MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Dato og klokkeslet fungerer ikke
Fra : Storm

Dato : 11-10-03 16:12

På denne ikke helt nye pc med Win Me er dato og
klokkeslet holdt op med at virke.

Jeg kan stille dato, men ikke klokkeslet.
Det virker som om datoen bliver stående hvor man
sidst har sat den, nu har jeg sat den frem til imorgen.

Er der nogen der kan hjælpe med et bud på
hvordan jeg retter problemet. En preferencefil der
skal smides ud eller hvad?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-03 16:37

>På denne ikke helt nye pc med Win Me er dato og
>klokkeslet holdt op med at virke.
Måske tid til en opgradering.

> [...]
>
>Er der nogen der kan hjælpe med et bud på
>hvordan jeg retter problemet. En preferencefil der
Hvis dato er reset hver gang PCen tændes
kunne lyde som om at batteriet i det mobo er dødt.

Eller kunne det også være en virus.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Storm

Dato : 11-10-03 16:47

<Thf> skrev

> Måske tid til en opgradering.
Det ville nok ikke skade.

> Hvis dato er reset hver gang PCen tændes
> kunne lyde som om at batteriet i det mobo er dødt.

Hvilket batteri kunne være dødt, mobo forstår jeg ikke?

> Eller kunne det også være en virus.

Det kunne det måske desværre.
Ingen nemme løsninger med en præferencefil?
Tak for dine svar

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Villy Jensen

Dato : 11-10-03 17:50

Hvilket batteri kunne være dødt, mobo forstår jeg ikke?

Mobo: Bundkort [motherboard] [hovedprint]
Batteri: Der sidder et ur-batteri, der holder liv i en ur-kreds på mobo.

Med lidt held skal du bare skifte ur-batteriet på bundkortet, så kører uret
igen

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Storm

Dato : 11-10-03 17:54

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> skrev

> Mobo: Bundkort [motherboard] [hovedprint]
> Batteri: Der sidder et ur-batteri, der holder liv i en ur-kreds på mobo.

Tak for det. Klart

> Med lidt held skal du bare skifte ur-batteriet på bundkortet, så kører
uret
> igen

Nu kan jeg se at det faktisk kører, ihvertfald når computeren
er tændt. Så er det vel ikke det?
Eller sørger batteriet bare for at uret kører når computeren
er slukket?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Hans Paulin

Dato : 11-10-03 18:37

Storm wrote:
> sørger batteriet bare for at uret kører når computeren
> er slukket?

....jepz!
Hans

Fra : Storm

Dato : 11-10-03 21:03

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev

> ...jepz!

Tak og næste spørgsmål:
Findes en vejledning til at udskifte batteriet i sit mobo?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Hans Paulin

Dato : 11-10-03 21:08

Storm wrote:

> Tak og næste spørgsmål:
> Findes en vejledning til at udskifte batteriet i sit mobo?

....har kun haft cormpjuter i 3 år, så dét vil jeg osse gerne vide
Hans

Fra : Snuden

Dato : 11-10-03 22:56

On 11 Oct 2003 20:02:56 GMT, "Storm" <Ninzen@ofir.dk> wrote:

>"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev

>Tak og næste spørgsmål:
>Findes en vejledning til at udskifte batteriet i sit mobo?

Det er typisk et af de der flade typer der også sidder i de fleste
armbåndsure og er vel ca. på størrelse med en 2-krone. Det sidder
typisk fastklemt med et lille stykke fjederstål, så det er temmelig
nemt at skifte. Det sværeste er som regel at FINDE det

--
Snuden

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 11-10-03 21:52

On 11 Oct 2003 20:02:56 GMT, Storm wrote:

> Findes en vejledning til at udskifte batteriet i sit mobo?

Tag strømmen fra computeren og åben den.
Læg den op på et bord så det er let at komme til bundkortet. Batteriet kan
somregel let vippes fri med fingrene.
Tag det så med ned til en fx. elektronik-butik, computer-bix, urmager eller
andre der kunne tænkes at have sådan et batteri. Det koster vel 15-20 kr.
Hjem igen og put det nye batteri i, saml computeren, på med kabelerne og
tænd...

Normalt vil det se nogenlunde sådan her ud:
http://2105.dk/temp/batt.jpg

--
Lars

Fra : Storm

Dato : 11-10-03 22:07

"Lars Jørgensen" <fake@email.invalid> skrev

> [...]
> tænd...
>
> Normalt vil det se nogenlunde sådan her ud:

Tusind tak skal du have. Den er gemt.

