ang scalare.
Fra : Smølfen

Dato : 31-10-03 22:59

Hej jeg har invisteret i et par "blå scalare" sådan for sjov, de har gået i
1½ uge i et yngle akvarie og minsanten om de ikke har lagt æg på toppen af
en yngle kegle her til aften mens jeg så X-men 2, så er mit spørgsmål
hvordan plejer man scalare yngel, har ikke haft tid til at undersøge det.

--
Venlig hilsen

Jes
www.jeslynggaard.dk

Fra : Martin Razk

Dato : 01-11-03 07:46

-=Tekst taget fra
http://users.cybercity.dk/~ccc39619/Pterophyllum%20Scalare%20opdraet.htm =-
Skrevet af Martin Smed Nielsen

Pterophyllum Scalare: OPDRÆT

Dette er en beskrivelse af hvordan jeg med stor succes har opdrættet
Pterophyllum scalare (alm. Scalare).
Jeg startede mit scalare opdræt for ca. 2 år siden da jeg ved en lokal
opdrætter købte 13 scalare unger på 4-5 cm. De 13 scalare begyndte jeg så at
opfodre med myggelarver, atemia og tørfoder, og efter ca. 1 år var der kun 7
tilbage. Ud af disse 6 var jeg så heldig at der var 2 par.
Da et at parrene lagde en stor klase æg på et sværdplante blad, lod jeg
forældrene passe dem i de 2 efterfølgende dage.

Da den tredje dag kom, fyldte jeg et 12 l. akvarium med vand og tilsatte et
par dråber euflavin så æggene ikke skimlede.
Derefter lagde jeg en underkop ned i akvariet, hvorpå jeg fastsatte bladet
med æggene på med en sten.
Der gik yderligere omkring en dag før æggene var klækket, og der hang unger
på bladet og i underkoppen.
2 dage senere gik jeg i gang med den intensive fodring med atemia, som
ungerne spiste med stor appetit.
Denne fodring fortsatte jeg med indtil ungerne var 2-3 uger, så begyndte jeg
at fodre med hakkede myggelarver, fint tørfoder og frossen atemia.
Dette fortsatte jeg så med i yderligere 2-3 uger hvorpå ungerne var blevet
ca. 5 cm. Og var salgsklare.

Et par ting som er utrolig vigtige når man opdrætter Pterophyllum scalare:

Vandet som man lægger æggene ned i skal komme fra akvariet hvor æggene er
lagt.
Ungerne skal have nærmest utrolige mængder af atemia. Så det er nok en god
ide at have flere atemia kulturer.
Det er utrolig vigtigt at man hyppigt skifter ca. 50 % af ungernes vand. Så
der ikke kommer for meget nitrit i vandet pga. den intensive fodring med
atemia.
Scalare unger er nogle små grådige dyr som sluger nærmest alt hvad de kommer
i nærheden af. Dette er en ting, som man skal være meget opmærksom på når
man går fra atemia til noget større foder. For hvis foderet er for stort
sætter det sig fast i halsen på de små unger, som dør.

Held og lykke...

Fra : Peter Jensen

Dato : 01-11-03 09:34

Tillykke Martin

Du har lige sat ny vækstrekord for skalarer. Du kan fodre skalarer op til 5
cm. på under 7 uger fra æglægningen.
Hold lige benene på jorden, og fortæl noget sandt.

Hilsen Peter

Fra : it

Dato : 01-11-03 16:04

Nå ja da jeg fik gubby unger bled de 12 cm på 2 uger
læs hvordan længere nede

(gennem et forstørrelsesglas