Løvernes Konge og billedformat
Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 08-10-03 19:31

Jeg har netop købt Løvernes Konge i den danske R2, dels for at få DTS og
dels for at få det glimrende danske lydspor i fald der skulle komme
rollinger forbi.

Det der undrer mig er dog, at billedet fylder hele min 16:9-skærm ud
(1.77:1) når nu den burde være 1.66:1 som er filmens originale format (hvis
jeg ikke tager meget fejl) og som også er det der står bag på æsken. Hvordan
ser R1-udgivelsen ud? Er der nogen der ved mere om dette?

Nu ser jeg lige på imdb, at der under technical specs, aspect ratio står
både 1.66:1 og 1.85:1. Hilfe?!

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : CK

Dato : 08-10-03 19:37

"Mikkel Selsøe Sørensen" <spandikl@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ser R1-udgivelsen ud? Er der nogen der ved mere om dette?
>
> Nu ser jeg lige på imdb, at der under technical specs, aspect ratio står

Grunden til a 166:1 formatet fylder hele din skærm er at dit tv overscanner.

På min laserdisc box er filmen i korrekt 1:85:1

Jeg vil tro at filmen er blevet reformateret til 1:66:1 da den skulle vises
i IMAX biografer.
På kode 1 dvd'en er den også i 1:66:1, derfor beholder jeg min laserdiscs!!!
Men glæder mig
da til at min kode 1 DVD lander.

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 08-10-03 19:51

"CK" <ckusknerSPAMGOTOHELL@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
vises
> i IMAX biografer.
> På kode 1 dvd'en er den også i 1:66:1, derfor beholder jeg min

Kan du uddybe dette overscanningsfænomen og hvorfor det er anderledes på R1?

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : CK

Dato : 08-10-03 19:57

> Kan du uddybe dette overscanningsfænomen og hvorfor det er anderledes på
R1?

> --
> Mvh
> Mikkel Selsøe Sørensen

Det har ikke noget med R1 at gøre. Jeg kan ikke forklare de tekniske
detaljer da
jeg ikke ved så meget om fjernsyn. Men det skyldes altså overscan, som
betyder
at billedet er "zoomet for langt ind på dit TV". Du misser altså det, der
foregår yderst
i framen. Næsten alle fjernsyn gør det, så det er ikke en defekt på nogen
måde.

Mvh

Christian

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-10-03 20:09

> Kan du uddybe dette overscanningsfænomen og hvorfor det er anderledes på
R1?

Et billedrør er større end det synlige felt. Gemmes noget af billedet bag
plasticen kaldes det overscanning. I gamle dage havde man sørgerand rundt om
billedet, det har man selvfølgelig ikke mere.

Det har ikke noget at gøre med R1.

CK's pointe må så være at du misser noget i siderne.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Brian Nielsen

Dato : 08-10-03 22:29

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> wrote in message

> [...]
> billedet, det har man selvfølgelig ikke mere.
>
> Det har ikke noget at gøre med R1.
>
> CK's pointe må så være at du misser noget i siderne.

Og i dette tilfælde går man så glip af de sorte kanter i siden, som man
er nødt til at indsætte få et 1.66:1 billede til at passe på en 1.77:1
skærm.
Ikke noget stort tab

Er langt de fleste Disney film i øvrigt ikke lavet i 1.66:1 formatet?
Også Lion King?

/Brian

Fra : CK

Dato : 08-10-03 22:44

> [...]
> skærm.
> Ikke noget stort tab
>
> Er langt de fleste Disney film i øvrigt ikke lavet i 1.66:1 formatet?

Lion king var i 1:85:1
Har lige fundet ud af at der ikke er dts på kode 1 dvd'en.
Nu bliver jeg nødt til at have dem begge

Mvh
Christian

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 09-10-03 06:43

> Lion king var i 1:85:1
> Har lige fundet ud af at der ikke er dts på kode 1 dvd'en.
> Nu bliver jeg nødt til at have dem begge

Er der nogen der har R1-versionen som kan fortælle mig om billedet ser ud på
samme måde?

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Brian Nielsen

Dato : 09-10-03 17:02

"CK" <ckusknerSPAMGOTOHELL@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Lion king var i 1:85:1

Ok, det understøttes af denne artikel:
http://www.in70mm.com/news/2002/lion_king/lion_king_imax.htm

Som jeg læser den er der dog tale om en open matte udgave, hvor der altså
ikke
er skåret noget væk, men blot er lidt mere fyld i top og bund.

/Brian

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-10-03 08:23

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> escribió

> Som jeg læser den er der dog tale om en open matte udgave, hvor der
altså
> ikke
> er skåret noget væk, men blot er lidt mere fyld i top og bund.

