Sikkerhed - Wireless LAN
Fra : Corty

Dato : 31-10-03 18:27

Hej Gruppe. Jeg stiller lige et - synes jeg selv - fornuftigt spm. og
håber på gruppens velvillighed.

Jeg har lige p.t. et hjemmeLAN med en ADSL fra CC, en Cisco 677 Router, en
Switch og 100Mbit forbindelser til 2 stationære og 2 laptops.

Jeg har spekuleret på at skifte til Wireless LAN, men har lige et par spm.

Den ene bærbare og den ene stationære kører Win2000, de andre to (ligeledes
en bærbar og en stationær) kører WIn XP Home (bærbar) og Prof (stationær)

Jeg har overvejet D-Links "almindelige" 11mbps produktserie. Jeg kender
ikke så meget til krypteringen på netværket - der er noget der hedder WEP?

Jeg kører i forvejen ikke med DHCP, så man skal altså kende min Gateway IP
og min DNS server-adresse(r) for at kunne komme på nettet. Hvad kan jeg
gøre for at sikre det mest muligt mod "ubudne gæster" på nettet???

Er der nogen der kort kan skitsere sikkerhedsmulighederne???

På forhånd tak og god weekend
/Corty

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 31-10-03 22:22

Corty wrote:

> Jeg har overvejet D-Links "almindelige" 11mbps produktserie. Jeg kender
> ikke så meget til krypteringen på netværket - der er noget der hedder WEP?

Ja, desværre er WEP knækket, så det er så som så med sikkerheden. Men det
taget stadig lidt tid og en del data at bryde, så det er bedre end
ingenting.

> Jeg kører i forvejen ikke med DHCP, så man skal altså kende min Gateway IP
> og min DNS server-adresse(r) for at kunne komme på nettet.

Hvis man lytter på dit net tager det vel et par sekunder at gætte gatewayen
og give sig selv en tilfældig adresse. DNS servere er ikke nødvendige.

> Hvad kan jeg
> gøre for at sikre det mest muligt mod "ubudne gæster" på nettet???

> Er der nogen der kort kan skitsere sikkerhedsmulighederne???

Du kan bruge WEP og sætte dit AP til kun at acceptere bestemte MAC adresser
(også kun en halv løsning da MAC adresser kan aflyttes og forfalskes).

Du kan komme en server/firewall mellem dit AP og din ADSL forbindelse og
bruge noget VPN.

Du kan også beslutte at andre gerne må bruge dit net. Så skal du bare
betragte det som en del af det store internet og ikke et lokalnet.

--
Niels

Fra : Corty

Dato : 01-11-03 16:15

Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk> wrote
> [...]
>
> Du kan også beslutte at andre gerne må bruge dit net. Så skal du bare
> betragte det som en del af det store internet og ikke et lokalnet.

Hej Niels

Tak for svarene - umiddelbart tror jeg at jeg beholder mit kabelnetværk,
der skal i hvert fald et fysisk indbrud til.

Jeg ønsker ikke at dele mit ADSL med andre - ubudne gæster kan som
bekendt bruge det til ting jeg ikke har lyst til - f.eks P2P networking.
Det er som bekendt mig der får gumpen på komedie hvis APG sporer min IP
til download af ophavsrettighedsbeskyttet materiale, ikke? Den chance
tør jeg ikke løbe.

Så hellere forblive på kabel-LAN, så bestemmer jeg helt og holdent hvem
eller hvad der får adgang.

Tak for hjælpen
/Corty

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-11-03 22:15

On Fri, 31 Oct 2003 17:26:35 +0000 (UTC), Corty
<Nighthawk9400@yahoo.dk> wrote:

> Jeg kører i forvejen ikke med DHCP, så man skal altså kende min Gateway
> IP og min DNS server-adresse(r) for at kunne komme på nettet.

Et man skal køre med statisk adresse, gør det kun marginalt
sværere at misbruge din forbindelse. Man kan sniffe sig frem til
de settings, der skal anvendes.

> Hvad kan jeg gøre for at sikre det mest muligt mod "ubudne gæster" på
> nettet???

Se på udstyr, der understøttet WPA.

-A
Links : http://www.hojmark.net/