MS Windows
briani 27239
Pagefile
Fra : -= BGN =-

Dato : 02-10-03 18:43

Hvor opnår jeg bedst ydelse, med eller uden en pagefile, når jeg har 1024MB
RAM?
Min pagefile ligger i øjeblikket på D: og E:

Min PC:
P4 2.4@2.8 ASUS P4P800
1024 MB RAM Kingston HyperX PC3000 (2 x 512 DUAL)
Drev C: 120 GB (2 x 60 Maxtor 7200rpm) Raid0 (Bootdisk/Windows XP Pro)
Drev D: 80 GB WD 7200rpm 8MB cache
Drev E: 80 GB Seagate Barracuda 7200.7 SATA

Bo

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-10-03 17:28

In article <3f7c63a7$0$13165$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, bo@bgn.dk
says...
> Hvor opnår jeg bedst ydelse, med eller uden en pagefile, når jeg har 1024MB
> RAM?

Hvad bruger du din maskine til?

> Min pagefile ligger i øjeblikket på D: og E:

Du har 2MB på din bootpartition og resten på den mindst belastede af de
øvrige diske.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Snuden

Dato : 05-10-03 18:58

On Sun, 5 Oct 2003 18:28:24 +0200, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen
steder.dk> wrote:

> [...]
>says...
>
>Hvad bruger du din maskine til?

>Du har 2MB på din bootpartition og resten på den mindst belastede af de

Hvis de er fysiske. Hvis det er logiske drev på samme disk som
systemet kan det være det samme.

--
Snuden

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-10-03 01:22

In article <srm0ovghei7pir9vf1gflnkvjuqq2ij4hk@4ax.com>,
snudie@hotmail.com says...
> Hvis de er fysiske. Hvis det er logiske drev på samme disk som

Det er de. Du kan læse om hans hardwarekonfiguration her:

> systemet kan det være det samme.

Men ellers har du ganske ret

Fra : Snuden

Dato : 06-10-03 18:45

On Mon, 6 Oct 2003 02:22:05 +0200, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen
steder.dk> wrote:

>Det er de.

jaja, jeg var ude i generel snak her, ikke hans specifikke system :)

--
Snuden

Fra : Bo Nielsen

Dato : 06-10-03 11:38

> Du har 2MB på din bootpartition og resten på den mindst belastede af de
> øvrige diske.

Hej Jesper

I øjeblikket ligger der ikke nogen pagefil på drev-C, men én på hver af de
to andre fysiske diske (min. 300 max 1500)

Ville systemet blive hurtigere hvis jeg droppede pagefilere helt, og kun
brugte min fysiske hukommelse (1024MB)

Bo (BGN)

Fra : Thomas Madsen

Dato : 06-10-03 12:58

Bo Nielsen skrev:

> Ville systemet blive hurtigere hvis jeg droppede pagefilere helt,
> og kun brugte min fysiske hukommelse (1024MB)

Nej. Faktisk så vil du spilde meget RAM hvis du kører helt uden
sidefil.

Hvorfor du spilder RAM ved at køre uden sidefil kan du bla. læse
her: <http://aumha.org/win5/a/xpvm.php?>

Citat fra siden:

| What are Page Faults?
| Only those parts of the program and data that are currently in
| active use need to be held in physical RAM. Other parts are then
| held in a swap file (as it´s called in Windows 95/98/ME) or page
| file (in Windows NT versions including Windows 2000 and XP). When
| a program tries to access some address that is not currently in
| physical RAM, it generates an interrupt, called a Page Fault...

Ovenstående beviser at en sidefil/swapfil ikke kun bliver brugt
når systemet løber tør for ægte RAM, som mange stadig går og tror.
Den bliver også brugt til at indeholde programdata som ikke er i
brug lige pt. og derfor heller ikke behøver at befinde sig i RAM.

| ...This asks the system to retrieve the 4 KB page containing the
| address from the page file (or in the case of code possibly from
| the original program file). This - a valid page fault - normally
| happens quite invisibly.

og:

> [...]
| be "turned off." What is meant by such wording is "set the system
| to use no page file space at all."
|
| Doing this would waste a lot of the RAM. The reason is that when
| programs ask for an allocation of Virtual memory space, they may
| ask for a great deal more than they ever actually bring into use
| the total may easily run to hundreds of megabytes. These addresses
| have to be assigned to somewhere by the system. If there is a page
| file available, the system can assign them to it if there is not,
| they have to be assigned to RAM, locking it out from any actual

Jeg kan f.eks. se at min sidefil pt. indeholder omkring 300 MB data
som er swappet ud på disken og ligger klar til at blive hentet ind
i RAM når der er brug for det. Hvis jeg kørte uden sidefil så ville
de 300 MB blive reserveret i RAM i stedet, hvilket vil resultere i
at jeg ville have 300 MB RAM mindre at gøre godt med.

Madsen.

Fra : Bo Nielsen

Dato : 07-10-03 12:00

Hej Madsen

Det var lige det der overbeviste mig om vigtigheden af en pagefile.

Tak.