.

Alt i alt en fascinerende film, hvor Tarantinos ekstravagante brug af
filmmediet opvejer manglen på egentligt indhold.

--
Mvh. Peter

Fra : christian

Dato : 09-10-03 19:58

> [...]
> var jeg på anime-sekvensen, som potentielt var i fare for at stikke FOR
> meget ud. Men den passer efter min mening fremragende ind.
----------------------clip----------------------

Hvilken anime-sekvensen taler du om, jeg er helt lost, hvad hentyder du til
?.

mvh

christian

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-10-03 20:58

christian skrev:

> Hvilken anime-sekvensen taler du om, jeg er helt lost, hvad hentyder
> du til ?.

Lucy Lius figur bliver introduceret i en animeret sekvens, der fortæller
om, hvorfor hun er blevet sådan en koldblodig bitch. Du kan se et
billede her: http://ffmedia.ign.com/killbill/image/kill-bill-anime.jpg

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"The spaceships hung in the sky in much the same way that bricks don't."

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-03 21:27

Peter Bjerre Rosa wrote:
> Lucy Lius figur bliver introduceret i en animeret sekvens, der fortæller
> om, hvorfor hun er blevet sådan en koldblodig bitch. Du kan se et
> billede her: http://ffmedia.ign.com/killbill/image/kill-bill-anime.jpg

Uhada. Det er godt nok gået tilbage for Lucy Liu siden jeg sidst så hende.

--
mvh. Karsten Strandgaard Jørgensen
http://www.hammerich.cjb.net

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-10-03 21:40

Karsten Strandgaard Jørgensen skrev:

> Uhada. Det er godt nok gået tilbage for Lucy Liu siden jeg sidst så
> hende.

Hrmf!

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Vi kan nu få løst en uholdbar situation, hvor der bl.a. i folkeskolen

Fra : Peter Heide

Dato : 12-10-03 00:31

> filmmediet opvejer manglen på egentligt indhold.

Enig.

For den eneste handling jeg kan finde, er et hævn-motiv
og hvis man skal vente til 2004 for at få svar på hvad det
går ud på.Kan det nærmest være lige meget, hvis det er
DET man går op i.

Filmen holder big-time. Den (omtalte)vold der i filmen er efter
min mening holdt på komedie-plan. Jeg kan ihverttilfælde
ikke lade være med at grine af nogle af kampscenerne
og lydende der følger med.

Filmen er en oplevelse og handlingen, som skrevet, så dejlig
simpel ,så selv en halvhjerne kan følge med når del 2 får
premiere til næste år

Tør jeg skrive at den er pikke underholdende ?

Yes!!!

Det er ikke Tarantinos bedste. Men næstbedste.

Jeg gir' den 5 blodstråler ud af 6

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 13-10-03 11:52

Peter Heide skrev:

> Det er ikke Tarantinos bedste. Men næstbedste.

Jeg tør næsten vædde med, at din rækkefølge er den samme som min:

1. Pulp Fiction
2. Kill Bill
3. Håndlangerne
4. Jackie Brown

> Jeg gir' den 5 blodstråler ud af 6

Jeg gi'r den seks, selvom der sjovt nok ikke er meget sex i filmen.

--
Mvh. Peter

Fra : Tenzel Kim

Dato : 21-10-03 15:54

Peter Bjerre Rosa wrote:
> [...]
> billederne. Eller som supplerer perfekt, som når der indledes med Nancy
> Sinatras "Bang Bang My Baby Shot Me Down).

Så langt syntes jeg også at filmen var ganske god men derefter gik det
efter min mening ned af bakke for til sidst at ende i en dyb afgrund.

Kill Bill er efter min mening en gang makværk der forsøger en hel masse
som alt sammen ikke bare er gjort før men tilmed gjort bedre før i
diverse japanske og kinesiske film.

Man behøver stort set ingen spoilers for at fortælle hvad der sker da
handlingen er så åbenlys og ligegylding at man ville få mere ud af at
finde sin Playstation 2 og et eller andet kampspil med masser af blod
frem og så tilsætte sig eget soundtrack i baggrunden.

Eftersom at hvad der skal ske i løbet af denne første del er blevet
slået fast i løbet af de første fem minutters tid er der egentlig ikke
andet at tage sig til end at sidde og kigge på en masse splatter-samurai
scener indtil filmen er slut. Det kan såmen også være find nok men den
udprægede mangel af dialog som ellers er en af Tarantino's stærke sider
gør at Kill Bill virker som en totalt overfladisk hollywood udgave af
japanske samuraifilm tilført lidt anime og masser af blod da det lader
til at være hvad der er in i USA for tiden.

> [...]
> at den danske version får tekster på. Ikke fordi man ikke kan regne ud,
> hvad der tales om, men fordi følelsen af at gå glip af noget alligevel

De japanske sekvenser var oversat i den amerikanske udgave så mon ikke
også de bliver det i den danske.

> Alt i alt en fascinerende film, hvor Tarantinos ekstravagante brug af
> filmmediet opvejer manglen på egentligt indhold.

Totalt uenig. Selv Once Upon a Time in Mexico der var noget af en
skuffelse efter Desperado var klart mere underholdende og interessant
end Kill Bill.

Tenz.

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 23-10-03 16:35

Tenzel Kim wrote:
> De japanske sekvenser var oversat i den amerikanske udgave så mon ikke
> også de bliver det i den danske.

Det gør de, hvilket da også er nødvendigt da der jo trods alt sammenlagt er
et par minutter på japansk.
hygge,
Nicolai

Fra : Tenzel Kim

Dato : 24-10-03 17:34

Nicolai Zoffmann Heiredal wrote:
> Det gør de, hvilket da også er nødvendigt da der jo trods alt sammenlagt er
> et par minutter på japansk.

Hvilket endvidere udgør sådan ca. 90% af dialogen i filmen

Tenz.