....hvilket er lige så slemt. jeg foretrækker at DVD udgivelser
respekterer "intended ratio"

Fra : Morten DH

Dato : 10-10-03 08:23

> ...hvilket er lige så slemt. jeg foretrækker at DVD udgivelser
> respekterer "intended ratio"

Så er vi 2, mere er ikke altid bedre - jeg troede dog ellers DVD var vokset
fra det problem på større titler

Fra : Brian Nielsen

Dato : 11-10-03 00:02

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in message
> "Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse
>
> Så er vi 2, mere er ikke altid bedre - jeg troede dog ellers DVD var
vokset
> fra det problem på større titler

Principielt er jeg enig, men i dette tilfælde er der jo tale om så lidt
ekstra billede,
at det næppe ødelægger framingen af billedet, som en fuld open matte til 4:3
potentielt ville have gjort.

/Brian

Fra : Morten DH

Dato : 12-10-03 10:12

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ekstra billede,
> at det næppe ødelægger framingen af billedet, som en fuld open matte til

Du har ret og i det tilfælde her, tror jeg faktisk det er en god ting...
kunne tænkes den har været masket af til 1.85:1 for bio og var lavet i
1.66:1 - så en anmeldelse hvor han roste det nye format meget i forhold til
laserdisc versionen som var 1.85

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-10-03 10:35

Morten DH escribió / skrev

> Du har ret og i det tilf‘lde her, tror jeg faktisk det er en god
> ting...

En film ses teknisk bedst i biografen - Det tror jeg vi alle blev enige
om i tråden "Endnu en biograf-hade-historie". Derfor må man forvente at
dem der laver fil, gør hvad de kan for at den bedste filmoplevelse er
den man for i biografen. Dette er en af hovedårsagerne til at det er
vigtigt at vedligeholde og respektere det originale aspekt ratio

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-10-03 09:39

Lars Hoffmann wrote:
> En film ses teknisk bedst i biografen - Det tror jeg vi alle blev
> enige om i tråden "Endnu en biograf-hade-historie".

Yep.

> Derfor må man
> forvente at dem der laver fil, gør hvad de kan for at den bedste
> filmoplevelse er den man for i biografen.

Hvilken naivitet !

/jim

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-10-03 13:26

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> escribió

> Hvilken naivitet !

Hvilken overlegenhed. Forklar dog hvad du mener istedet for blot at
komme med en nedladende kommentar.

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-10-03 17:44

Lars Hoffmann wrote:
> "Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> escribió

> Hvilken overlegenhed.

Næ.

> Forklar dog hvad du mener istedet for blot at
> komme med en nedladende kommentar.

Forklar hellere hvordan man kommer fra "En film ses teknisk bedst i
biografen" og til "Derfor må man forvente...". For jeg kan ikke se en
sammenhæng mellem de to udsagn. Med mindre man mener at Disney er sat her på
jorden for at sørge for at du får de størst mulige kunstneriske oplevelser,
og ikke for at skabe maximalt overskud til aktionærerne. For i sidstnævnte
tilfælde er min tidligere kommentar helt på sin plads.

/jim

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-10-03 22:36

Jim Andersen escribió / skrev

> Forklar hellere hvordan man kommer fra "En film ses teknisk bedst i
> biografen" og til "Derfor m† man forvente...". For jeg kan ikke se
> en sammenh‘ng mellem de to udsagn.

Hvis en film ikke er optimiseret til biografudgivelsen, hvad er den så
optimiseret til?

Fra : Jim Andersen

Dato : 14-10-03 18:33

Lars Hoffmann wrote:
> Jim Andersen escribió / skrev

> Hvis en film ikke er optimiseret til biografudgivelsen, hvad er den så
> optimiseret til?

Så er den optimiseret til at koste så lidt som muligt, og indtjene så meget
som muligt. Hvis de kan spare en 25 øre på at lave den i 4:3 istedet for
16:9 (eller omvendt) så gør de det. Eller hvis de regner med at sælge flere
tv (vhs/dvd)-udgaver hvis den er i 4:3/16:9 så gør de det.

/jim

Fra : Morten DH

Dato : 13-10-03 10:34

> [...]
> den man for i biografen. Dette er en af hovedårsagerne til at det er
> vigtigt at vedligeholde og respektere det originale aspekt ratio

Jeg er stadig enig om at det er vigitgt at bibeholde AOR; men at en film
vises som 1.85:1 i biografen gør det altså ikke (nødvendigvis) til det
korrekte format IMHO - der findes mange eksempler på at film optaget i
"smalle" formater maskes af og projekteres som 1.85:1 i biograferne - derfor
kan det meget vel tænkes at Lion King oprindeligt har været beregnet til
1.66:1 (som en stor del af Disneys øvrige tegnefilm).

