Endnu en biograf-hade-historie
Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-10-03 23:53

Jeg var på vej fra arbejde og da min bil er på værksted, skulle det
ske vha. bussen. Jeg stod af ved Lyngbys multiplex, for jeg havde lyst
til at se en film. Der var ikke noget, jeg ikke havde set, som jeg gad
at se, så jeg tog et gensyn med League of Extraordinary Gentlemen.

Jeg køber mig en plads i sal 10 nede på tredje række, hvor lærredet
fylder synsfeltet - sådan kan jeg nu lide det - og sætter mig til
rette.

Kort før reklamerne starter vælter tre teenage-knægte ind og sætter
sig bag mig. De ævler sig hele vejen gennem reklamerne, trailerne og
rulleteksterne og fortsætter da selve handlingen starter.

Da en af dem er i gang med at fortælle de andre om et eller andet, der
skete, da en af deres homies var inde for at se T3, vender jeg mig om
og siger "Hvis I har tænkt jer at tale hele filmen igennem, gider I så
ikke sætte jer et sted, hvor vi andre ikke behøver at høre på jer?"

En af dem svarede "nej", men jeg regnede med, at han kun havde
opfattet første del af sætning og troede at jeg spurgte om de havde
tænkt sig at snakke hele filmen væk.

Kort tavshed.

Og så begyndte de igen. Og fødderne skulle op på stoleryggene, så jeg
fik en gang sparkemassage.

Grrr.

Problemet er, at var jeg gået ud for at klage, havde deikke
"aaaaaaaaanet" hvad jeg talte om og jeg havde altså ikke lyst til selv
at sætte mig på en dårligere plads på grund af sådan en flok idioter.

så kan jeg i stedet nyde tanken om at de har brændt 180 kroner af på
en film, som de sandsynligvis ikke forstod. Ha.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 00:15

Du har min dybeste sympati - Måske du skulle have brugt pengene fra dragen
på en stun-gun?

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 03-10-03 00:22

Peter B. Juul wrote:

> Der var ikke noget, jeg ikke havde
> set, som jeg gad at se, så jeg tog et gensyn med League of
> Extraordinary Gentlemen.

Hm, kan den anbefales? Jeg påtænker et smut i biffen, så snart
økonomien tillader det.

> Jeg køber mig en plads i sal 10 nede på tredje række, hvor
> lærredet fylder synsfeltet - sådan kan jeg nu lide det - og sætter
> mig til rette.

Ah, så er der lagt op til underholdning - en smule popcorn, labre
larver og cola, så er den i vinkel!

> [...]
> sætter sig bag mig. De ævler sig hele vejen gennem reklamerne,
> trailerne og rulleteksterne og fortsætter da selve handlingen

Aargh!

> [...]
> mig om og siger "Hvis I har tænkt jer at tale hele filmen igennem,
> gider I så ikke sætte jer et sted, hvor vi andre ikke behøver at

Hvorfor så høflig? Bed dem dog om at holde kæft eller skride!

> En af dem svarede "nej", men jeg regnede med, at han kun havde
> opfattet første del af sætning og troede at jeg spurgte om de
> havde tænkt sig at snakke hele filmen væk.

Flabede hvalp.

> Kort tavshed.
>
> Og så begyndte de igen. Og fødderne skulle op på stoleryggene, så
> jeg fik en gang sparkemassage.

Godt det ikke var mig ... mit temperament holder ikke til den slags.
Det havde formentlig udløst "moderat fysisk pres".

> Grrr.

Mildt sagt.

> [...]
> "aaaaaaaaanet" hvad jeg talte om og jeg havde altså ikke lyst til
> selv at sætte mig på en dårligere plads på grund af sådan en flok

Klag dog endelig over dem - og pointer kraftigt over for personalet,
at du ikke finder dig i den opførsel fra møgungerne.

> så kan jeg i stedet nyde tanken om at de har brændt 180 kroner af
> på en film, som de sandsynligvis ikke forstod. Ha.

En ringe trøst.

Jeg havde nogenlunde samme oplevelser, da jeg var inde og se The Hulk
.... en flok unger, som hverken kunne, ville eller evnede at sidde
stille og holde kæft. "Heldigvis" sad de et par rækker foran mig og
helt ude til venstre. Men irriterende, det var altså.

