-
Fra : JcLind

Dato : 12-04-01 08:38

Det er vanskeligt at finde en overskrift, der dækker det jeg vil skrive om.
Det handler om den 4-årige pige der blev slået ihjel af en mand der er syg i
hovedet. Ringkøbing Amt har nu indrømmet at det var en fejl at han blev udsluset
til et alm. liv i samfundet, men Amtet vil ikke fyre nogle folk i denne
forbindelse.
Hvad er problemet? At nogle tager store beslutninger der har vidtgående
konsekvenser for mange andre. Når ansvaret så skal tages for beslutningen
fordufter ansvaret op i den blå luft i det ingen personligt kan "gøre for" at en
pige blev slået ihjel.
Amtet blev advaret mod at slippe manden fri (dog med 30 opsynstimer om ugen) af
de personalegrupper der kendte til manden. Det sked Amtet højt og flot på.
Hvad var begrundelsen? Amtet ville spare penge, det kostede for meget at have
manden anbragt! Nu er en pige død fordi et Amt vil spare penge.
Det overordnede problem er at vi alle har en seksualitet i os. Nogle kan ikke
magte det og skal have hjælp til kontrollere drifterne. Og det skal være for al
tid. Mennesker der har en seksualitet de ikke kan styre kan ikke beslutte sig
til at "være almindelige". De kan ikke snakkes til at forstå at "de skal lade
være".
Den er jo rav-ruskende gal når man i et forsøg på at spare penge slipper en syg
mand ud i et samfund ham ikke forstår. Kan man spare penge her eller må man
betale det det koster? I mine øjne er der nogle der har betalt rigeligt pga
Ringkøbing Amts beslutning. Jeg må nok også se i øjnene at de ansvarlige aldrig
vil komme til at stå til regnskab (andet end med nogle symbolske handlinger) for
den forbrydelse der er sket. Sætter vi virkeligt penge så højt at et barns liv
er noget man kan handle med?

VH jakob

Fra : Sott

Dato : 13-04-01 13:27

Hej JcLind :0)

"JcLind" <jclind@adr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fordufter ansvaret op i den blå luft i det ingen personligt kan "gøre for"

Der er jo også hans rettigheder at tænke på - og det vil altid være et skøn,
hvorvidt en person skal sluses ud i samfundet igen og hvornår.
Der sidder såmænd nok nogle mennesker og føler sig endog meget ansvarlige.
Og jeg tror, at de ville ønske de havde et lettere arbejde, en større
opbakning, en overordnet at henvende sig til. Jeg tror, at de tænker på den
lille pige, at de ransager deres sjæl, og at de aldrig vil glemme det.

Det kan bare ikke gøre det gjorte - ugjort. Og det er ikke muligt at sidde
her bagefter, og bedømme om deres beslutning var forkert. Jeg er sikker på,
at de gjorde deres bedste, ud fra de forudsætninger de havde. Der er mange
aspekter at tage i betragtning - og jeg tror ikke, at det har drejet sig om
noget så simpelt som et regnestykke. Jeg er sikker på, at hans rettigheder
har vejet tungt, at debatter om det urimelige i tidsubestemte straffe har
hængt over deres hoveder, at de har ligget under for den ofte herskende
"pseudo-tryghed", som tiden luller mennesker ind i. Derudover har ansvaret
været placeret hos mennesker, der ikke direkte er involveret i behandlingen
og dermed er der en vis distance, som gør det muligt at træffe beslutninger,
som ellers ikke ville blive truffet.

Læs f.eks. Steve Millers bog om undersøgelser efter 2. verdenkrig. Jeg
husker ikke navnet på bogen, og jeg er ikke engang sikker på forfatterens
navn :-/. Måske er der en, der kan være behjælpelig.

> [...]
have
> manden anbragt! Nu er en pige død fordi et Amt vil spare penge.

Der er IMO mange flere aspekter i det, end ovenstående.

> [...]
handlinger) for
> den forbrydelse der er sket. Sætter vi virkeligt penge så højt at et barns

Nej - vil mit svar være.
Vi har et kompliceret retssystem, der bl.a. sikrer den kriminelle en
"retfærdig" behandling. Det gør systemet uigennemsigtigt og svært at bedømme
udefra i de enkelte sager. Jeg tror ikke, når man ser på det store billede,
at der er nogen systemer der umiddelbart er bedre - men det betyder ikke, at
det ikke kan blive bedre.

I stedet for at blive så grebet af vreden, at man ikke formår at bruge den
opnåede indsigt til noget konstruktivt, synes jeg, at man skal bruge denne
triste historie til at lære af. Hvilke andre muligheder havde der været, som
tilgodeser den kriminelles rettigheder, som kan lade sig gøre indenfor de
økonomiske midler der er til rådighed, som tilfredsstiller ofret/ofrene?

Kunne en udslusning ikke foregå mere i etaper, under større opsyn, i
forbindelse med medicinsk kastration (i en periode), under "tvungen" terapi
osv. osv.?

At indlede en hetz på de mennesker der har truffet denne uheldig,
skæbnesvangre beslutning er ingen løsning IMO. Det ændrer jo ikke ved
proceduren, det ændrer ikke ved den kriminelles rettigheder, det ændrer ikke
de økonomiske rammer og det bringer ikke pigen tilbage. Men hvis der
efterfølgende er noget der ændres til det bedre, noget der kommer til at
fungere bedre, noget der sikrer alle parter bedre mod gentagelse - så er der
IMO mening i galskaben.

