MS Windows
briani 27239
Win2K: Dual boot
Fra : Riverwind

Dato : 10-10-03 21:29

Hejsa

Jeg prøver at få lavet dual boot på en harddisk. Jeg skal have mulighed for
at køre Win2K både hjemme og på arbejde med samme disk.
Indtil videre har jeg lavet 3 partitioner: én FAT32 (til senere Boot Magic),
og to NTFS til hver af boot-mulighederne. Alle partitioner er primære, og
Win2K er allerede installeret på den første NTFS-partition, og det virker
fint.
Hvis jeg så sætter den anden NTFS-partition til aktiv, og prøver at
installere Win2K, så brokker den sig over missing operating system, første
gang man skal reboote under installationen. Hvorfor er det lige den gør det?
Disken er på 40GB og ser omtrent således ud:
|-- 100 MB FAT32 --|-- 20 GB NTFS --|--20 GB NTFS--|
Jeg har hørt om en grænse der siger at boot-koden skal ligge under 8 GB, men
kan det virkelig passe for en spritny maskine?

Nogle idéer til, hvad jeg kan gøre?

/Riverwind

Fra : Snuden

Dato : 10-10-03 23:54

On Fri, 10 Oct 2003 22:28:48 +0200, "Riverwind"
<riverwind@_NO_SPAM_heaven.dk> wrote:

> [...]
>gang man skal reboote under installationen. Hvorfor er det lige den gør det?

Fordi du sætter den anden partition aktiv. Så vil PC'en forsøge at
boote fra den, men det er ikke der opstartsfilerne ligger (de ligger
på den første partition). Du behøver ikke ændre på hvilken partition
der er aktiv for at installere 2 gange Win2000 på 2 partitioner. Du
skal blot specificere overfor installationsprogrammet hvor du vil have
kopi nummer 2 liggende.

> [...]
>Jeg har hørt om en grænse der siger at boot-koden skal ligge under 8 GB, men
>kan det virkelig passe for en spritny maskine?

8 GB grænsen gælder kun Windows NT4

>Nogle idéer til, hvad jeg kan gøre?

Lad være med at ændre på hvilken partition der er aktiv.

--
Snuden

Fra : Riverwind

Dato : 11-10-03 22:02

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse
newsdeov0gqj6b11bu3d03oqiuqutcrfb7op@4ax.com...
[snip gode råd]

Takker. Det prøver jeg lige imorgen.

/Riverwind

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-03 12:47

"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message
[snip gode råd]
Jeg har lige endnu et spørgsmål: Er det meningen at jeg skal starte
installationen af den anden Win2K installation via boot fra cd eller via
boot fra installation nr. 1?
Jeg har prøvet fra cd'en, og det virker definitivt ikke.
Problemet ved at boote fra den første installation er, at det er på to
(vidt) forskellige computere de skal installeres, og jeg kan ikke boote
installation nr. 1 på den anden maskine. Har dog ikke prøvet i fejlsikret
tilstand, men jeg tvivler på at det vil virke.

/Riverwind

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-10-03 21:19

In article <3f8a911e$0$13130$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>,
"Riverwind" <riverwind (snabel-a) mail.tele.dk> says...
> installationen af den anden Win2K installation via boot fra cd eller via
> boot fra installation nr. 1?

Fra CD.

> Jeg har prøvet fra cd'en, og det virker definitivt ikke.

Hvad virker ikke?

> installation nr. 1 på den anden maskine. Har dog ikke prøvet i fejlsikret
> tilstand, men jeg tvivler på at det vil virke.

Det vil 100% ikke virke.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Snuden

Dato : 13-10-03 22:04

On Mon, 13 Oct 2003 13:47:19 +0200, "Riverwind" <riverwind (snabel-a)
mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har lige endnu et spørgsmål: Er det meningen at jeg skal starte
>installationen af den anden Win2K installation via boot fra cd eller via

Det er i princippet ligegyldigt, men det er min erfaring at du får det
bedste resultat ved at boote fra CD. Hvis du starter installationen
fra installation nr. 1 skal du bruge WinNT32.exe til at starte
installationen.

>Jeg har prøvet fra cd'en, og det virker definitivt ikke.

Det skal virke.

> [...]
>installation nr. 1 på den anden maskine. Har dog ikke prøvet i fejlsikret
>tilstand, men jeg tvivler på at det vil virke.

Awha? Glem det. Du får det aldrig til at fungere hvis du flytter
disken til en anden PC.
--
Snuden