Drifttid på mc/scooter batteri som er tils~
Fra : Kristian

Dato : 13-04-01 15:23

Da jeg ønsker at tilslutte et 12v batteri til min 12v køletaske i min båd,
ville jeg høre om der er nogen som ved om et motorcykel eller scooter
batteri har kortere drifttid end et alm. 12v bilbatteri? - Min båd har
nemlig ikke batteri, så jeg bliver nød til at medbringe det hjemmefra, og så
oplade det når jeg kommer hjem. Jeg ønsker derfor et batteri der fylder
mindst muligt, men som stadig kan trække min 12v køletaske i en halv dags
tid eller lignende!

Har det noget med antal ampare på batteriet at gøre?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-04-01 16:09

Hej

Det handler i bund og grund ikke om batteriets fysiske størelse.
Men et batteris "benzintank" måles i Amp. timer...
Har du således et batteri på 30 Amp. timer,
kan det i teorien få en lampe der bruger en Amp. i timen, til at lyse i 30
timer,
men der findes også batterier på f.eks. 70 Amp. timer. hvilket betyder at
det har en meget større "benzintank"

Men du kan regne lidt på det...

Strømstyrken i Amp. = Forbrug i W / Spænding i V

Brugstiden = Batt. Amp / Forbrug Amp

Altså bruger din køletaske f.eks. 15 W ved 12 V
har den et forbrug på 1,25 Amp.

Er dit batteri på f.eks. 10 Amp timer kan batteriet trække køle tasken 10 /
1,25 = 8 timer.

Håber det kan hjælpe *s*

De bedste hilsner
JR

Jan Rasmussen

Fra : Kristian

Dato : 13-04-01 17:25

Min køleboks bruger 53w i timen ved 12v.

53/12= 4,42 amp.

For at jeg så skal kunne bruge køleboksen i f.eks. 8 timer skal mit batteri
altså være på ca. 35 amp.

Er dette rigtigt forstået?

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 23-04-01 10:16

kristianhansen@ofir.dk (Kristian) skrev i
<AKFB6.37478$o4.2838281@news010.worldonline.dk>:

>Min køleboks bruger 53w i timen ved 12v.
>
>53/12= 4,42 amp.
>
>For at jeg så skal kunne bruge køleboksen i f.eks. 8 timer skal mit
>batteri altså være på ca. 35 amp.

Du har lidt begrebsforvirring i enhederne, men ellers er det rigtigt nok.

--- rettet udgave: ---

Min køleboks bruger 53w ved 12v. ("Watt i timen" er noget rod)

53 watt / 12 volt = 4,42 ampere (forkortet til "A").

For at jeg så skal kunne bruge køleboksen i f.eks. 8 timer (forkortet til
"h") skal mit
batteri altså være på ca. 35 ampere-timer (forkortet til Ah).

Levetiden for et batteri ryger hurtigt ned, hvis man aflader det helt.

Så du bør tage et batteri med lidt flere ampere-timer (eller slukke for
køleboksen efter f.eks. 6 timer).

Mvh. NKJensen