Imellemtiden har jeg været inde i min bios i anden anledning.
Her er jo også dato og tid, jeg stillede den rigtigt der, men
om det holder eller ej vil morgendagen vise.

Kan man se/aflæse nogen steder om batteriet er dødt ?
Jeg tænker stadig det kan måske være en virus.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-10-03 23:51

Hej Storm, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Kan man se/aflæse nogen steder om batteriet er dødt?

Ikke mig bekendt (udover at bruge en multimeter e.l.). Men dødt er det
ikke, da du i så fald ville tabe din CMOS-opsætning.

Mit fabelagtige bundkort med gemyse (chipset, herunder CMOS) er
indrettet, så uret kræver 3,1 volt for at køre (et batteri er på 3
volt, dvs. ca. 3,10-3,15 volt når det helt frisk), mens CMOS'en kan
klare sig med en del under de 3.

Smækker jeg et nyt batteri i (har prøvet to gange, da det jo *kunne*
have været et halvsnaldret et den første), holder uret sig fint i 1-3
måneder, hvorefter det begynder at tabe stadig mere i et par måneder,
indtil det står helt i stampe. (Dvs. dato og klokkeslet ved opstart
viser, hvornår maskinen blev slukket).

Det aktuelle batteri er et par år gammelt, og CMOS'en holder den fint.

Problemet har jeg for flere år siden løst med "About Time" (freeware),
som køres ved hver opstart, når maskinen har været slukket.

> Jeg tænker stadig det kan måske være en virus.

Hvis en opdateret virusscanner eller en online-scanner ikke viser
noget, ville jeg se bort fra muligheden.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Storm

Dato : 13-10-03 03:54

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev

> Ikke mig bekendt (udover at bruge en multimeter e.l.). Men dødt er det
> ikke, da du i så fald ville tabe din CMOS-opsætning.

Nej, dødt er det ikke, jeg slukkede i går ved 24-tiden, her til morgen
ca. kl. 8.30 stod den til 04.30, - det gør den også nu - men jeg har sat
den et døgen frem.
Det med at sætte tiden i bios, fungerede kun indtil maskinen blev slukket.
Her kunne jeg ellers rette alle parametre.
I kontrolpaneler kan jeg kun sætte dato ikke tid.

[Snip lidt go' forklaring]

> Problemet har jeg for flere år siden løst med "About Time" (freeware),
> som køres ved hver opstart, når maskinen har været slukket.

Det var nok værd at kigge på.

> Hvis en opdateret virusscanner eller en online-scanner ikke viser
> noget, ville jeg se bort fra muligheden.

OK - tak skal du ha. Der skal et nyt mobo batteri til
Tak til jer for god hjælp.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-10-03 15:17

> Det var nok værd at kigge på.

Hvis du prøver den, så start med at fjerne alle de timeservere, der
default er indtastet. (Det er bl.a. USA's flåde og guderne må vide
hvad...)

Fx hedder TDC's "ntp.inet.tele.dk" (uden anførselstegn), og som 2. og
3. kan du fx smide ntp.inet.tele.dk ntp.cybercity.dk og ntp.tiscali.dk
ind. Hvis TDC's på et eller andet tidspunkt er så uheldig at være
nede/afbrudt/etc., kigger About Time automatisk efter den næste på
listen... etc.

Det er ikke, fordi jeg tror, at US Navy's timeserver er noget bras. Men
det er praktisk at bruge en, der ikke ligger den halve jordklode væk
(eller snarere den hele, da det skal igennem hele netværksgarnnøglet).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-10-03 15:19

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> og som 2. og 3. kan du fx smide ntp.inet.tele.dk ntp.cybercity.dk
> og ntp.tiscali.dk ind.

og som 2. og 3. kan du fx smide ntp.cybercity.dk og ntp.tiscali.dk
ind.

Sådan. Klippekliste kan indimellem gabe over mere end tilsigtet

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Storm

Dato : 13-10-03 08:13

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev

[Snip en gemt forklaring]

Tusind tak for vejledning Rudi, det er gemt til senere.
Jeg får nok ikke set på det i denne uge.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-03 13:23

På nogle ældre mobo's er de lodet fast, så er det lidt mere vanskeligt.

>Kan man se/aflæse nogen steder om batteriet er dødt ?
>Jeg tænker stadig det kan måske være en virus.
Prøv at hente NIS, installer det og kør en virus check.

http://www.tucows.com/preview/195381.html

Håber linket virker.

THF
Brøndby