Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mættede farver med Fuji Velvia ?
Fra : Niels J. Larsen

Dato : 30-10-03 21:38

Jeg har i lang tid brugt Fuji Superia og Fuji Reala sammen med cir.
pol-filter med rimelig tilfredshed. Det jeg er mest glad for er muligheden
for at kunne opnå en dybblå himmel med kridhvide skyer.

Nu vil jeg så til at benytte Fuji Velvia og har i den forbindelse et par
spørgsmål :

Vil jeg opnå samme mættede farver med Velvia UDEN brug af pol-filter ?

Hvis jeg benytter pol-filter med Velvia, vil jeg så opnå endnu mere mættede
farver eller giver det uheldige resultater ?

Andre filtre i kan anbefale ?

/Niels

Fra : Peter Schrøder

Dato : 31-10-03 10:22

"Niels J. Larsen" skrev
> [...]
mættede
> farver eller giver det uheldige resultater ?

Prøv at se Claus Qvist Jessens hjemmeside.
Han bruger primært Velvia
http://www.cqj.dk/index5.htm
Mig bekendt uden polfilter. Men mængden af dis
i lavlandet (Danmark) kan godt gøre et
polfilter nødvendigt. Claus undereksponerer
en halv til en hel blænde

> Andre filtre i kan anbefale ?

Det skulle da lige være et halvt gråfilter til
at dæmpe himlen ved landskabsoptagelser.
Effekten er dog temmelig forloren, hvis ikke motivet
gennemskæres af horisonten på midten.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : John

Dato : 31-10-03 15:39

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse
> Det skulle da lige være et halvt gråfilter til
> at dæmpe himlen ved landskabsoptagelser.
> Effekten er dog temmelig forloren, hvis ikke motivet
> gennemskæres af horisonten på midten.

Tjoe tjaeh...det kan du vel have ret i....men nu véd vi vel ikke hvad type
filter han bruger.

Ved mange systemer, bla. Cokin, som jeg bruger, skubber man jo blot filteret
op eller ned, så det passer med horisonten. Faktisk var jeg slet ikke klar
over, at gråtone filtre blev solgt med skrueforsats...
--
MVH
John K Hansen

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 31-10-03 16:20

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> wrote in message
> [...]
> op eller ned, så det passer med horisonten. Faktisk var jeg slet ikke klar
> over, at gråtone filtre blev solgt med skrueforsats...

Kan du anbefale Cokin systemet ?

Det jeg har set billeder af på nettet, er sådan en stort firkantet ting man
monterer forrest på objektivet.
Umiddelbart ikke noget jeg synes ser specielt stabilt ud.
Hvad gør man iøvrigt med sin modlysblænde når man anvender det ??

P.S. Bare lige for at få det skåret ud i pap :
Er det sandt at gråtone filtre primært bruges for at gøre kontrasten mellem
himmel og landskab mere "jævn" så man ikke undereksponerer landskabet for at
himlen bliver korrekt eksponeret og omvendt ?
Desuden kan det vel også bruges hvis man ønsker lange lukkertider i høj
sol - eller er det et andet filter ??

/Niels

Fra : KNL DtP

Dato : 31-10-03 16:28

"Niels J. Larsen" <niels.j.larsen@tdcNEJTAKadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> himlen bliver korrekt eksponeret og omvendt ?

Jeps. Til landskab o.l. er det bedst at anvende et filter, hvor bunden er
gennemsigtig og toppen neutral grå med en flidende overgang mellem de to
områder. På den måde kan man f.eks. dæmpe himmelen 1 eller 2 blændestop,
hvorved landskabet kommer til at passe. Lysmålingen skal så foregå uden
filter og hvor man peger ned mod landskabet (eller anvender løs lysmåler).

Ved at undereksponere skyer og himmel, opnår man en ret dramatisk effekt -
fremfor det kedelige hvide udbrændte højlys.

> Desuden kan det vel også bruges hvis man ønsker lange lukkertider i høj
> sol - eller er det et andet filter ??

Det neutrale gråfilter vil dæmpe lyset, så hvis lange lukketider er sagen,
så kan den bruges. Polfilteret sluger dog også en blænde eller to, så hvis
man kun har dette i fototasken, så kan det stadig lade sig gøre.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 31-10-03 17:03

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Ved at undereksponere skyer og himmel, opnår man en ret dramatisk effekt -
> fremfor det kedelige hvide udbrændte højlys.

Den dramatiske effekt du nævner, kan den sidestilles med den dybblå himmel
med kridhvide skyer som man opnår med et pol-filter, eller er det noget
andet du taler om ?

/Niels

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-11-03 11:46

"Niels J. Larsen" skrev
> Den dramatiske effekt du nævner, kan den sidestilles med den dybblå himmel
> med kridhvide skyer som man opnår med et pol-filter, eller er det noget
> andet du taler om ?

Næsten. Hvis du eksponerer efter himlen direkte, vil
himlen få samme gråtoneværdi som kameraets
lysmåler er justeret efter. Hvis himlen er blå bliver
den altså mørkere blå. Men skyerne bliver også mørkere.
Kontrasten er altså den samme. Med et polfilter
"slukker" du reflekserne i det støv / den dis som gør
himlen lysere blå. Resultatet bliver en øget kontrast
mellem himmel og skyer.
Det er også årsagen til at et polfilter har størst virkning
hvis lyset kommer fra en bestemt retning, typisk
vinkelret på retningen du fotograferer i.