MS Windows
briani 27239
Tjenester til nettet
Fra : Olsen

Dato : 18-10-03 19:30

Er p.t. nødt til at køre med en gammel computer så derfor vil jeg slå
alle unødige tjenester fra på XP pro+ sp1.

Hvilke tjenester skal køre for at være på nettet med ADSL på kun én
computer (intet hjemmenetværk)?

Har flere oversigter over de forskellige tjenester, men kan ikke
gennemskue ovenstående.

--
Hilsen fra Olsen

snipnospam@olsen.mail.dk

ikke fjerne nospam

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-10-03 19:56

In dk.edb.system.ms-windows, Olsen wrote:

> Er p.t. nødt til at køre med en gammel computer så derfor vil jeg slå
> alle unødige tjenester fra på XP pro+ sp1.
>
> Hvilke tjenester skal køre for at være på nettet med ADSL på kun én
> computer (intet hjemmenetværk)?

Det kommer lidt an på hvor meget du vil kunne. :)

Her er min liste (med netværksdelen fjernet) og jeg kan det vigtiste,
så jeg tror at listen er fin nok for dig også. Jeg kan ikke huske/har
aldrig fundet ud af, om danske Windows-versioner bruger danske navne:

- Cryptographic Services
- DHCP Client
- Event Log
- Plug and Play
- Print Spooler (hvis du har printer)
- Protected Storage
- Remote Procedure Call (RPC)
- Windows Audio (hvis du vil høre lyd)
- Windows Image Acquisition (WIA) (hvis du har scanner eller kamera)
- Windows Management Instrumentation
- Windows Time (hvis du vil have tidssynkronisering)
- Workstation

'Cryptographic Services' og 'Protected Storage' bruges bl.a. af Windows
Update (noget sikkerhedscertifikat-halløj) og til i det hele taget at
huske ting som autocomplete. Jeg kan ikke huske hvilken der bruges til
hvad, men det er nemt nok at finde ud af det. Du kan bare slå en af dem
fra og se hvad der ryger; Windows Update eller autocomplete. :) Jeg
synes begge ting er rimeligt uundværlige, så de er altså med på min
liste over tjenester der startes automatisk. Resten af tjenesterne
siger mere eller mindre sig selv, eller *skal* køre.

--
Lars Stokholm

These fights of fantasy make your wounds more sore, but you've every
right to even grab at the last straw - Kate Bush (The Empty Bullring)

Fra : Jens Lund Jensen

Dato : 18-10-03 22:42

On 18 Oct 2003 18:55:30 GMT, Lars Stokholm wrote:

> [...]

> så jeg tror at listen er fin nok for dig også. Jeg kan ikke huske/har
> aldrig fundet ud af, om danske Windows-versioner bruger danske navne:

den kan du også slukke for, bare husk at starte den inden du bruger win
update

> - DHCP Client

hvis du har router eller "fast" ip behøver du heller ikke den. bare sæt
ip'en under netværks egenskaber.

> - Print Spooler (hvis du har printer)

sluk den og så bare start den, når du skal printe.

> - Protected Storage

den bruger jeg ikke men måske kan du godt lide at windows husker passwords

> - Windows Time (hvis du vil have tidssynkronisering)
> - Workstation

behøves ikke.

hvis du heller selv vil finde ud af dem så kig på www.blkviper.com under
winxp services.

min liste:

- DHCP Client
- DNS-klient
- Netværksforbindelser
de 3 kan godt slås fra men jeg har dem tændt for nemheds skyld.

- Event Log
- Plug and Play
- Remote Procedure Call (RPC)
- Windows Audio
- Windows Management Instrumentation
dem skal du ikke pille ved

mvh jens jensen

--
Dark Helmet: How many assholes we got on this ship anyhow?
The Crew: YO!!!!

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-10-03 23:52

In dk.edb.system.ms-windows, Jens Lund Jensen wrote:

> den kan du også slukke for, bare husk at starte den inden du bruger win
> update

[...]

> sluk den og så bare start den, når du skal printe.

> den bruger jeg ikke men måske kan du godt lide at windows husker passwords

[...]

> behøves ikke.

....og det var så essensen af mit indlæg. Det siger sig selv at du kan
slå tjenester fra, og kun slå dem til når du skal bruge dem.

> - DNS-klient
> - Netværksforbindelser

Jeg vil vove og påstå at i hvert fald den sidste er totalt ligegyldig
for Olsen. DNS-klienten har man vel også meget sjældent brug for?

> - Windows Audio

[...]

> dem skal du ikke pille ved

'Windows Audio' kan du da godt pille ved.

Fra : Jens Lund Jensen

Dato : 19-10-03 09:10

On 18 Oct 2003 22:52:22 GMT, Lars Stokholm wrote:

> ...og det var så essensen af mit indlæg. Det siger sig selv at du kan
> slå tjenester fra, og kun slå dem til når du skal bruge dem.

jeg uddybede bare din indlæg lidt, for det er ikke helt så let at finde ud
af. Der er mange services som ikke siger sig selv og som heller ikke skal
køre. F.eks dhcp klienten, hvis man slukker for den, uden at angive en ip,
så har man ikke internet efter næste genstart, så derfor slår man den til
igen. Det går først rigtigt galt hvis man har hørt lidt for meget om
blaster ormen og så slår RPC fra (Det kan man godt i msconfig). Det ender
ikke godt.

> Jeg vil vove og påstå at i hvert fald den sidste er totalt ligegyldig
> for Olsen. DNS-klienten har man vel også meget sjældent brug for?

Det er rigtigt. DHCP behøves heller ikke.

> [...]
>
> 'Windows Audio' kan du da godt pille ved.

det kan man selvfølgelig godt, hvis man ikke har brug for lyd.

mvh jens jensen.