Derudover vil jeg så sige, at når jeg hører om sådanne sager - så gribes
også jeg af en indædt vrede. Og jeg føler med den piges forældre, der findes
ingen større sorg.

Hvordan man vil reagere som individ, og hvordan reaktionen fra samfundet
kan/bør/skal være - er to forskellige ting. Som individ er der plads til og
forståelse for, at man reagerer meget følelsesladet og impulsivt. Sådanne
reaktioner skal IMO ikke være kendetegnende for et retssystem. Ligesom
motiver som hævn ikke henhører under et retssystem IMO, mens forebyggelse og
sikring gør.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Christa

Dato : 13-04-01 19:30

>Kunne en udslusning ikke foregå mere i etaper, under større opsyn, i
>forbindelse med >>>_medicinsk kastration (i en periode)_<<<< , under
"tvungen"
>terapi osv. osv.?

altså, at kastrere nogen i en periode?

?
Christa

Fra : Sott

Dato : 13-04-01 19:47

Hej Christa :0)

"Christa" <christa@juice.dk> skrev i en meddelelse

> "tvungen"

> altså, at kastrere nogen i en periode?

Så vidt jeg ved - så ja.
Det fungerer vist sådan, at medicinen gør sådan at manden mister lysten
og/eller potensen - jeg er ikke helt afklaret. Derudover synes jeg engang at
jeg hørte, at en kammerats far var på det i en periode frivilligt. Så jeg
har indtryk af, at det er noget der kun fungerer, mens man tager det - og så
skulle det hele blive "normalt" igen, når man ikke længere får medicinen.

Men jeg ved ikke for alvor noget om det, så jeg må bede andre i gruppen om
at være behjælpelige *SS*

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Trine Kornum

Dato : 14-04-01 14:13

Sott wrote:

> [...]
>
> Men jeg ved ikke for alvor noget om det, så jeg må bede andre i gruppen om

Jeg har været smugkikker i en periode, men nu vil jeg lige blande mig.

Ja, det er fint muligt at kastrere mænd medicinsk i en periode. Det
fungerer i praksis ved en hormonindsprøjtning hver 2. - 3. måned. Man
bruger det også til at hæmme kræftudvikling i prostata. Det hæmmer
sexlysten, giver hedeture og muligvis giver det også voksende bryster
hos nogle mænd. Når man ikke længere får indsprøjtningerne bliver det
hele normalt igen. Dog ved jeg ikke om "brystene" forsvinder af sig selv
igen.

Mvh Trine

Fra : Henning

Dato : 13-04-01 16:32

"JcLind" <jclind@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Sætter vi virkeligt penge så højt at et barns liv
> er noget man kan handle med?
Ja!

MVH
Henning

Fra : Chokmah

Dato : 15-04-01 13:23

"JcLind" <jclind@adr.dk> wrote in message
>Amtet ville spare penge, det kostede for meget at have
> manden anbragt! Nu er en pige død fordi et Amt vil spare penge.

Amter Beukrater embedes mænd leder slår hver dag mennesker ihejel - lader
folk lide ud i det utålelige , jeg ved ikke om det er af ond vilje - men
snarre in kompetance uvidenhed og frm for alt så er adminstation &
virklighed så langt fra hianden , at de ting det føre med sig ikke har noget
med udåden i sig selv - som skranke paver embedesmænd og andre skide
sprællers - vilje til at først og fremst få det til at køre for sig selv
også dem de arbejder sammen med og ikke for.
Det er f.eks derfor jege r anarkist frodi jeg tror ikke på noget hvor man
ikke tager ansvar for sig selv og sine egne gerninger - de svin er jo skdie
lige glade med at der er røget en 4 årige , de er tilgengæld pisse trætte af
at de er omet ud i pressen - men så nedsætter de lige 7 udvalg bruger en
fandens masse peneg på at diskutere sig selv - for at undgå at sådan noget
sker igen ( kommer ud i pressen )

> [...]
en syg
> mand ud i et samfund ham ikke forstår. Kan man spare penge her eller må

Det er ravruskene galt man tillader en sådan administartion - jeg vil væde
hvad det skal være på at der ikke er en enste der for en påtale for det
her.alle har dægget derres røv - det er jo de de er ansat til !!!

> I mine øjne er der nogle der har betalt rigeligt pga
> Ringkøbing Amts beslutning. Jeg må nok også se i øjnene at de ansvarlige
aldrig
> vil komme til at stå til regnskab

og dog ....sikkkert ikke ... men havde dte været min søster kærste familje
osv.
så ville jeg slå så mamge embdes mænd ihejel som jeg ku inden en eller anden
skød mig.
men igen det er også noget af den danske maglighed vi gør ikke noget dem der
er ansate til at gøre noget gør heller ikke noget ... det skal tage sig pænt
ud til - men der er ingen der har fantasi til at froestille sig at det kunne
have konsikvenser - at indirekte slå små børn ihejel ?

>(andet end med nogle symbolske handlinger) for
> den forbrydelse der er sket. Sætter vi virkeligt penge så højt at et barns
liv
> er noget man kan handle med?

Nej da - det handler hverkend om penge eller børns liv - til fan med det så
længe dte ikke bliver opdaget .
Det handler om et system der rådner op inde fra.
MvH
Bo