MS Windows
briani 27239
XP home, problemer med at komme på ADSL
Fra : Lasse

Dato : 05-10-03 10:49

Hej

Jeg har et mindre problem med at komme på nettet fra en maskine, hvor der er
installeret XP home.
Sagen er som følger, maskinen er nyindkøbt dvs. xp er nyinstalleret og ser
umidelbart ud til at fungere fint. Netkortet synes også at være korrekt
installeret.
Vælges oprettelsesguiden for internetforbindelse fortælle windows at der
allerede er en forbindelse der virker . Og det undre mig derfor at det
ikke fungere når stikket sættes i.
Endelig kan det nævnes at hvis man vælger reparere internetforbindelse får
den fejl i "forny IP adresse"
Det er TDC adsl og der er valgt dynamisk IP adresse. Og ifølge forhandleren
skulle det virke...

Nogle idéer til hvor det går galt ?

Pft
Lasse

Fra : Jens

Dato : 05-10-03 12:47

"Lasse" <Lasse@torsdagsVÆKklubben.dk> skrev i en meddelelse

> den fejl i "forny IP adresse"
> Det er TDC adsl og der er valgt dynamisk IP adresse. Og ifølge
forhandleren
> skulle det virke...
>
> Nogle idéer til hvor det går galt ?

Lyder som en switch og flere maskiner i huset ?
Er den gamle eller andre pcèr tilsluttet, eller har de været det for nylig ?

Mvh Jens

Fra : Lasse

Dato : 05-10-03 13:20

Den gamle PC er på vej til de evige pc marker og er ikke længere tilsluttet,
men var det indtil for en uge siden.
Nu er der kun en maskine i huset der er tilsluttet og de to har ikke været
det samtidig på noget tidspunkt.
Hvis det er en switch er det så noget man selv kan rode med eller skal
Dyremoses tropper forstyrres ?

Lasse

Fra : Jens

Dato : 05-10-03 15:37

"Lasse" <Lasse@torsdagsVÆKklubben.dk> skrev i en meddelelse

> Den gamle PC er på vej til de evige pc marker og er ikke længere
tilsluttet,
> men var det indtil for en uge siden.

Ok, den burde være frigivet nu så.

> Nu er der kun en maskine i huset der er tilsluttet og de to har ikke været
> det samtidig på noget tidspunkt.
> Hvis det er en switch er det så noget man selv kan rode med eller skal
> Dyremoses tropper forstyrres ?

Man kan alt selv sålænge det er inden for egne vægge vist.

Når den nye sættes til at hente ip fra dhcp, hvilken ip får den så ?

Mvh Jens

Fra : Lasse

Dato : 05-10-03 16:01

> Når den nye sættes til at hente ip fra dhcp, hvilken ip får den så ?

Hej Jens - og tak for svarene.

Nu står maskinen ikke lige her hvor jeg er nu og det exate nummer kan jeg
ikke huske, men den får den samme hvergang den genstarter. Hvilket egentlig
undrer mig lidt for jeg mener da at Tdc's adsl er med dynamisk IP også burde
den vel skifte hvis der er kontakt til nettet ?
Eller har jeg misforstået det hele ?

Lasse

Fra : Jens

Dato : 05-10-03 16:06

> [...]

burde
> den vel skifte hvis der er kontakt til nettet ?

Næe, det er i princippet rigtigt nok, men der er flere årsager til at den
kan få samme ip hver gang, dels kan det være en linklokal ip, mere om det
når du kender ipèn, dels kan dhcpserveren jo huske MAC adressen og tildele
den samme ip i en forudbestemt tid, så den altid har den samme i praksis.

Ipèn skal kendes for at komme videre, og du skal være i nærheden af maskinen
for at ændre på den jo.

Mh Jens

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 05-10-03 20:27

røv at bruge Ipconfig kommandoen i et dos vindue

ipconfig /renew vil requeste en ny ip fra din DHCP
ipconfig /all vil vise den aktuelle ip configuration
ipconfig /? siger sig selv

Det kan også være noget DNS der ikke er sat rigtigt op

Fra : Gerner

Dato : 05-10-03 19:30

On Sun, 5 Oct 2003 11:49:15 +0200, "Lasse" <Lasse@torsdagsVÆKklubben.dk> wrote
in dk.edb.system.ms-windows:

>Nogle idéer til hvor det går galt ?

Skal du evt. geninstallere lansoftwaren ?

--
Gerner aka Gerner
http://www.vatsim.net/ Get a CID/PID

Fra : Ole Jansen

Dato : 06-10-03 12:13

Hej Lasse
Har haft samme problem med opkobling, det blev løst på følgende måde:
Netkortet blev flyttet til en anden pci port, og "den der fidus" hvor adsl
sinalet kommer ind
blev slukket (strøm) i 2 (to) timer, derefter var der ingen problemer med at
skifte IP adrs.
eller at koble af og på .
Det er vist noget med TDC dåsen ikke altid glemmer den gamle ip adresse.

Venlig hilsen
Ole Jansen