X-(

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-10-03 00:59

Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.dkx> writes:

> Hm, kan den anbefales? Jeg påtænker et smut i biffen, så snart
> økonomien tillader det.

Naharj. Det er en gang usammenhængende vås.

Jeg vil ikke tage ansvaret for at andre ser den.

Men er man lidt belæst i drengerøvslitteraturen, så er den skæg.

> Hvorfor så høflig? Bed dem dog om at holde kæft eller skride!

Det var sådan set det jeg gjorde. Naivt troede jeg, at sarkasme
fungerede overfor sådanne.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Robert Eriksen

Dato : 03-10-03 10:25

Peter B. Juul wrote:

> Naharj. Det er en gang usammenhængende vås.
>
> Jeg vil ikke tage ansvaret for at andre ser den.

Men alligevel tog du frivilligt ind for at se den for anden gang?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-10-03 10:57

Robert Eriksen <roe@adr.dk> writes:

> Men alligevel tog du frivilligt ind for at se den for anden gang?

Ja. Den er skæg.

Plothullerne stod dog langt tydeligere frem i andet forsøg.

Fra : thomas t

Dato : 03-10-03 01:01

»Man kan sagtens se, at store summer er investeret i "Det hemmelighedsfulde
selskab", og resultatet er på sin forvoksede facon ganske flot, når f.eks.
den vældige ubåd Nautilus glider gennem Venedigs kanaler. Men med sit afsæt
i verdenslitteraturen, sine alt for hektiske actionscener og sin fuldstændig
forvåsede handling kombinerer filmen det indforståede med det infantile og
henvender sig dermed til modne og særdeles belæste mennesker, som er 15 år
gamle og rørende uvidende. Det må vist siges at være et ret snævert
publikum«

synes Ebbe Iversen (Berl.T)

Jeg har endnu ikke turdet betale penge på at få ødelagt en god tegneserie.
Måske jeg gør det alligevel. Har altid været fascineret af den usynlige mand
på film.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-10-03 08:58

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> writes:

> Jeg har endnu ikke turdet betale penge på at få ødelagt en god tegneserie.
> Måske jeg gør det alligevel. Har altid været fascineret af den usynlige mand
> på film.

Så kan du roligt se den. Han er lavet godt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : christian

Dato : 03-10-03 02:01

> [...]
> --
> Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
> The RockBear. ((^)) and long words Bother me."
-----------------clip-------------------

Godt at man bor i Vestjylland hvor man kender stort set alle som skal i
biograf når en af disse stor film kommer til byen. Alle kender alle og hvis
der er ballade står byen sammen. Jeg husker en eps. hvor der også var nogle
som snakkede helt vild. Det var godt nok 2 piger, men filmen blev stoppet og
næsten halvdelen af pub rejste sig og kiggede derop.....^^

Lidt flov, men for dit synspunkt, mød op i biffen fem mand stærk.......

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-10-03 07:56

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> escribió

> [...]
og
> rulleteksterne og fortsætter da selve handlingen starter.

Jeg har oplevet den situation så mange gange at jeg helt har droppet
at gå i biffen og investeret i en anstændig hjemmebio. Når jeg en
sjælden gang ikke kan vente til en film udkommer prøver jeg på at
tage i biffen på de tidspunkter hvor der er færrest besøgende (læs
Lardag klokken 14 og den slags forestillinger) men at tage i biffen
som almindelig underholdning gider jeg ikke, så vil jeg hellere gå
ind at shoppe et par DVDer
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-10-03 09:01

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> writes:

> Jeg har oplevet den situation så mange gange at jeg helt har droppet
> at gå i biffen og investeret i en anstændig hjemmebio.

Det er en gammel diskussion.

Du kan ikke lave en ordentlig hjemmebio for under en million og du har
ikke råd til at købe film til den bagefter.

Digterier om hvor fantastiske projektorer og DVDer er, forbliver netop
digterier.

Jeg vil have stemningen i en biograf. Jeg vil have folk, der reagerer
højlydt på det, der skal reageres på, griner når der skal grines,
højlyd udtrykker tilfredshed med flotte actionscener osv.

Jeg vil bare ikke høre om hvad der skete, da Dennis skulle ind for at
se T3.

