Filmland (DR2)
Fra : Peter Lind

Dato : 29-09-03 21:31

((Filmland, et tv-program på DR2 om film, derfor postet i begge grupper. ))
((Jeg har sat FUT til medier.tv (hvis det virker). ))

Hejsa meddebattører

Nu har Filmland kørt i et godt stykke tid, med udsendelser på DR2, nogle
radiokanaler og sider på internettet. Og jeg synes efterhånden at det er ved
at være tid til en midtvejsevaluering.

Jeg er faktisk lidt skuffet. Jeg ved ikke hvad jeg havde forventet. Ikke det
samme som Bogart, der jo helt og holdent hang på Ole Michelsen, men måske
noget i stil med det man ser fra de svenske kanaler.
Jeg synes blot ikke rigtig at Filmland formår at interessere mig for de
film, der kommer, og ofte gider jeg ikke engang se udsendelsen færdig, for
at få antallet af pile at vide. Niki Vraast-Thomsen får næsten alle film til
at lyde forudsigelige og kedelige, og efter hans omtale er det aldrig til at
gætte om filmen får 2,3 eller 5 pile. Et nyligt eksempel er "Trillingerne
fra Belleville", som mange (i min bekendtskabskreds) opfattede som en ret
negativ anmeldelse, selv om der lutter var positive ord og den fik en høj
karakter.
Søren Høy interviewer gæster, men formår egentlig ikke rigtig at få mig til
at interessere mig for hverken gæsten eller dennes film. Han virker (på mig)
meget star-struck, og som om han godt vil være med på de 'fine'
intellektuelle diskussioner (Christoffer Boe stilen), samtidig med at han
gerne vil vise sig som en glad drengerøv (Anders Thomas Jensen stilen). Jeg
synes bare ikke at det virker - jeg glemmer interviewene, og mister lysten
til at se filmene.

Der har selvfølgelig været en lang række kedelige og ligegyldige film her i
sommer, men alligevel - til tider er jeg faktisk begyndt at overveje at slå
over på "Hvem vil være Peter Kær" i stedet.

Dog - Oscar-programmet var særdeles vellykket, og jeg synes også at
Cannes-dækningen var ganske udmærket (langt bedre end TV2's
special-udsendelser om samme).

Men hvad synes folket? Er jeg bare en mavesur særling, eller er jeg den
eneste der stadig ser programmet?

Peter Lind