MS Windows
briani 27239
Fatter det ikke. Problem med harddiske ved~
Fra : EBH

Dato : 01-10-03 13:13

Jeg mente ikke, jeg var en novice, men dette fatter jeg ikke:
Jeg har geninstalleret WinXP (nu op til flere gange) og mine 2 IDE-harddiske
og 5 SCSI-harddiske genkendes på sædvanlig vis i bios (og bios på
SCSI-adapteren), jeg kan se alle drev i enhedshåndtering, men -
jeg kan ikke komme i kontakt med andre drev end den SCSI-disk jeg har
installeret XP på, samt mit CD-rom drev.
Under administration i enhedshåndtering kan jeg kun vælge at slette
partionerne på diskene.
Jeg har ikke ændret noget som helst i kablingen, termineringen osv. og 6
harddiske går vel ikke i udu på een gang.
Hvad gør jeg galt?

EBH

Fra : Jens

Dato : 01-10-03 14:57

"EBH" <erik.b.hansen@sid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har ikke ændret noget som helst i kablingen, termineringen osv. og 6
> harddiske går vel ikke i udu på een gang.

Og importere fremmede diske...........

Mvh Jens

Fra : EBH

Dato : 01-10-03 20:28

Tak for svaret.
Men jeg får ikke valgmuligheden: importere fremmede diske.
Mvh.
EBH

Fra : Jens

Dato : 01-10-03 21:06

"EBH" <erik.b.hansen@sid.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svaret.
> Men jeg får ikke valgmuligheden: importere fremmede diske.

Hvis du Hklikker på "denne computer" og vælger administrèr, fremgår de så
som diske i systemet under "disk håndtering" ?

(Det er der man med Hklik får en "importer fremmede" mulighed efter en
reinstall )

Hvis de ikke gør, så tag idekablerne af de diske som ikke fremgår, og
genstart, efter ½ time lukker du maskinen, monterer idekablerne igen som de
sad og genstarter, så skal de fremgå af diskhåndteringen.

Når de gør det, Hklikker du på dem og vælger egenskaber - sikkerhed -
avanceret, der overtager du ejerskabet, og giver dig selv fuld kontrol over
diskene, så får du alle ukrypterede data igen.

Hvis "Sikkerhed" ikke er en mulighed, så skift til avanceret deling med . :
Stifinder - funktioner - vis / fjern øverste "v".

Tryk F5 i med disken markeret og vælg egenskaber - sikkerhed.

Husk at fjerne gruppen "alle" fra listen over brugere, det begrænser udfra
kommendes mulighedder en del, men husk også at tilføje dit eget brugernavn
hvis du fjerner "alle"..........

Mvh Jens

Fra : EBH

Dato : 02-10-03 09:27

Ja, men de har ikke fået tildelt drev-bogstav og når jeg hklikker er det kun
menu-punktet "slet partion", der er aktiv.

:

Fra : Jens

Dato : 02-10-03 09:46

"EBH" <erik.b.hansen@sid.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men de har ikke fået tildelt drev-bogstav og når jeg hklikker er det
kun
> menu-punktet "slet partion", der er aktiv.

Underligt, har du prøvet at tage ide kablerne fra dem og starte uden de er
monteret............ ?
Derefter tilslutte dem igen og se om det giver flere mulighedder ?

Mvh Jens

Fra : EBH

Dato : 02-10-03 10:15

Ja, jeg har haft samtlige diske pånær systemdisken koblet fra, men
resultatet blev uændret, når jeg atter koblede diskene til. Alle mine diske
er formateret som NTFS, men det virker nærmest som om XP ikke kan læse
disk-formatet, hvilket jo ikke kan passe.
Jeg får så småt en begyndende nervøsitet for, at jeg ikke sådan umiddelbart
får adgang til mine disk-data, men bliver nødt til at formattere diskene
igen.

Fra : Jens

Dato : 02-10-03 10:22

> [...]

umiddelbart
> får adgang til mine disk-data, men bliver nødt til at formattere diskene

Et eller andet i den lokale bruger politik forhindrer åbenbart installation
af hardware, jeg formoder du har password på adminkontoen og har prøvet at
logge på med denne ?

Hvordan er xp installeret ?, en w98 upgradering eller fra en xpcd boot ?

Mvh Jens

Fra : EBH

Dato : 02-10-03 10:39

Som en helt ren/ny installation fra XP-cd'en.

Fra : Jens

Dato : 02-10-03 10:43

"EBH" <ebh@invalid> skrev i en meddelelse

> Som en helt ren/ny installation fra XP-cd'en.
> EBH

Og....

> at

Mvh Jens

Fra : EBH

Dato : 02-10-03 10:56

Ja, jeg logger på med administrator-rettigheder

Fra : Jens

Dato : 02-10-03 11:11

> Ja, jeg logger på med administrator-rettigheder
> EBH

Det er ikke nok, det skal være med den indbyggede administrator konto, og
der skal være password på den

Mvh Jens