MS Windows
briani 27239
2 installationer af XP
Fra : .Kody

Dato : 06-10-03 09:47

Hejsa

Når man nu har købt en XP home fuld version, kan man så installere den på 2
maskiner, f.eks sin stationære og sin bærbare ?

Jeg ved godt der ikke er lovlig, men kan man det ? Hvad sker der f.eks efter
10 dage hvis man ikke har lavet en online registrering.

..Kody

Fra : Thomas Blitz

Dato : 06-10-03 10:04

..Kody wrote:
> [...]
>
> Jeg ved godt der ikke er lovlig, men kan man det ? Hvad sker der f.eks efter
> 10 dage hvis man ikke har lavet en online registrering.

Intet problem i at installere den på flere maskiner...

Din kode virke til flere installationer og når du har "opbrugt"
gyldgheden af den kode får du bare en ny..

De kan jo ikke sætte begrænsninger på vor mange gange du må installere
dit styresystem på een computer.
Det er jo nødvendigt at formatere i ny og næ ( det er jo windows ), og
dermed skal du altså have mulighed for at installere flere gange.
Desuden er MS fuldstændig ligeglad med om du som alm. bruger installerer
på een maskine eller 5. Det har ingen betydning.

Så bare installer.

venligst
Thomas

Fra : Jens

Dato : 06-10-03 10:27

"Thomas Blitz" <legal@BlABlAflashking.dk> skrev i en meddelelse

> Desuden er MS fuldstændig ligeglad med om du som alm. bruger installerer
> på een maskine eller 5. Det har ingen betydning.

Hvordan når du frem til den konklusion ?

Mvh Jens

Fra : Thomas Blitz

Dato : 06-10-03 13:02

Jens wrote:

> Hvordan når du frem til den konklusion ?

Meget simpelt...

Hvorfor skulle de begynde at ligge saganlæg an mod private for at få
penge for 2 licenser??
Mon ikke udgifter til sagsanlæg er meget større end den forventede
indtægt der kommer ved at vinde sagen = få penge for 2 licenser!!!
Og desuden vil det komme i medierne og skabe et dårligt omdømme omkring
MS = fald i salg.. der er jo en del andre muligheder end windows på
gaden, og ms mærker altså konkurrence.
Cost and Effect..

og så kender jeg flere på MS der arbejder i den afdeling der tager sig
af licenser.. og de tager sig kun af firmaer og selv der skal der en del
licenser til før de gider gøre noget ved det.

Men har du skrupler skal du da bare lade være.... der er jo ingen der
tvinger dig ud i "kriminalitet", men når du nu spørger...

venligst

Thomas

Fra : Jens

Dato : 06-10-03 13:52

> [...]

> Og desuden vil det komme i medierne og skabe et dårligt omdømme omkring
> MS = fald i salg.. der er jo en del andre muligheder end windows på

Den holder vist ikke i byretten, men tak for synspunktet.

> og så kender jeg flere på MS der arbejder i den afdeling der tager sig
> af licenser.. og de tager sig kun af firmaer og selv der skal der en del
> licenser til før de gider gøre noget ved det.

Jaså.

> Men har du skrupler skal du da bare lade være.... der er jo ingen der
> tvinger dig ud i "kriminalitet", men når du nu spørger...

Hmm, jeg vil se om Bilka har en tyverivagt næste gang jeg kommer forbi, har
de ikke er det nok iorden at røve kassedamen.

Mvh Jens

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 06-10-03 15:18

Thomas Blitz wrote :

> Meget simpelt...
>
> Hvorfor skulle de begynde at ligge saganlæg an mod private for at få
> penge for 2 licenser??

Det gør de jo faktisk. Hvis man fx ad anden vej kommer i APGs søgelys,
så skal du ikke forvente at de giver dig rabat for den ekstra kopi af
Windows du har installeret. På de kollegier i Lyngby hvor der blev fanget
nogle studerende var den altovervejende straf de fik ikke for musik og
film - men derimod for piratkopier af software.