Fra : Jack

Dato : 03-10-03 09:18

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote in message >

> Det er en gammel diskussion.
>
> Du kan ikke lave en ordentlig hjemmebio for under en million

Det kommer så sandelig an på hvad du definere som ordentlig?
Du kan komme meget langt for 100K

> Digterier om hvor fantastiske projektorer og DVDer er, forbliver netop
> digterier.

øh, nej. Har du overhovedet oplevet hvad de nyeste projektorere og dvd'er
kan tilbyde?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-10-03 09:37

"Jack" <no@spam.com> writes:

> Det kommer så sandelig an på hvad du definere som ordentlig?
> Du kan komme meget langt for 100K

Nej. Jeg tror ikke engang, at du kan få en ordentlig 35 mm fremviser
for de penge.

> øh, nej. Har du overhovedet oplevet hvad de nyeste projektorere og dvd'er
> kan tilbyde?

Ja.

Det er slet ikke i nærheden af biograf-niveau.

Fra : Jack

Dato : 03-10-03 10:16

> Nej. Jeg tror ikke engang, at du kan få en ordentlig 35 mm fremviser
> for de penge.

nej, da, men hvis det er dit krav så fint, jeg er bare af den anden
oplevelse.
Jeg har oplevet "hjemmebio udstyr" som ligger meget tæt på biooplevelse, og
det kostede altså ikke en mil. men langt under, det var selvfølgelig heller
ikke det billigste.
Men pointen er at man godt kan få udstyr der ligger tæt på.

> Ja.

Hvilke og hvornår?

> Det er slet ikke i nærheden af biograf-niveau.

Den opfattelse skal du have lov til at have, jeg er bare ikke ennig
'

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-10-03 10:55

"Jack" <no@spam.com> writes:

> nej, da, men hvis det er dit krav så fint, jeg er bare af den anden
> oplevelse.

Jamen, jeg troede, at du skrev "hjemmebiograf".

En DVD-afspiller er ikke en biograf.

> dvd'er

> Hvilke og hvornår?

Det kan jeg da ette huske. Jeg hæfter mig ikke ved den slags
detaljer. Men ja: Jeg har rodet med forskellige projektorer i 70000
kr.-klassen (2000-3000 ANSI lumen) og det er stadig ikke en biograf.

Det er i øvrigt aldeles uvedkommende hvad projektoren formår, når nu
DVD-formatet er så uhyre begrænset i forhold til celluoid.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Jack

Dato : 03-10-03 11:17

> Jamen, jeg troede, at du skrev "hjemmebiograf".
>
> En DVD-afspiller er ikke en biograf.

Hvorfor ikke?
Er de nye "digitale" fremvisere heller ikke "rigtige" biografer?

> Det kan jeg da ette huske.

1-2 år siden?

>Jeg hæfter mig ikke ved den slags
> detaljer. Men ja: Jeg har rodet med forskellige projektorer i 70000
> kr.-klassen (2000-3000 ANSI lumen) og det er stadig ikke en biograf.

øh, der er stor forskel på dataprojektoere og "hjemmebio" projektorere, du
har højst sandsynligt set førstnævnte.

> Det er i øvrigt aldeles uvedkommende hvad projektoren formår, når nu
> DVD-formatet er så uhyre begrænset i forhold til celluoid.

På ingen måde er det uvedkommende, sat sammen en god "scaler" opnår du et
billeder er ikke ligger langt fra biografens.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-10-03 14:03

"Jack" <no@spam.com> writes:

> øh, der er stor forskel på dataprojektoere og "hjemmebio" projektorere, du
> har højst sandsynligt set førstnævnte.

Det er rigtigt.

> På ingen måde er det uvedkommende, sat sammen en god "scaler" opnår du et
> billeder er ikke ligger langt fra biografens.

Nej. Uanset hvor god sådan en scaler er, så kan den ikke regenerere
tabt information.

Man kan ikke umiddelbart tale om hvilken opløsning 35 mm film har, men
der er en rimelig opbakning omkring påstanden om, at de 1920x1080
pixels som Attack of the Clones blev optaget i er "næsten lige så
godt", så lad os bruge det som udgangspunkt.

En DVD er 720x480 i et kraftigt komprimeret format.

