MS Windows
briani 27239
Win XP Home og Professinal
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 06-10-03 01:33

Hej med jer!

Jeg vil høre om man kan køre spil, almindelige programmer og Win98-ME
programmer i ovenstående systemer (Win XP Home Edition og Win XP
Professional)?

Jeg har installeret Win XP Professional i nogle computere som jeg har bygget
til nogle venner og familie som vil bruge computeren til almidnelige ting,
spil, almindelige programmer og andet. Jeg synes at de skal bruge Win XP
Professional fordi de skal bruge det samme som de gør i skole og på
arbejdspladser men jeg er lidt bange for at spil og andre alm. programmer
måske ikke kan køre under dette system fordi Win XP Professional har noget
med N T-kerne at gøre mens Home Edition har Win98-ME-kernen at gøre men jeg
er alligevel usikker.

Kan I hjælpe mig med at forklare mig alt dette??

Venlig hilsen Bart

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 06-10-03 02:04

"Bart Bendtsen" <bart@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer!
>
> Jeg vil høre om man kan køre spil, almindelige programmer og
> Win98-ME programmer i ovenstående systemer (Win XP Home Edition
> og Win XP Professional)?

Der er jo en mulighed for at lade XP "optræde" som dos, så også ændre
dos programmer skulle virke.

> fordi Win XP Professional har noget med N
> T-kerne at gøre mens Home Edition har Win98-ME-kernen

Det passer IKKE, det er en "and". Både XP pro og XP home er bygget på NT

> Kan I hjælpe mig med at forklare mig alt dette??

Et eller andet sted på www.microsoft.com er der vist en side hvor man
kan teste om hardwaren er understøttet af XP. Mht. softwaren kan det vel
undersøges på producentens hjemmeside.

Nu koster Pro jo en del mere end Home (undtagen skoleupgrade), så hvis
det bare er til privat brug, kan jeg ikke se grunden til at vælge en
Pro-version.

version pris
XP pro 1895,-
XP Pro upgrade 1880,-
XP Pro upgrade (Skole) 520,-
XP Home 1395,-
XP Home upgrade 885,-

Så kan man benytte en studielicens er XP pro vist det bedste valg, men
XP home er det bedste valg hvis man ikke kan bruge en studielicens.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Jens

Dato : 06-10-03 06:46

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en

> [...]
>
> Så kan man benytte en studielicens er XP pro vist det bedste valg, men
> XP home er det bedste valg hvis man ikke kan bruge en studielicens.

Xp home er ubrugelig hvis man vil styre bruger rettighedder på et netværk.
Xp pro har avanceret deling, det har home sv jeg husker ikke.

Jeg ville aldrig vælge en home, alene af den grund at man ikke kann få lov
at styre brugernes adgangs rettighedder som i pro 500 kr eller ej.

Mvh Jens

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 06-10-03 12:18

Jens wrote :

> Jeg ville aldrig vælge en home, alene af den grund at man ikke kann få
> lov at styre brugernes adgangs rettighedder som i pro 500 kr eller ej.

Enig, min kæreste har købt en ny bærbar PC med XPHome på, og jeg må også
indrømme at jeg er slemt skuffet over "antallet af knapper" man kan trykke
på ... men nu er jeg også vant til XP Pro.

Jeg skal dog ikke kunne afvise at XP Home er et ligesågodt valg, hvis den
bruges derhjemme. Jeg kan ikke umiddelbart se hvad en alm bruger skal bruge
EFS,profilbaseret sikkerhed og lignende til. Selv hvis man har flere
computere på samme ADSL kan man jo dele data med andre computere via simpel
fildeling. Det giver naturligvis det problem at man dermed åbner op for
alle i hele verden, men på den anden side er det nok tvivlsomt om man kan
forvente at Hr. Olsen kan finde ud af at oprette en ny bruger og tildele
netop denne bruger adgang til en enkelt mappe.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jens

Dato : 06-10-03 12:40

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg skal dog ikke kunne afvise at XP Home er et ligesågodt valg, hvis den

Det vil jeghvis jeg kan slippe afsted med det............

> [...]
> forvente at Hr. Olsen kan finde ud af at oprette en ny bruger og tildele
> netop denne bruger adgang til en enkelt mappe.

Helt så simpelt synes jeg ikke det er, hvis en famillie har 3 maskiner, er
det ofte 1 til de voksne og en til hver af børnene, det kan tænkes at far og
mor gerne vil bruge den ene børne pc om aftenen, og dele mappen med
festsange og "breve" fra Moster Hanne om børneopdragelse.