I biograferne er størrelsen på lærredet desværre ofte en tungtvejende
konkurrenceparameter og skal en 1.33:1 film vises korrekt i en biograf
bliver billedet væsentligt mindre, da det typisk er den fysiske højde på
billedet der bestemmer størrelsen i en biograf (og på tv). Jeg har endda
hørt horrorhistorier om biografer med en fixed ratio på fx. 2.0:1 - upåagtet
om der skulle vises 2.35:1 eller 1.85:1 eller noget helt tredie.

Iøvrigt fandt jeg lige den anmeldelse jeg henviste til tidligere:
http://www.hometheaterforum.com/htforum/showthread.php?s=&threadid=161157

"One thing worth mentioning is that when I did some back-and-forth switching
on the Sony projector I was *SHOCKED* to find out just how much more picture
information is on the 1.66:1 DVD in comparison to the laserdisc. The DVD
appears to offer substantially more picture information both horizontally
and vertically (and I know this isn't a case of my equipment
cropping/overscanning the LD signal because with my Hello Dolly comparison
the framing went the other-way round...the LD had more left/right info than
the DVD). While I might have expected a bit more vertical info given the
1.66:1 framing vs the 1.85:1 on the LD, I was amazed at how much more
left-right picture information exists and to find how MUCH more comfortable
the framing is on the DVD. In fact, after viewing the DVD, watching the
laserdisc made everything feel "cramped" and "zoomed" by contrast. OAR
zealots out there waiting to criticize the DVD for opening the frame up to
1.66:1 rather than cropping to 1.85:1 as was done in the theater, take a
moment and reflect, because I can assure you that the image composition and
framing of the DVD are far superior and serve the artistry of this film to
its best effect."

Fra : Morten DH

Dato : 13-10-03 10:58

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er stadig enig om at det er vigitgt at bibeholde AOR; men at en film

Og han mente selvfølgelig OAR - Original Aspect Ratio... Hey jeg har ferie

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-03 21:12

> [...]
>kan det meget vel tænkes at Lion King oprindeligt har været beregnet til
>1.66:1 (som en stor del af Disneys øvrige tegnefilm).

Hvis man følger lidt med i tegnefilmsverden, så vil man vide, at de
(efterhånden ikke helt nyere længere) afsnit af Justice League,
(Superman og Batman m.fl. for de ikke-indviede), der bl.a. vises på
Cartoon Network godt nok er tegnet i 1.33:1 [4:3], men at folkene bag
tegnefilmene "har tænkt dem" dem som 1.78:1 [16:9].

Cartoon Network troede/tror dog ikke på widescreen, hvorfor man
forlangte, at de blev tegnet i 1.33:1, så man kunne sende dem i begge
formater. Først i widescreen, (gælder dog desværre ikke for den
skandinaviske udgave af Cartoon Network), og senere igen i fullscreen.
Når man først er bevidst om dette, så er det faktisk ganske let at se,
at man heller ikke har gjort specielt meget ud af det øverste og
nederste i billedet. Der sker ALDRIG noget vigtigt. På den måde får
både pengemændene og skaberne deres vilje (lidt i hvert fald).

Men hvad er det korrekte format her? Folk argumenterer for at når det
nu er tegnet i 1.33:1, så er dét det korrekte format. Andre
argumenterer for at når idémændenes vision er 1.78:1, så er dét det
korrekte format. And rightly so. :)

Det samme fænomen kan også observeres med Batman Beyond filmen Return
of The Joker. (Ja, jeg ved det - mere tegnefilm. Glimrende film
faktisk). Denne film er også tegnet i 1.33:1, men tænkt som 1.78:1.
Først udkom den i en censureret version i 1.33:1. På grund af
censureren udgav man dog til sidst filmen igen i en ikke-censureret
version. Denne gang i formatet 1.78:1. Og det man havde gjort var blot
at slaske en sort stribe i toppen og i bunden af billedet. Men
virkningen er faktisk ganske overvældende. Et widescreen-billede giver
en helt anden (læs: bedre) følelse.

