MS Windows
briani 27239
Formatering af harddisk med XP + hvad er b~
Fra : Michael Sørensen

Dato : 19-10-03 18:48

Se subjekt.

Jeg har en computer, som jeg godt vil have formateret, men computeren
brokker sig. Den vil ikke formatere. Jeg kører med windows XP nu, men har
aldrig haft problemer med at formatere under tidligere versioner af
XP.Hvordan kan jeg gøre dette samt installere igen?

Er der ligeledes en, der kan fortælle, om det er FAT32 eller NTSI opsætning,
der er det nyeste / bedste samt hvordan det evt. rettes, hvis det er
nødvendigt.

På forhånd takk.

/Michael Sørensen

Fra : Leony

Dato : 19-10-03 19:27

"Michael Sørensen" <Fjern dette mailto:m-s@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3f92ce43$0$26023$ba624c82@nntp04.dk.telia.net

> [...]
> har aldrig haft problemer med at formatere under tidligere versioner
> af XP.Hvordan kan jeg gøre dette samt installere igen?

Hvordan prøver du at formattere?
Du kan ikke formattere fra Windows.
Brug en startdiskette/cd og kør Fdisk, så burde det virke.

> Er der ligeledes en, der kan fortælle, om det er FAT32 eller NTSI
> opsætning, der er det nyeste / bedste samt hvordan det evt. rettes,
> hvis det er nødvendigt.

De fleste vil nok anbefale NTFS, når nu muligheden er der.
Selv kører jeg XP med FAT32, det virker fint og jeg er godt tilfreds.

Du kan vælge at formattere fin partition med NTFS eller FAT32 når du
skal indlæse XP.
Det er dog muligt at konvertere til NTFS fra FAT32 vha comvertværktøjet
uden at miste data. Det kan ikke lade sig gøre den anden vej rundt.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Michael Sørensen

Dato : 19-10-03 19:36

> Hvordan prøver du at formattere?
> Du kan ikke formattere fra Windows.
> Brug en startdiskette/cd og kør Fdisk, så burde det virke.

Jeg kommer en startdiskette i og starter op ved komandoprompten. Ved at
skrive format c: kommer alle mulige forklaringer om, at der ikke kan
formateres.

Fdisk, hvordan virker det? Skal jeg skrive Fdisk og først slette primær dos
partitionen og oprette en ny eller hvordan? Jeg har været inde og kigge, men
turde ikke røre noget

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-10-03 20:52

Du skal slet ikke alle de omveje. Du skal boote på din win xp cd. Når du
kommer helt frem til, hvor du skal til at installere, kan du forneden se,
hvilke drev/partitioner der er mulighed for at installere på.
Foroven kan du se, at der er 3 muligheder.
Installer windows
Fjern partition
Opret partition.

Marker det drev, hvor du vil installere.
Herefter fjerner du partitionen. Så er alt væk.
Herefter opretter du en ny partition samme sted.
Når du så herefter vælger at installere windows på den pgl. partition, vil
den automatisk blive formatteret, inden windows installeres. Om du vil bruge
fat 32 eller ntfs er lidt hip som hap. På ntfs kan der pilles lidt mere på
sikkerhedsindstillinger m.m. og det er mere velegnet til netværk, idet der
kan laves større brugerbegrænsninger.
De fleste private vil være lige så godt kørende med fat32.
Den vil spørge dig, hvilken formattering du vil anvende.
Du skal ikke bruge quick mulighederne.

Kurt

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 19-10-03 20:38

> [...]
opsætning,
> der er det nyeste / bedste samt hvordan det evt. rettes, hvis det er

Det kunne lyde som om at du kører med NTFS siden du ikke kan formatisere
fra din boot disk!
Har du prøvet at boote fra din XP CD?
Hilsen / Bjarne

---

Fra : Bossy

Dato : 20-10-03 00:55

enig med bjarne og kurt...i at du skal boote fra xp cd.....alt det der fdisk
og dos er kun rene omveje...

bossy

Fra : kurt

Dato : 20-10-03 17:24

"Bossy" <qualen@FJENDETTEaab-net.dk> skrev i en meddelelse
> enig med bjarne og kurt...i at du skal boote fra xp cd.....alt det der
fdisk
> og dos er kun rene omveje...

Helt enig, men det er da godt at kunne finde bare lidt rundt i nogle gamle
doskomandoe.