MS Windows
briani 27239
Laaaangsom XP Pro...
Fra : Peter R. Christianse~

Dato : 26-10-03 13:48

Efter at have kørt problemfrit i næsten et år er min XP pro pludselig
begyndt at blive sindsygt sløv.

Alt går langsomt, selvom diskene kværner løs derudaf. Et alm. browservindue
tager pt. 8-10 sek. for at åbne (sidder ellers på en 1Mbit!), Photoshop er
stort set ubrugeligt - medmindre man tager en uges ferie, al skærmopdatering
foregår i "striber" fra oven og nedefter, markøren bevæger sig i hak osv.
osv.

Altsammen noget som på mistænkelig vis minder om en virus eller en "bot".
Norton finder ingenting, Ad-Aware 6.181 finder ingenting, defragmentering
hjælper ingenting. Der er små 10 Gigs fri på systemdrevet, og 512 Mb ram til
rådighed. Jeg fatter det ikke...

Tilsyneladende er computeren sund og rask - har bare sat arbejdstempoet ned
til en tiendedel af normalen. Hvis jeg tænker tilbage, vil jeg mene "fejlen"
er opstået indenfor de seneste 14 dages tid. Der er ikke installeret nye
programmer på computeren indefor den periode, men har dog downloadet
Wupdate´s seneste lapper - tør ikk´ andet

Screendumps af min Taskmanager er uploadet til dk.binaer. Som det kan ses
arbejder processoren som en gal, til trods for at dumpet er lavet med
maskinen i "tomgang".

Forslag/erfaringer udbedes inden jeg i galskab lægger hele skidtet ned og
laver en clean-install...

Mvh.
- Peter

Fra : JS

Dato : 26-10-03 15:12

"Peter R. Christiansen" <altamontagnaNOSPAM@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Efter at have kørt problemfrit i næsten et år er min XP pro pludselig
> begyndt at blive sindsygt sløv.

Har lige været ude for det samme. En geninstallation/formatering vandt over
min tålmodighed med at finde årsagen.
Er det ikke også meget godt at få ryddet lidt op i det hele efter et år!?

Fra : Thomas Madsen

Dato : 26-10-03 15:34

Peter R. Christiansen skrev:

> Screendumps af min Taskmanager er uploadet til dk.binaer. Som det
> kan ses arbejder processoren som en gal, til trods for at dumpet
> er lavet med maskinen i "tomgang".

Jeg går ud fra at det er:
<news:3f9bc274$0$29579$ba624c82@nntp03.dk.telia.net> du mener, ikke?

Der er ikke noget unormalt i det billede. Du har 93 % af CPU'ens
samlede kræfter fri, så der er ikke tale om overbelastning af CPU'en.

Har du prøvet at slukke for antivirussoftwaren, hvis du da ellers har
sådan noget installeret?

Madsen.

Fra : Hov-Hov

Dato : 26-10-03 17:07

> [...]
> begyndt at blive sindsygt sløv.
>
> Alt går langsomt, selvom diskene kværner løs derudaf. Et

Hej. Havde samme problem efter at have kørt med WinXP i lidt over 1 år. En
reinstall hjalp. Så det er nok også det der skal til for dig...

Johnny

Fra : Bæ9 Bomstærk

Dato : 26-10-03 17:29

"Hov-Hov" <js@juice.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter R. Christiansen" <altamontagnaNOSPAM@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Tjek om du kører nogle tjenester i baggrunden du kan undvære.

Se: indstillinger >konotrolpanel > administration > tjenester.

Men forsigtig!! Det er avancerede ting og sager du piller ved, så lav lige
backup af vigtige filer før du ændrer med mindre du ved hvad du gør.

Jeg har været inde og ændre lidt, men der var sandelig også noget jeg holdt
fingrene fra. Det jeg ændrede var indekseringstjenesten, som løbende holder
styr på hvilke filer du har på din HD. Den slog jeg fra og så gik det
hurtigt igen.