Og for lige at relatere det til Lion King, så er Disney jo berygtede
for at lide af widescreen-skræk. Eller de har i hvert fald gjort det.
Så det er derfor mere end sandsynligt, at Lion King er tegnet i
"højere end widescreen"-format, for lettere at kunne presse den ind på
et lille dumt 4:3 TV-billede. Men at visonen med Lion King har været
en widescreen-film. Ergo kunne filmens korrekte format sagtens tænkes
at være 1:85.1. :)

Mvh, Claus
--
I never apologize! I'm sorry, but that's the way I am.
- Homer Simpson

Fra : Morten DH

Dato : 14-10-03 09:13

<Claus Nielsen> skrev i en meddelelse
> [...]
> Cartoon Network godt nok er tegnet i 1.33:1 [4:3], men at folkene bag
> tegnefilmene "har tænkt dem" dem som 1.78:1 [16:9].

Det er vist meget almindeligt at lave tv-produktioner med et såkaldt "safe
area" - altså der må ikke foregå noget vigtigt uden for det område; så det
kan vises i både 4:3 og 16:9... Det handler jo om at tjene penge, så dergor
skal det jo kunne ses af så mange som muligt... Behøver jeg nævne jeg ikke
ligefrem er fan af Super35 formatet som bl.a. Jim Cameron bruger?

> [...]
> nederste i billedet. Der sker ALDRIG noget vigtigt. På den måde får
> både pengemændene og skaberne deres vilje (lidt i hvert fald).

Bekræfter vist det jeg svarede ovenover - tror igrunde vi er enige

> [...]
> nu er tegnet i 1.33:1, så er dét det korrekte format. Andre
> argumenterer for at når idémændenes vision er 1.78:1, så er dét det

Det er jo så det evige problem og hvem siger i øvrigt at der findes et
entydigt svar på det spørgsmål - bare vent om nogle år når man begynder at
tilføje computergenerede høje og venste sider på 4:3 materiale for at kunne
vise det på 16:9 tv uden sorte bjælker (som hr. og fru DK desværre opfatter
som noget der dækker over noget de går glip af), så har vi den modsatte
debat.

> [...]
> at slaske en sort stribe i toppen og i bunden af billedet. Men
> virkningen er faktisk ganske overvældende. Et widescreen-billede giver

Det handler om billedkomposition og i høj grad instruktøren/fotografens
evner - prøv at se en Sergio Leone film som bare er letterboxed til 1.78:1
fra det oprindelige format... det er uudholdeligt, bare mit tvs overscan kan
ødelægge hans film... Andre gange opdager man det aldrig - jeg har også tit
siddet i biografen og følt at filmen var overmattet fordi halvdelen af
skuespillernes hår var skåret væk... gensynet på DVD har så bekræftet min
optagelse, for her var problemet ikke eksisterende..

> [...]
> et lille dumt 4:3 TV-billede. Men at visonen med Lion King har været
> en widescreen-film. Ergo kunne filmens korrekte format sagtens tænkes

Absolut; men som jeg også skrev har en stor del af deres produktioner været
i det format vi kalder europæisk widescreen - altså 1.66:1... Du må endelig
ikke tage fejl, jeg er stor widescreen tilhænger - jo bredere jo bedre efter
min mening... Det gør filmoplevelsen meget større synes jeg; men man skal
naturligvis følge billedkompositionen og efter den anmeldelse at dømme (som
jeg linkede til) tyder noget på at den nye udgave af Lion King er bedre -
men jeg må ha gravet min Lion King box frem fra laserdisc skabet når min DVD
kommer i hus så jeg kan se det for mig selv...

Endelig skal vi også huske på at uanset om en film er 1.66:1, 1.78:1, 2.55:1
eller noget helt andet - så er det jo vejledende aspect ratios og der findes
rigtig mange eksempler på film som er præsenteret i korrekt format; men ikke
har vist hele billedet eller mere end beregnet... Hvor ville verden være
lettere at leve i hvis alle brugte hard-matte

Fra : SvendeBent

Dato : 08-10-03 21:19

"Mikkel Selsøe Sørensen" <spandikl@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har netop købt Løvernes Konge i den danske R2, dels for at få DTS og
> dels for at få det glimrende danske lydspor i fald der skulle komme
> rollinger forbi.

Jeg købte den også pga. DTS. . og jeg må sige at disney har overgået sig
selv. Det er da en sindsyg god lyd de har fået på.
Jeg var sq næsten hel væk og det må da være den perfekte disk når man skal
blære sig med sin hjemmebiograf.

Billedformattet er fint til mig.. widescreen så det passer, sååh, det er
fint .. også selvom jeg måske mangler nogle mm af billede eller hvad der nu
er galt :).

Uhauha.. anbefales til alle :) .. Filmen er jo i sig selv også fantastik, og
med den lyd så er det sq et mesterværk.

mvh SvendeBent