Der er altså knap tre gange så mange pixels i bredden og over dobbelt
så mange i højden på den digitale optagelse.

Det betyder, at når man går fra rå optagelse til DVD, så tager man
gennemsnittet af seks pixels og gør til en pixel.

Derefter komprimerer man det kraftigt for at presse det ned på den
tilgængelige lagerplads og det betyder et yderligere tab af
information.

Og det er ved konverteringen fra et medie, der er "næsten lige så godt
som 35 mm", som blev brugt på en af de første rent digitale
produktioner.

Det er helt sikkert, at i de nærmeste år bliver forskellen endnu mere
udtalt og der er altså endnu lang vej til HD-DVD.

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-10-03 14:25

Peter B. Juul wrote:

> [...]
>
> Derefter komprimerer man det kraftigt for at presse det ned på den
> tilgængelige lagerplads og det betyder et yderligere tab af

Alt dette er teori. Det vigtige er hvordan det opleves.

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-10-03 14:47

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> Alt dette er teori. Det vigtige er hvordan det opleves.

Og alligevel skaber hjemmebio-entusiaster sig, hvis en eller anden
synes, at han har det samme ud af at se en film i panscan på en
reklameafbrudt kanal på et 14-tommers TV.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Could it possibly get uglier? I used to be a
The RockBear. ((^)) highly respected Watcher and now I'm a wounded

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-10-03 15:06

Peter B. Juul wrote:

> Og alligevel skaber hjemmebio-entusiaster sig, hvis en eller anden
> synes, at han har det samme ud af at se en film i panscan på en
> reklameafbrudt kanal på et 14-tommers TV.

Det har jeg aldrig oplevet.
For det første har jeg aldrig oplevet at der var nogen der påstod det,
og derfor heller ikke nogen der modsatte sig det.
For det andet, så er der forskel på at sige at man er ligeglad, og på at
sige at man har prøvet begge dele (en hjemmebiograf med projektor og
surround etc. og et 14-tommers TV med ...), og konstateret at det var
lige godt. Det sidste har jeg især aldrig set nogen der sagde.

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-10-03 15:41

> [...]

> og surround etc. og et 14-tommers TV med ...), og konstateret at det
> var lige godt. Det sidste har jeg især aldrig set nogen der sagde.

Men begge sammenligninger er lige meget galimatias.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Let's do the Time Plot, again..."
The RockBear. ((^)) - A comment on Star Trek in

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-10-03 16:32

Peter B. Juul wrote:

> Men begge sammenligninger er lige meget galimatias.

Jeg forstår ikke intentionen eller meningen med din kommentar.

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-10-03 17:11

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> Jeg forstår ikke intentionen eller meningen med din kommentar.

At påstå, at hjemmebioløsninger er lige så gode som biograferne er lige
så meget galimatias som at påstå, at 14" er lige så godt som din
hjemmebio.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Mr. Baggins!"
The RockBear. ((^)) "My name is Neo... But in ze munich circus I was

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-10-03 18:21

Peter B. Juul wrote:

> At påstå, at hjemmebioløsninger er lige så gode som biograferne er lige
> så meget galimatias som at påstå, at 14" er lige så godt som din
> hjemmebio.

Hvis du kan finde nogen der mener at oplevelsen er den samme, så er den.
Du kan bare ikke finde nogen der siger at oplevelsen af et 14"-tommers
tv og en god hjemmebiograf, er den samme. Derimod kan du åbenbart finde
folk der synes at oplevelsen af hjemmebiografen er (mindst) lige så god
som biografen.

Se en god projektor i aktion, under de rette forhold. Alt det andet er
teori. Hvis du stadig mener at biografen er bedre, så mener du det. Det
er ikke sikkert at din nabo er enig.

/David

Fra : Emil Rune

Dato : 03-10-03 21:15

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Se en god projektor i aktion, under de rette forhold. Alt det andet er
> teori. Hvis du stadig mener at biografen er bedre, så mener du det. Det
> er ikke sikkert at din nabo er enig.
>
> /David

Hvordan du og flere i tråden kan blive ved med at snakke om "teori" og at
hjemmebio sagtens kan måle sig med "rigtige" biografer, det forstår jeg
simpelthen ikke. Jeg synes folk blander to helt forskellige ting sammen.
Kigger man på specifikationer for de to systemer; opløsninger, komprimering,
lydformater og deslige (som Peter var inde på tidligere), burde det være
åbenlyst for enhver at der er enddog MEGET stor forskel rent audio-visuelt
på de to systemer. At man så bedre kan lide stemningen og fornemmelsen af at
se film i fred hjemme i stuen, det er efter min mening et HELT andet aspekt
i diskussionen.

