MS Windows
briani 27239
genvej til lås
Fra : kj

Dato : 28-10-03 21:53

Jeg vil lave en genvej på skrivebordet som kan låse pc'en når den forlades.
Er der nogen der kan hjælpe med stien til dette ?
(Bruger XP)

Hilsen
Kent

Fra : Niels

Dato : 28-10-03 22:09

Her er et forslag:

Højreklik på et område på skrivebordet, og vælg ny genvej. I boksen der
fremkommer indtastes:

rundll32.exe user32.dll, LockWorkStation

Derefter skal der bare klikkes på 'Finish', og du har en genvej der låser
apparatet.

/Niels

Fra : Thomas Madsen

Dato : 28-10-03 22:27

kj skrev:

> Jeg vil lave en genvej på skrivebordet som kan låse pc'en når den
> forlades. Er der nogen der kan hjælpe med stien til dette ?

Hvorfor ikke bare Windowstasten + L?

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 28-10-03 22:41

Thomas Madsen wrote:

> Hvorfor ikke bare Windowstasten + L?

Og hvordan låser man den så op når man kommer tilbage ?
Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men jeg har aldrig
prøvet at "låse" den.
Pico
Fjern SPAM i adressen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 28-10-03 22:54

Pico skrev:

> Og hvordan låser man den så op når man kommer tilbage ?

Når jeg trykker på Windows + L så kommer jeg ud på logon-skærmen
hvor man skal indtaste adgangskoden til kontoen. Når jeg indtaster
den adgangskode og klikker på OK, så kommer jeg tilbage til Windows.

Det skal så nok også siges at jeg har 'Use the Welcome screen' og
'Use Fast User Switching' slået til.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/use_welcome_screen.png>.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 28-10-03 23:07

Thomas Madsen wrote:

> [...]
> den adgangskode og klikker på OK, så kommer jeg tilbage til Windows.
>
> Det skal så nok også siges at jeg har 'Use the Welcome screen' og

Og hvor finder du så lige den henne, på en dansk udgave ?

Jeg kører uden kode da jeg er eneste bruger og jeg stoler på dem der render
rundt her, jeg var bare nysgerig over hvordan man låser XP. Foresten jeg kører
Fat32, kan man så i det hele taget gøre det ?
Pico
Fjern SPAM i adressen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 29-10-03 00:49

Pico skrev:

> Og hvor finder du så lige den henne, på en dansk udgave ?

Kontrolpanel > Brugerkonti > 'Skift måden hvorpå brugere logger af
og på', eller noget i den stil, men man kan godt bruge Win + L
selvom velkomstskærmen og/eller 'Use Fast User Switching', er koblet
fra, har jeg lige opdaget.

> Jeg kører uden kode da jeg er eneste bruger og jeg stoler på dem
> der render rundt her, jeg var bare nysgerig over hvordan man låser
> XP.

Du skal nok have oprettet et kodeord på kontoen, vil jeg tro.
(Ellers er der vel heller ikke det store formål ved at låse den?).

Hvis jeg beder WinXP om at der ikke skal indtastes kodeord under
opstarten, som beskrevet her:
<http://www.svein.dk/WindowsXP/Tips/automatisk_logon_i_Windows_XP.asp>
- så bliver jeg bare lukket ind under en opstart eller genstart, men
hvis jeg låser den med Win + L, så kommer der en skærm hvor jeg skal
indtaste kodeordet til kontoen for at komme ind igen.
Hvordan den skærm ser ud, er afhængig af om velkomstskærmen er slået
til eller ej. Er velkomstskærmen slået fra, så ser det stort set ud
som logon-skærmen i Win2000. Er velkomstskærmen slået til, så ser
man en mere fancy logon-skærm, som nogle kan lide og andre hader.

> Foresten jeg kører Fat32, kan man så i det hele taget gøre det ?

Ja.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 29-10-03 23:23

Thomas Madsen wrote:

> [...]
> og på', eller noget i den stil, men man kan godt bruge Win + L
> selvom velkomstskærmen og/eller 'Use Fast User Switching', er koblet

Nå min ser ud ligesom din, på dansk selvfølgelig.

> Du skal nok have oprettet et kodeord på kontoen, vil jeg tro.
> (Ellers er der vel heller ikke det store formål ved at låse den?).

Det har du ret i, jeg er bare nysgerig.

> [...]
> som logon-skærmen i Win2000. Er velkomstskærmen slået til, så ser
> man en mere fancy logon-skærm, som nogle kan lide og andre hader.

Jeg er lidt af en bangebuks, så jeg vil vente til jeg har lavet et friskt Image og
så lege med din forklaring. Det er denher med livrem og seler.
Pico
Fjern SPAM i adressen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 30-10-03 00:52