Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Ændre billedkvalitet på kamera
Fra : Bach|DK|

Dato : 31-10-03 22:39

Når man har taget et billede i fx. 1600x1200 pixels. Kan man så (på
kameraet/flash kortet) ændre størrelsen bagefter til 1024x768? Det har
jeg set man kan på sony's. Har canon udeladt denne feature?

--
Michael Bach

ICQ#: 56140045
OE Quotefix: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Pico

Dato : 01-11-03 00:32

Bach|DK| wrote:
> Når man har taget et billede i fx. 1600x1200 pixels. Kan man så (på
> kameraet/flash kortet) ændre størrelsen bagefter til 1024x768? Det har
> jeg set man kan på sony's. Har canon udeladt denne feature?

Nej det skal du da have et ordentlig kamera til
Nå lad nu vær med at starte en krig, det er kun en joke, jeg kender ikke
Canon digikamera, kun analog, men gæt hvilke mærke jeg har i digital
Pico
Fjern SPAM i adressen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-11-03 21:10

Bach|DK| <m_bach_f@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

> Når man har taget et billede i fx. 1600x1200 pixels. Kan man så (på
> kameraet/flash kortet) ændre størrelsen bagefter til 1024x768? Det har
> jeg set man kan på sony's. Har canon udeladt denne feature?

Du får det til at lyde som om, Canon har fjernet et eller andet helt
basalt som f.eks. den variable lukkertid. Personligt synes jeg, det er
en meget underlig feature. Skal man lave sådan noget om, er det da meget
nemmere at gøre det på computeren. For mig at se, er det en noget
speciel feature, som Sony har valgt at have på kameraet og ikke en som
Canon har udeladt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-11-03 21:17

On Sat, 1 Nov 2003 21:09:56 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster)
wrote:

>Personligt synes jeg, det er en meget underlig feature.

Ja, dødsyg!

>Skal man lave sådan noget om, er det da meget
>nemmere at gøre det på computeren.

Ja.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 02-11-03 20:03

Peter Loumann <me@privacy.net> wrote:

>Ja, dødsyg!

>Ja.
Fordelen er vel at får frigjort hukommelse uden at slette billeder.
Hvis man så har undervuderet hvor mange billeder man vil tage (og
derfor anvendt en høj opløsning) så er det da rart at kunne gøre dem
mindre.
Bortset fra den anvendelse er det selvfølgelig meget bedre at gøre det
på computeren.

-Bjarne

Fra : Bach|DK|

Dato : 02-11-03 11:21

> [...]
> en meget underlig feature. Skal man lave sådan noget om, er det da
> meget nemmere at gøre det på computeren.

Muligvis, men så skal du også slække en del på kvaliteten da billedet jo
skal komprimeres igen.

> For mig at se, er det en
> noget speciel feature, som Sony har valgt at have på kameraet og ikke
> en som Canon har udeladt.

Jeg synes det er meget smart hvis jeg skal være ærlig (og det skal man
jo). Men hvis i har et forslag til et "non-lossy" beskærer/resizer
program er jeg da klar til at prøve det :)

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-11-03 11:41

"Bach|DK|" <m_bach_f@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Muligvis, men så skal du også slække en del på kvaliteten da billedet
jo
> skal komprimeres igen.

Det er da nøjagtig det samme, der foregår, når du resizer med
Sony-kameraet. I det tilfælde er det da bare kameraets computer, og ikke
skrivebordsmodellen, der laver arbejdet.

--
-Jens B.

Fra : Bach|DK|

Dato : 02-11-03 14:18

> Det er da nøjagtig det samme, der foregår, når du resizer med
> Sony-kameraet. I det tilfælde er det da bare kameraets computer, og
> ikke skrivebordsmodellen, der laver arbejdet.

Nu har jeg set en del billeder på sony blive resized på kameraet og
kvaliteten er ikke så markant dårligt som når man resizer på computeren
så der kan jeg ikke give dig ret. På computeren er det tydeligt at de
bliver re-komprimeret, det er det ikke på sony kameraet. Der bliver det
bare lidt "fuzzy" istedet for "kantet".

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-11-03 15:36

> [...]

> og kvaliteten er ikke så markant dårligt som når man resizer på
> computeren så der kan jeg ikke give dig ret.

Det kommer an på hvordan det foregår. Jeg gætter lidt:

- Sony kameraet producerer JPEG billeder.
- Kameraets resize kan udføres på et vilkårligt tidspunkt og ikke blot
umiddelbart efter man har taget billedet.

Hvis begge dele er opfyldt er kameraet nødvendigvis nødt til at udføre
sin resize på JPEG data[1]. Og der har kameraet kun de samme muligheder
som programmer på computeren har.

Såfremt mine antagelser er korrekte må konklusionen være at du anvender
et billedbehandlingsprogram med en dårlig håndtering af resize.

> På computeren er det tydeligt at de bliver re-komprimeret, det er det
> ikke på sony kameraet. Der bliver det bare lidt "fuzzy" istedet for
> "kantet".

Det kan muligvis skyldes din smag i billeder. Hvis du prøver at tage to
billeder af samme motiv med dit kamera og laver en kameraresize på det
ene og en programresize på det andet, kan du jo lægge dem online og
lade os tage et kig. Læg evt. også et originalstørrelse billede på så
vi kan prøve at ændre størrelsen.

[1] medmindre den gemmer alle billeder på kortet som RAW eller TIFF og
først konverterer til JEPG når de hentes ud, men det gør det næppe.

Fra : Bach|DK|

Dato : 02-11-03 17:23

> [...]
> det ene og en programresize på det andet, kan du jo lægge dem online
> og lade os tage et kig. Læg evt. også et originalstørrelse billede på

Ellers tak. Spørgsmålet var om man kunne ændre størrelse med mit kamera,
og det kan man ikke så jeg har egentlig fået svar nok. Tak til de folk
som deltog.