MS Windows
briani 27239
En switch efter switchen
Fra : AG

Dato : 13-10-03 11:50

Hey gruppe

Jeg har en TDC ADSL. Den er uden fast IP, men med to dynamiske (tror jeg
nok).

Jeg har en switch sat på, til at forgrene forbindelsen til to computere.

Spørgsmålet nu, om det er muligt at sætte endnu en switch på, for enden af
det ene netværkskabel (der løber fra den første switch), således, at den ene
af de oprindelige to forgreninger, forgrenes i yderligere to
netværksforbindelser (vha. endnu en switch)?

Alt dette, i stedet for at trække endnu et kabel fra den første switch, da
det er besværligt.

Mon det giver mening?

På forhånd tak!

Mvh
AG.

Fra : Jens

Dato : 13-10-03 11:56

"AG" <geitner_fjernes_@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en switch sat på, til at forgrene forbindelsen til to computere.

Stakkel.

> [...]
ene
> af de oprindelige to forgreninger, forgrenes i yderligere to
> netværksforbindelser (vha. endnu en switch)?

Det kan du godt, men tdc giver ikke så mange ipèr ud medmindre du betaler
for det.
Skal du alligevel købe en switch, så sigt efter en router med en indbygget,
og sæt den du har efter denne.

Så har du dit lokalnet lidt mere i fred.

Mvh Jens

Fra : AG

Dato : 13-10-03 13:38

> Stakkel.

Stakkel? Jeg kan ikke se andre løsningsmuligheder.

> ene

> Det kan du godt, men tdc giver ikke så mange ipèr ud medmindre du betaler
> for det.

Det ved jeg, så derfor må jeg nøjes med at have to PC'er tændt af gangen -
hvilket ikke repræsenterer et problem

> Skal du alligevel købe en switch, så sigt efter en router med en
indbygget,
> og sæt den du har efter denne.

Hvordan jeg lige skal kunne bruge en router, når jeg ikke har en statisk IP,
forstår jeg ikke. Jeg _har_ allerede en router med indbygget switch, men
den kan jeg ikke bruge med den nuværende løsning (derfor bruger jeg en
switch). Hvis jeg kan, vil jeg meget gerne høre bud på hvordan.

Det er en Linksys BEFSR41 med en 4-ports switch indbygget.
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=34&scid=29&prid=20

Mvh.
AG

Fra : Jens

Dato : 13-10-03 13:58

> [...]

> switch). Hvis jeg kan, vil jeg meget gerne høre bud på hvordan.
>
> Det er en Linksys BEFSR41 med en 4-ports switch indbygget.

Den er jo god

på din pc, start - kør / "cmd"
Derefter i boksen "ipconfig /all"
Noter de tal og bogstaver som står ud for "Fysisk adresse".

Sæt routerens lan port til din switch, og åben http//192.168.1.1 eller havd
den nu har default.
Find wan opsætningen hvor der står noget med mac adresse, og skriv tallene
fra din pc ind her, eller bare tryk på knappen "clone/kopier" macadresse.

Luk din pc, og sæt et kabel fra modem til routerens wan port, og du er
online igen med pcèn gennem routeren.

Du skal muligvis efter macskiftet sætte routerens wan side op til at hente
ip fra dhcp, eller ppoE, hav du nu bruger, jeg husker ikke tdc`s navne og
systemer.

Routeren kan bruges med tdc, men da du har de 2 ipèr i brug, skal den ene
releases fra tdc`s dhcp server, eller du skal flytte mac adressen over i
routeren.
Sidste løsning giver mulighed for altid at køre uden om routeren hvis den
bruder sammen.

Mvh Jens

Fra : Jens

Dato : 13-10-03 14:05

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

Du kan muligvis hoppe drekte til http://192.168.1.1./wanMac.htm

efter du er inde i den forstås.

