MS Windows
briani 27239
Seriel mus, win98se DK
Fra : Jens Gregersen

Dato : 17-10-03 13:53

Hej

Jeg har i ca. en uge siddet og rodet med min kusines gamle k6-200mhz
maskine. Hun kørte før med win95, men hun ville gerne på nettet med den, så
hun købte et netkort og ville have mig til at installere win98se. Indtil
videre ingen problemer, men det kom der da jeg skulle installere den
serielle mus (ja, de findes sgu stadig ;))
Win fandt ikke selv musen, men det skal den vel heller ikke? Så jeg gik ind
i tilføj hardware osv. osv. og fik så installeret en "standardserielmus".
Men når jeg så genstarter (som man næsten har gjort 52 gange tidligere :))
melder den at der ingen mus er tilsluttet. I enhedshåndtering står der noget
i stil med at enten:

[1] musen er ikke tilsluttet
[2] driverne er ikke installeret
[3] enheden fungerer ikke

Måske er det musen, der er i stykker - det er en meget gammel genius, men
jeg har også prøvet at smide en eller anden standard ps2-mus på via et
seriel=>ps2-stik. Det fungerer heller ikke.

Som tidligere nævnt er det Win 98 SE DK det drejer sig om. Er der nogen der
har nogle gode fif til løsning af mit problem?

--
Jens Gregersen
Fjern dyret ved henv. via mail

Fra : Laziter [9440]

Dato : 17-10-03 14:11

Hejsa

Prøv at tjekke om seriel porten er korrekt installeret i Windows.
Normalt skal man ikke selv installere en driver til musen, hverken til
seriel eller ps2, der har windows en standard driver til at klare det.

Prøv evt. at følge denne tjekliste:

-Er serielporten fysisk tilsluttet bundkortet?
-Er det blevet bøjet et eller flere ben i stikket?
-Er BIOS blevet ændret så serielporten evt. er blevet slået fra?
-Er serielporten aktiv i Windows?

Mvh
Benjamin

Fra : Jens Gregersen

Dato : 17-10-03 14:47

> Prøv at tjekke om seriel porten er korrekt installeret i Windows.
> Normalt skal man ikke selv installere en driver til musen, hverken til
> seriel eller ps2, der har windows en standard driver til at klare det.

I enhedshåndtering synes jeg ikke rigtig at jeg kan finde nogen steder hvor
der står seriel port - men der er to com-porte og en printerport.

> -Er serielporten fysisk tilsluttet bundkortet?
> -Er det blevet bøjet et eller flere ben i stikket?

Ja og nej - har haft den taget af for at tjekke at der ikke var bøjede ben
osv.

> -Er BIOS blevet ændret så serielporten evt. er blevet slået fra?

Ingen ændringer i bios - den står som auto

> -Er serielporten aktiv i Windows?

Hvordan ser jeg det? I enhedshåndtering synes jeg som sagt ikke at jeg kan
se den.

--
Jens Gregersen
9670 Løgstør

Fra : Laziter [9440]

Dato : 17-10-03 17:57

"Jens Gregersen" <jgFLODHEST@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan ser jeg det? I enhedshåndtering synes jeg som sagt ikke at jeg kan
> se den.

I enhedhåndtering hedder den/de ganske rigtigt COM port(e), og vises de der
så er de også tilsluttet gennem BIOS.
På nogle bundkort kan man godt komme til at vende stikket forkert så skidtet
ikke virker, det er bare at vende det om så skulle det gerne køre igen

Mvh
Benjamin

Fra : Jens Gregersen

Dato : 17-10-03 19:31

> [...]
> På nogle bundkort kan man godt komme til at vende stikket forkert så
> skidtet ikke virker, det er bare at vende det om så skulle det gerne

Nu har jeg så prøvet både at vende stikket den ene og den anden vej. Og
prøvet med både den serielle mus og en alm. mus via omformeren. Stadig intet
resultat.
Så nu er jeg sgu lige på nippet til at give op... En løsning er selvfølgelig
at købe et pci-kort med usb på og så en usb-mus. Men det er vel næsten ikke
det værd?