Hilsen Emil

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-10-03 01:23

Emil Rune wrote:

> [...]
> se film i fred hjemme i stuen, det er efter min mening et HELT andet aspekt

Opløsning, komprimering, lydformater... Whatever.
Det handler heller ikke om stemning.
Jeg snakker om den _helt_konkrete_oplevelse_ af billed- og lydkvalitet.
Jeg siger ikke at den er bedre, lige så god, eller dårligere i
hjemmebiografen. Jeg siger bare, at det er folks oplevelse der tæller.
Og så spørger jeg: Har du set en god projektor under ordentlige forhold,
og hørt et ordentligt hjemmebiograflydssystem? Ellers ved du ikke hvor
stor eller lille folk kan opfatte denne forskel.

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-10-03 02:29

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> Opløsning, komprimering, lydformater... Whatever.

OK.

Jamen, så må du acceptere, at min erfaring begrænser sig til et
glimrende 5.1-lydanlæg og en Panasonics AE200 (den er lidt over et år
gammel).

Og den konkrete oplevelse var at sidde i en stue og se en film på et
meget stort fjernsyn.

Det var ikke som at se en film i biffen.

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-10-03 12:02

Peter B. Juul wrote:

> Jamen, så må du acceptere, at min erfaring begrænser sig til et
> glimrende 5.1-lydanlæg og en Panasonics AE200 (den er lidt over et år
> gammel).

Okay, men det kan jo sagtens fås bedre, hvad angår billedet. Nu ved jeg
ikke hvad du forstår ved "et glimrende 5.1-lydanlæg". Men især på lyden,
vil jeg mene at rigtigt gode surround-anlæg kan overgå biografoplevelsen.

> Og den konkrete oplevelse var at sidde i en stue og se en film på et
> meget stort fjernsyn.
>
> Det var ikke som at se en film i biffen.

For dig.

/David

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-10-03 07:53

Emil Rune escribió / skrev

> [...]
> Peter var inde på tidligere), burde det være åbenlyst for enhver at
> der er enddog MEGET stor forskel rent audio-visuelt på de to

Der er ingen der prøver at påstå det modsátte, blot holder jeg på at
hvis man gider at bruge ca 30.000 Danske kroner på et anstændigt
lydanlæg, en 50.000 på en anstændig projector og 20.000 på det løse, får
man en hjemmebio hvor man ikke oplever den tekniske forskel, eller kun
oplever den ganske lidt. F.eks opløsningen. Som Peter B Juul så smukt
skrev i et indlæg er bioopløsningen ca 3 gange så høj o bredden og
dobbelt så god i højden. Har man et lærred på ca 2 meter i bredden i sin
hjemmebio, er dette vel også ca 3 gange så smalt som et biolærred og man
oplever derfor ikke (eller kun ganske lidt) at der er et opløsningstab.
Det samme med lyden, jeg kan i herhjemme spille lige så højt, rent og
effektfuldt med mine højtalere, som det jeg oplever i biografen hvor jeg
sider 5-10 meter fra nærmeste højtaler. Desuden kan jeg herhjemme
instille mine højtalere så det lyder perfekt lige præcis fra min
lytteposition.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann
--
www.intercambiodvd.com

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-10-03 11:03

> [...]

> hjemmebio, er dette vel også ca 3 gange så smalt som et biolærred og man
> oplever derfor ikke (eller kun ganske lidt) at der er et opløsningstab.

Du sidder ikke tilnærmelsesvis så langt fra lærredet derhjemme som i
biografen, så den holder ikke.

Et godt øje kan se objekter i en størrelsesorden omkring et bueminut,
dvs 1/60 grad.

I en afstand af tre meter svarer det til

300 cm * 2 * pi
--------------- = 0,08 cm.
360 * 60

På tre meters afstand er øjets opløsning altså omkring 1 mm.