Bæ9

Fra : Peter R. Christianse~

Dato : 26-10-03 20:03

> Tjek om du kører nogle tjenester i baggrunden du kan undvære.

Har faktisk allerede tjekket disse også. Jeg synes der kører "mange"
tjenester, men er det ikke meget almindeligt? Jeg vil skyde på at der kører
40-50 sideløbende tjenester, foruden dem som er markeret til "manual
startup". Om det er få eller mange til en normal XP inst. aner jeg ikke

HD indexerings service er allerede sat til "manual startup", så det er
åbenbart ikke den der driller.

Desuden har jeg prøvet at disable/enable Norton AV - ka´ ikke umiddelbart
mærke nogen forskel i performance

- Peter

Fra : Bæ9 Bomstærk

Dato : 26-10-03 20:28

> [...]

> åbenbart ikke den der driller.
>
> Desuden har jeg prøvet at disable/enable Norton AV - ka´ ikke umiddelbart

Hmmm - så kan jeg ikke hjælpe.........

Bæ9

Fra : Thomas Madsen

Dato : 27-10-03 01:14

Peter R. Christiansen skrev:

> Jeg synes der kører "mange" tjenester, men er det ikke meget
> almindeligt? Jeg vil skyde på at der kører 40-50 sideløbende
> tjenester, foruden dem som er markeret til "manual startup".

Ifølge screenshottet i dk.binaer, har du 35 tjenester kørende.

> Om det er få eller mange til en normal XP inst. aner jeg ikke

Der siges at en standardinstallation af WinXP Pro har 31 tjenester
kørende, men der ryger hurtigt flere på. Det er ikke unormalt at
antivirussoftware installerer 2 til 3 tjenester, og så kommer der
alt det som du efterfølgende installerer oveni (tjenester til
specielle funktioner til printere, lydkort, grafikkort osv.).

> Desuden har jeg prøvet at disable/enable Norton AV - ka´ ikke
> umiddelbart mærke nogen forskel i performance

Har du bemærket om harddisklampen på fronten af kabinettet står og
lyser hele tiden, eller er der ingen nævneværdig harddiskaktivitet?

Har du på det sidste hentet en driver-opdatering på Windows Update
til et eller andet stykke hardware i din computer? Grafikkort f.eks.

Madsen.

Fra : Kispus

Dato : 26-10-03 17:52

Screendumps af min Taskmanager er uploadet til dk.binaer. Som det kan ses
> - Peter

Og så sidder man her og tænker:
Hold da op, hvor er det synd for ham !
Så kikker man i Binaer, kan man finde det ?...Nej, for der er
jo nogle der poster store filer.
PETER !!
Læg en link til dit billed, så vi kan se det med det samme.
Venlig hilsen John

Fra : JensenJS

Dato : 27-10-03 00:45

> Der er ikke installeret nye
> programmer på computeren indefor den periode, men har dog downloadet
> Wupdate´s seneste lapper - tør ikk´ andet

Der var for noget tid siden en fejlrettelse fra microsoft der satte
farten ned på nogle maskiner, den skulle vist være rettet, men du kan jo
prøve at se om det virker, hvis du har den installeret så prøv at
afinstallerer den
den har nummer 811493 i tilføj/fjern programmer
både for den der var langsom og den der skulle virke.

> Forslag/erfaringer udbedes inden jeg i galskab lægger hele skidtet ned og
> laver en clean-install...

Ellers prøv at reetablerer maskinen fra lige før det tidspunkt hvor
maskinen blev langsom.

MVH
JensenJS

Fra : Pico

Dato : 28-10-03 00:05

JensenJS wrote:

> [...]
> både for den der var langsom og den der skulle virke.

> Ellers prøv at reetablerer maskinen fra lige før det tidspunkt hvor

Har du kontroleret om din CPU køre med den hastighed den skal ?
Jeg har en gang været ude for at min pludselig havde ændret sig
fra de normale 1200 til 900. Jeg satte den så bare tilbage og alt
virkede normalt.
Pico
Fjern SPAM i adressen.