--
Jens Gregersen
9670 Løgstør

Fra : Laziter [9440]

Dato : 17-10-03 20:34

> [...]

selvfølgelig
> at købe et pci-kort med usb på og så en usb-mus. Men det er vel næsten

Tja USB er jo en dejlig ting, selv på en gammel computer er der jo en masse
muligheder når først USB er sat i.
Sådan et kort er ikke ret dyrt og det er en mus heller ikke. På den anden
side så er en nyere computer heller ikke ret dyr.
Men inden du køber det ene eller andet, så prøv at læse Claus Tersgovs
indlæg herunder. Det KUNNE jo, som han skriver, være musen den var gal med.

Mvh
Benjamin

Fra : Jens Gregersen

Dato : 17-10-03 21:47

<klip>

> Tja USB er jo en dejlig ting, selv på en gammel computer er der jo en
> masse muligheder når først USB er sat i.

Helt sikkert.. Hun får nok bare højst sandsynligt aldrig brug for det til
andet end til musen - men skidt pyt nu med det.

> Sådan et kort er ikke ret dyrt og det er en mus heller ikke. På den
> anden side så er en nyere computer heller ikke ret dyr.

Det har du helt ret i - 200,- som det nok næsten løber op i er vel næsten
ikke værd at smide i så gammel en computer.

> Men inden du køber det ene eller andet, så prøv at læse Claus Tersgovs
> indlæg herunder. Det KUNNE jo, som han skriver, være musen den var
> gal med.

Det har jeg gjort... Og ingen af dem virker. Det er godt nok ved at drive
mig til vanvid det her.. Så et usb-kort bliver nok løsningen - desværre.

1-0 til Gammelt hardware vs. Jens

;o//

--
Jens Gregersen
9670 Løgstør

Fra : Laziter [9440]

Dato : 17-10-03 22:10

"Jens Gregersen" <jgFLODHEST@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> 1-0 til Gammelt hardware vs. Jens

Og vi ser nu hvordan Jens bliver driblet ud over bundkortets kant af en mus,
her må virkelig være tale om en revanche..
Følg med i næste uge på

Mvh
Benjamin som ikke KUNNE lade være

Fra : Jens Gregersen

Dato : 17-10-03 23:38

> Og vi ser nu hvordan Jens bliver driblet ud over bundkortets kant af
> en mus, her må virkelig være tale om en revanche..
> Følg med i næste uge på

Haha! :)
Next on Jens Live: "1001 måder at smadre en seriel-mus på"

> Benjamin som ikke KUNNE lade være

Jens - som vel næsten har fortjent det ;)

--
Jens Gregersen
9670 Løgstør

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-10-03 18:15

> Måske er det musen, der er i stykker - det er en meget gammel genius, men
> jeg har også prøvet at smide en eller anden standard ps2-mus på via et
> seriel=>ps2-stik. Det fungerer heller ikke.

Hvis musen er defekt/ikke monteret, så installerer windows heller ikke nogen
mussedriver. Tag den anden mus og start maskinen op mens den sidder i, så skal
windows nok finde den, når det starter.

Alternativt er musseporten defekt. Prøv evt begge porte.

Claus

Fra : Jens Gregersen

Dato : 17-10-03 21:39

> Hvis musen er defekt/ikke monteret, så installerer windows heller
> ikke nogen mussedriver. Tag den anden mus og start maskinen op mens
> den sidder i, så skal windows nok finde den, når det starter.

Mussedriver :)
Ej, jeg har prøvet det med begge mus i - stadig uden resultat :(

> Alternativt er musseporten defekt. Prøv evt begge porte.

Det kommer jeg også frem til - desværre er der kun én port.. Æv æv!

--
Jens Gregersen
9670 Løgstør