Hvis dit billede er to meter bredt betyder det, at du skal op på
omkring 2000 pixels - eller den oprindelige digitale optagelse - for
at ramme øjets opløsningsevne.

Øjet kan altså se, at ting er skarpere, når du går fra DVD-opløsning
til biograf-opløsning.

> [...]
> sider 5-10 meter fra nærmeste højtaler. Desuden kan jeg herhjemme
> instille mine højtalere så det lyder perfekt lige præcis fra min

Du må have en imponerende subwoofer. Det misunder jeg dig, men jeg har
medlidenhed med dine underboer.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-10-03 09:31

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> escribió

> Du kan ikke lave en ordentlig hjemmebio for under en million og du
har
> ikke råd til at købe film til den bagefter.

Ingen tvivl om at en bio teknisk set altid vil være en hjemmebio
overlegen. Alene kildematerialet i biografen er enhver DVD langt
overlegen. Men a gå i biografen nu til dags er ofte som at køre en
ferrari på en grusvej - god teknik der kan en masse, men misbrugt så
det tekniske er ligegyldigt. Så foretrækker jeg en Mercedes som jeg
kan køre hvor jeg har lyst til.

Den slags vil jeg helst undgå.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : SJ

Dato : 03-10-03 10:26

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2r81uycm8.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Jeg vil have stemningen i en biograf. Jeg vil have folk, der reagerer
> højlydt på det, der skal reageres på, griner når der skal grines,
> højlyd udtrykker tilfredshed med flotte actionscener osv.

Du er jo et flokdyr!
Selv foretrækker jeg at se film derhjemme på mit widescreen tv med Dolby
Digital lyd i fred og ro, men sådan er vi jo så forskellige.

Mvh
SJ.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-10-03 10:57

"SJ" <rebelheartSTART_DELETEAFreeAndUnitedIrelandDELETE_STOP@jubiimail.dk> writes:

> Du er jo et flokdyr!

Ja.

> Selv foretrækker jeg at se film derhjemme på mit widescreen tv med Dolby
> Digital lyd i fred og ro, men sådan er vi jo så forskellige.

Fint med mig. Så længe du ikke prøver at bilde nogen ind, at
kvaliteten og oplevelsen er tilnærmelsesvis den samme som i en biograf.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Jack

Dato : 03-10-03 11:14

> Fint med mig. Så længe du ikke prøver at bilde nogen ind, at
> kvaliteten og oplevelsen er tilnærmelsesvis den samme som i en biograf.

Men det er den jo.

Fra : Peter Lind

Dato : 04-10-03 11:50

Jack wrote:
> "Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote in
> message >

> Men det er den jo.

Det er en latterlig diskussion det her. A kan bedst lide at se film i
biografen, B kan bedst lide at se film derhjemme, og forsøger at overbevise
A om at det er bedre end i biografen.
Det handler om hvilken oplevelse man vil have af at se filmen, og hvilket
miljø man kan lide, men alligevel inddrages alle mulige ligegyldige tekniske
sammenligninger. Biografbilledet ER bedre end DVD'en, uanset hvilke tekniske
dimser man har at se det på. Alskens projektorer og specielle lærreder
formår ikke at ændre på at biografen har højere opløsning. Selvfølgelig kan
en film være ridset og knækket, operatøren kan være dårlig til at justere
fokus, og man kan komme til at sidde i en skæv position i forhold til
lærredet.

Men hvis man bedre kan lide at se film derhjemme, skal man ikke argumentere
med at udstyret er teknisk bedre, man kan argumentere med at man bedre kan
lide at sidde derhjemme.

Peter Lind

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-10-03 12:12

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> writes:

> Men hvis man bedre kan lide at se film derhjemme, skal man ikke argumentere
> med at udstyret er teknisk bedre, man kan argumentere med at man bedre kan
> lide at sidde derhjemme.

Præcis.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Forget the glory. Now for rat where
The RockBear. ((^)) we draw soul together."

Fra : Emil Rune

Dato : 04-10-03 20:24

> [...]
> --
> Peter B. Juul, o.-.o "Forget the glory. Now for rat where
> The RockBear. ((^)) we draw soul together."

Jeg kan kun tilslutte mig (som jeg også prøvede at sige et par posts højere
oppe i tråden).

