MS Windows
briani 27239
win 98 se
Fra : Hjulstad

Dato : 19-10-03 14:04

Hejsa
Min søster har en PC med win 98 se
Den er begyndt at komme med at mangler en eller anden enheds fil, og
keyboard'et blinker mad alle tre knapper og man kan intet gøre.

Så da jeg ville formattere skidtet, og efter disketten blev indsat ville den
have et password. Det er i dos. Jeg kender ikke dette password så jeg tænkte
om man ikke kunne tage harddisken og slette den og så ligge win 98 cden på
disken så den selv startede op eller er det helt forkert?

Mange tak Thjulstad

Fra : Pico

Dato : 19-10-03 17:09

Hjulstad wrote:
> [...]
>
> Så da jeg ville formattere skidtet, og efter disketten blev indsat
> ville den have et password. Det er i dos. Jeg kender ikke dette

Hvis jeg forstår dig ret vil du formatere C med en Win 98 boot diskette ?

Du skal lukke maskinen og isættte disketten og så starte igen, derefter
vil den køre lidt stille et enkelt sæørgsmål om du vil starte med CD drivere,
hvilket du siger ja til.
Når den er nået frem til A:\ skriver du format c: og trykker enter, hvorefter
formateringen går i gang.
Jeg har aldrig oplevet eller hørt om at Win 98 bootdiskette bad om password,
hvis dit eksemplar gør det kan du hente en på Bootdisk.com.

> password så jeg tænkte om man ikke kunne tage harddisken og slette
> den og så ligge win 98 cden på disken så den selv startede op eller
> er det helt forkert?

Det du tænker på er nok at formatere disken og så kopiere indholdet fra
CD'en over på harddisken og så ved hjælp af bootdisken starte instalationen.
Det kan du snildt, det er som regel den metode jeg bruger, så spørger
windows ikke efter CD'en senere. Jeg gør gerne det at jeg kopiere til en anden
partion end C og så navigere til setup/install filen
Pico
Fjern SPAM i adressen.

Fra : Anders pedersen

Dato : 19-10-03 17:29

On Sun, 19 Oct 2003 18:08:32 +0200, Pico wrote:

> [...]
> vil den køre lidt stille et enkelt sæørgsmål om du vil starte med CD drivere,
Var det ikke nemmere han booter på win98cden det går meget hurtige.
diskette i dag er jo fortid.

> Jeg har aldrig oplevet eller hørt om at Win 98 bootdiskette bad om password,
> hvis dit eksemplar gør det kan du hente en på Bootdisk.com.
Jeg tror det er i biossen den beder om password.

Ja det kan du godt.
1. skriv xcopy d:*.* c:\win98ins /s
d: hvis cdromdrevet er d.
2.skiv sys c:
du kan nu genstarste maskinen og instalere windows fra hardisken.

Anders B Pedersen
ved epost fjern NOSPAM.

Fra : Hjulstad

Dato : 19-10-03 17:50

"Anders pedersen" <anders.pedersenNOSPAM@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> d: hvis cdromdrevet er d.
> 2.skiv sys c:
> du kan nu genstarste maskinen og instalere windows fra hardisken.

Nu kan det godt være jeg lyder helt dum, men det er vel i dos jeg skal
skrive disse ting?
Er det ikke noget med at holde F8 eller F5 nede for at starte i dos?

Thjulstad

Fra : Hjulstad

Dato : 19-10-03 17:41

"Pico" <IPdata@SPAMmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
anden
> partion end C og så navigere til setup/install filen

Det virker ikke. Jeg sætter bootdisketten i pcen og tænder.
Den starter og begynder at læse på disketten. Så kommer den frem og siger
"scanning for bios option roms" eller noget i den stil. Der går så ½ sek. og
den siger "enter password (1):_"
Det er en gammel firma pc , så jeg har ingen koder eller andet.
Har du nogle andre forslag?

Thjulstad

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-10-03 21:10

"Hjulstad" <fjerndette_thjulstad@esbjerg.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> den siger "enter password (1):_"
> Det er en gammel firma pc , så jeg har ingen koder eller andet.

Det er en forkert diskette du booter på. Du skal have fat i en windows 98
bootdiskette, som du evt. kan hente på www.bootdisk.com, hvis ikke du selv
kan lave en.
Den anden har åbenbart noget med din bios at gøre, og det har intet med
installation af windows at gøre.

Kurt

Fra : KHJ

Dato : 19-10-03 23:48

> [...]
>
> Der går så ½ sek. og
> den siger "enter password (1):_"
> Det er en gammel firma pc , så jeg har ingen koder eller andet.

Er det ikke inde i bios'en, man enabler/disabler password, når man booter
op?

MVH
KHJ

Fra : Bossy

Dato : 20-10-03 01:03

tjaaa det kan jo være 2 ting hvis du har gjort alt andet rigtigt ....som
der bliver nævnt et password på bio's eller kan det også være noget jeg kun
selv har set en gang før (på en compaq)
nemlig at jeg ikke kunne formatere hd da der var lagt en kode på hd's spor 0
som gjorde at man ikke kunne installere uden pågældende kode

og det var uanset hvad vi gjorde heller ikke hvis vi flyttede hd til en
anden pc kunne vi gøre noget som helst ikke engang formatere eller ændre
partitioner
så der ved jeg ikke hvad der skal gøres

men hvis det er bio's password så prøv at resette den med jumper på bundkort
og hvis du ikke kan finde jumperen så pil batteriet på bundkortet ud i et
par minutter og sæt det i igen....

og se om det virker

Bossy

Fra : Hjulstad

Dato : 23-10-03 17:12

Jeg flyttede jumperen og det hele gik smertefrit.
Tak for hjælpen

Thjulstad