Mvh Jens

Fra : AG

Dato : 13-10-03 15:18

> [...]
> routeren.
> Sidste løsning giver mulighed for altid at køre uden om routeren hvis den

Mange tak for den detaljerede udredning!

Jeg begyndte at rode med det, og intet virkede i starten.... men pludselig
virkede det - vel og mærke uden at have ændret routerens opsætning (jeg
sværger det ikke virkede for et par timer siden!).

Så nu er jeg på gennem routeren. Jeg er et stort spørgsmålstegn, men glad
ikke desto mindre.

Jens --> mange tak for hjælpen

AG

Fra : Jens

Dato : 13-10-03 19:54

> [...]

> virkede det - vel og mærke uden at have ændret routerens opsætning (jeg
> sværger det ikke virkede for et par timer siden!).

Det skyldes at den ene ip er frigivet i tdc`s dhcp server, som så kan
tildele din routers macadresse en ip isteddet.

Nu har du plads til 254 pcèr bag routeren.

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-10-03 21:13

In article <3f8ab430$0$27430$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
geitner_fjernes_@get2net.dk says...
> Jeg begyndte at rode med det, og intet virkede i starten.... men pludselig
> virkede det - vel og mærke uden at have ændret routerens opsætning (jeg
> sværger det ikke virkede for et par timer siden!).

TDC har en IP-lease-tid på 1 time.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-10-03 14:26

> [...]

>den kan jeg ikke bruge med den nuværende løsning (derfor bruger jeg en
>switch). Hvis jeg kan, vil jeg meget gerne høre bud på hvordan.

Spørg i en mere korrekt gruppe, news:dk.edb.netvaerk, det har
ikke noget med Windows at gøre.
--
Knud
Er du i tvivl om hvilken nyhedsgruppe, du skal bruge?

Fra : AG

Dato : 13-10-03 15:20

> Spørg i en mere korrekt gruppe, news:dk.edb.netvaerk, det har
> ikke noget med Windows at gøre.

Sorry - jeg troede til at starte med, at løsningen skulle findes
softwaremæssigt, og ikke hardwaremæssigt.

Fra : T.B.

Dato : 13-10-03 15:20

AG wrote:

> [...]
> netværksforbindelser (vha. endnu en switch)?
>
> Alt dette, i stedet for at trække endnu et kabel fra den første switch, da

det kan du da godt.. og du kan gøre det igen-.. og igen .. og igen osv....
og det giver mening.....det du siger.
Det var måske også værd at overveje at få en router, når du efterhånden
er ved at opbygge et pænt seriøst hjemmenetværk, vil det drastisk øge
din sikkerehd internet med en god router med indbygget firewall og nat...
Dine dynamiske ip'er burde ikke have noget som helst at gøre med dit
interne netværk, da de dynamiske er dem man "ser" på nettet og ikke dem
du har på dine interne maskiner....
Så smæk du alle de swiche og maskiner du har lyst til på dit interne
netværk...

venligst

Thomas

Fra : AG

Dato : 13-10-03 15:27

> [...]
> du har på dine interne maskiner....
> Så smæk du alle de swiche og maskiner du har lyst til på dit interne

Fedt at vide! Tak for svaret Thomas

newsgroups er cool!

Fra : Jens

Dato : 13-10-03 19:56

"T.B." <legal@BlABlAflashking.dk> skrev i en meddelelse

> Så smæk du alle de swiche og maskiner du har lyst til på dit interne

Det er nu nok en smule overdrevet.

Mvh Jens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-10-03 21:43

Jens wrote:

> Det er nu nok en smule overdrevet.
> Mvh Jens

Ja - lidt - men med den plads, der normalt er i et hus/en lejlighed, så
behøver han ikke være bange for at løbe ind i problemer

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Jens

Dato : 14-10-03 07:01

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - lidt - men med den plads, der normalt er i et hus/en lejlighed, så
> behøver han ikke være bange for at løbe ind i problemer

Det er så rogtigt nok.

Mvh Jens