Hvordan klarer du den deling med simpel fildeling i en home ?
Såvidt jeg kan se kan det kun gøres ved at slukke den pc delingen ligger på
når ungerne sidder ved deres maskiner.

En anden ting er en "gæstekonto" til sønnens skolekammerater på min pc, så
de kan spille lanspil når de er på besøg...... Home ? niksen, ikke her.

Eller mappen på c drevet som indeholder Partition magic, det er da rart at
kunne sige "v i afvis visning og kørsel for lille ole" lige på den
mappe......

Til gengæld kan 5 - 6 årige vær superbrugere i xp pro, man kan jo låse de
funktioner de ikke må bruge, det turde jeg ikke med en home.

Jeg tænker på ting som C drevet, ovetagelse af ejerskab, ændring af
ejerskab, og sletning af programmer, kvotastyrring pr disk er også meget
benyttet her.Det mener jeg heller ikke man kan i home.

Preinstallede xpèr er ofte installeret på c drev i fat32 system, det er da
hhelt galt, men det giver butikken nogle umiddelbare fordele, de bliver ikke
afholdt fra at rette en fejl pga et sikkert filsystem jo.
Og de kan nok nemmere lave en skjult part på disken med et image som bare
kan væltes ud over den hvis der skal reinstalleres.
(Jeg har set en ny bærbar med en ifølge specs 40gb disk i, men der var kun
32gb i virkeligheden + 6 gb skjlut partition, som ikke fremgik i
computeradministration......de 32 gb var c drev, i fat32. )

Mvh Jens

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 06-10-03 12:48

Jens wrote :

> Det vil jeg hvis jeg kan slippe afsted med det............

tja ...

> [...]
> kan tænkes at far og mor gerne vil bruge den ene børne pc om aftenen,
> og dele mappen med festsange og "breve" fra Moster Hanne om

Jeg synes du antager at folk ved meget mere om computere end de reelt
gør. Jeg vil med 100% sikkerhed kunne sige, at der ikke er nogen i min
familie udover mig, der vil kunne lave de ting du her oplister - og jeg
tror sådan set ikke min familie er meget dummere end andre. De er dog
alle computerbrugere til daglig, men kun til internetbrug,
opskrift/referatskrivning o.lign.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jens

Dato : 06-10-03 13:22

> [...]

> tror sådan set ikke min familie er meget dummere end andre. De er dog
> alle computerbrugere til daglig, men kun til internetbrug,

Det kan du have ret i, men det gør ikke et 500kr billigere alternativ bedre
end den med alle muligheder.
Det kan tænkes at mulighederne efterspørges hos dig når familiens maskiner
bliver syge ?.

Og du må medgive at mulighederne er noget bedre for de 500kr mere ?

Selv mine børns bedstefar har en pc, den får jeg bragt hveranden mandag når
den har været "udlånt" til spille maskine i weekenden.

Valget afhænger af brugeren, hans behov og maskine, er maskinen stor nok, og
er der sandsynlighed for at der skal være flere brugere på den eller et
lokalnet, så er home uinteressant. (for mig og alle i famillien som spørger)

Hellere en brugt w2k pro end en ny xp home.

Mvh Jens

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 06-10-03 15:04

Jens wrote :

> Det kan du have ret i, men det gør ikke et 500kr billigere alternativ
> bedre end den med alle muligheder.

Nej,

> Det kan tænkes at mulighederne efterspørges hos dig når familiens
> maskiner bliver syge ?.
>
> Og du må medgive at mulighederne er noget bedre for de 500kr mere ?

Måske. Mine forældre har fx kun én PC derhjemme, og her vil det være 100%
spild af penge at købe Pro til dem, da de kun bruger den til at læse
mails og lignende. Der er dog andre brugere med andre behov rundt omkring
(som netop er min pointe) hvor det givetvis vil kunne betale sig.

> Hellere en brugt w2k pro end en ny xp home.

Det har du til gengæld ret i.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jens

Dato : 06-10-03 15:51

> [...]

> mails og lignende. Der er dog andre brugere med andre behov rundt omkring
> (som netop er min pointe) hvor det givetvis vil kunne betale sig.

Mine har samme setup, men med xp pro, da det er nice at børnebørnene kan
låne den til at spille på, installere og afstallere alverdens Kellogs spil,
på en til formålet oprettet superbruger konto, som ikke har skrive ret i
"all users" mappen.

Og de kære små kan så heller ikke se hvad bedstefar bruger maskinen til

Men det er selvfølgelig ikke alle der har interessen for det.

Mvh Jens