Emil

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-10-03 13:12

Peter Lind escribió / skrev

> Men hvis man bedre kan lide at se film derhjemme, skal man ikke
> argumentere med at udstyret er teknisk bedre, man kan argumentere
> med at man bedre kan lide at sidde derhjemme.

Er det ikke også det vi allesammen siger?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-10-03 13:17

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> writes:

> Er det ikke også det vi allesammen siger?

Nej, Jack påstod, at kvaliteten var lige så god i hjemmebiffen.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-10-03 13:26

Peter B. Juul escribió / skrev

> Nej, Jack p†stod, at kvaliteten var lige s† god i hjemmebiffen.

Ah, nej den kan ikke forsvares.

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-10-03 10:50

Lars Hoffmann wrote:
> Peter B. Juul escribió / skrev

> Ah, nej den kan ikke forsvares.

Det kan den da. Det kommer da an på hvilke kvalitetsparametre der anvendes.

/jim

Fra : Jens Thomsen

Dato : 06-10-03 12:08

"Jim Andersen" <jim@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan den da. Det kommer da an på hvilke kvalitetsparametre der
anvendes.

Naturligvis. Det har jo allerede været vendt længere oppe i tråden. Der
findes skam masser af parametre, der taler *for* filmoplevelsen i en
hjemmebiograf. De tekniske er bare sjældent en del af dem.

MVH
Jens

Fra : SJ

Dato : 03-10-03 11:28

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m265j6y78x.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Ja.

> Fint med mig. Så længe du ikke prøver at bilde nogen ind, at
> kvaliteten og oplevelsen er tilnærmelsesvis den samme som i en biograf.

For mig og dem jeg kender, er billedkvaliteten bedre, når vi ser dvd end
billedet i vores lokale biograf. Dog er lyden nok bedre i biografen.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-10-03 11:38

> [...]

> Fint med mig. Så længe du ikke prøver at bilde nogen ind, at
> kvaliteten og oplevelsen er tilnærmelsesvis den samme som i en

Nej, oplevelsen er for mig langt bedre derhjemme. Det er da muligt at
en hjemmebio proyector ikke har samme opløsning som i bioen men selve
oplevelsen bliver alt for ofte i bioen ødelagt af fnisen,
popcornsgnaksen og mobiltelefoner.
Og hvor mange biografer kender i der servere martinis?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : thomas t

Dato : 03-10-03 16:49

> From: "Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com>
> Newsgroups: dk.kultur.film
> Date: Fri, 3 Oct 2003 12:37:47 +0200
> Subject: Re: Endnu en biograf-hade-historie
>
> Og hvor mange biografer kender i der servere martinis?

1: Odenses caféBiografen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-10-03 17:46

thomas t escribió / skrev

> 1: Odenses caf‚Biografen

Touché, det ligger mig desværre for langt væk

Fra : thomas t

Dato : 04-10-03 13:05

> From: Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com>
> Newsgroups: dk.kultur.film
> Date: 3 Oct 2003 16:45:54 GMT
> Subject: Re: Endnu en biograf-hade-historie

> Touché, det ligger mig desværre for langt væk

Du ville nok heller ikke sætte stor pris på stole, række-hældning, nødvendig
nakke-opbøjning osv.

Men hyggeligt, det er der.

Fra : SvendeBent

Dato : 03-10-03 17:01

skrev i en meddelelse news:3f7d40a0$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Selv foretrækker jeg at se film derhjemme på mit widescreen tv med Dolby
> Digital lyd i fred og ro, men sådan er vi jo så forskellige.
>
> Mvh
> SJ.

Også jeg, dog vil jeg hellere have med DTS. Ærgeligt at det ikke er standard
på alle DVDer :).

Fra : thomas t

Dato : 03-10-03 16:45

> From: p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul)
> Newsgroups: dk.kultur.film
> Date: 03 Oct 2003 10:00:31 +0200
> Subject: Re: Endnu en biograf-hade-historie
>
> Jeg vil bare ikke høre om hvad der skete, da Dennis skulle ind for at
> se T3.

Næste gang så stopper du på vejen til biografen og indkøber så'n lille dåse
med trykluft og horn: BRAAAAAAAAAAA*