> [...]
> omkring MS = fald i salg.. der er jo en del andre muligheder end
> windows på gaden, og ms mærker altså konkurrence.

Det er noget fis. Tror du IFPI og andre tænker at de hellere må holde sig
fra at sagsøge blegfede teenagere der drikker for meget cola for at dele
musik på internettet, da "den dårlige omtale vil få salget til at dale
med mere end de kr. 50.000 de kan kræve ind"?

> og så kender jeg flere på MS der arbejder i den afdeling der tager sig
> af licenser.. og de tager sig kun af firmaer og selv der skal der en
> del licenser til før de gider gøre noget ved det.

Jeg har tilfældigvis arbejdet i Microsofts licensafdeling i Danmark, og
nu skal du høre hvordan det fungerer:

Microsoft yder support/hjælp til virksomheder og slutbrugere for hvordan
de skal forholde sig i forhold til licenser. Der er personer ansat til at
håndtere licensspørgsmål fra bruger og licensspørgsmål fra virksomheder.
Det vil sige at du til enhver tid kan ringe til Microsoft og få at vide
hvordan du skal licensere dine produkter til enten din forretning eller
din familie.

Microsoft laver ikke noget opsøgende arbejde [1] for at opspore folk der
har piratkopier af deres produkter. Det har de folk til - herunder bla.
BSA og APG. Hvis Microsoft bliver bedt om at komme med og yde teknisk
assistance ved en ransagning, så gør de det selvfølgelig, men det er ikke
på eget initiativ.

[1] Som fx at slå dit navn op i KRAK eller alternativt bede Cybercity om
at udlevere navn + adresse på personen der har postet indlægget <blrln1
$2kb8$1@news.cybercity.dk> via port230.ds1-van.adsl.cybercity.dk
(news.cybercity.dk) og som tilsyneladende bruger Mozilla på Windows XP
UK. Cybercity var vist i øvrigt et af de selskaber, der uden videre
accepterede at APG kunne få udleveret navn+adresse på brugere, som APG
mente lavede ulovlige handlinger (ret mig endelig hvis jeg tager fejl).

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 06-10-03 12:23

..Kody wrote :

> Når man nu har købt en XP home fuld version, kan man så installere den
> på 2 maskiner, f.eks sin stationære og sin bærbare ?

Ja, men det må du ikke.

> Jeg ved godt der ikke er lovlig,

Hvorfor vil du så gøre det?

> men kan man det ? Hvad sker der f.eks
> efter 10 dage hvis man ikke har lavet en online registrering.

Så stopper din XP med at virke. Der findes vist hacks så man kan udskifte
reg-koden, men så løber du den risiko at MS disabler Windowsupdate for
maskiner registreret med din ulovlige kode og så kan du starte forfra med
at finde en ny kode.

Der er ingen begrænsninger i hvor mange gange du må installere Windows XP
på samme PC. Jeg har selv i går installeret for 5. gang, og den aktiveres
uden problemer.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-10-03 17:49

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> på samme PC. Jeg har selv i går installeret for 5. gang, og den aktiveres

++++++++++++++

Hej Jesper.

Jeg har også install. windows nogle gange, men de sidste 2 gange har jeg
måtte ringe ind til MS for at få en ny kode, fordi den ikke ville aktiveres.
Det er vist også noget med om du udskifter noget bestemt hardware i din pc.

Mvh. Jørgen Nielsen.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 06-10-03 18:20

Jørgen Nielsen wrote :

> [...]

> jeg måtte ringe ind til MS for at få en ny kode, fordi den ikke ville
> aktiveres. Det er vist også noget med om du udskifter noget bestemt

Ja det er korrekt - i forbindelse med registrering checkes din hardware så
man ikke kan installere den på flere PC'er. Derfor vil udskiftning af
(flere stykker hardware) typisk resultere i at man skal ringe til
Microsoft.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
www.asp-faq.dk: FAQ for dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp