Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Fotoprinter - kan det betale sig ?
Fra : Niels J. Larsen

Dato : 28-10-03 14:30

Kan det betale sig rent økonomisk og kvalitetsmæssigt at bruge sin egen
fotoprinter istedet for at lade et professionelt lab gøre det ?

Jeg har endnu ikke købt en printer, men overvejer enten Canon i9100 eller
Epson 2100.

Det er primært være A4 og A3 billeder jeg er interesseret i og det vil
typisk være farvebilleder.

Er der nogen som kan fortælle mig hvad det vil koste at printe på
ovenstående printere ?

Når jeg kan købe A3 billeder fra et lab til 60kr. pr. stk. så skal der
printes en hel del før printeren er betalt....

/Niels

Fra : Jan

Dato : 28-10-03 15:55

"Niels J. Larsen" <niels.j.larsen@tdcNEJTAKadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det betale sig rent økonomisk og kvalitetsmæssigt at bruge sin egen
> fotoprinter istedet for at lade et professionelt lab gøre det ?

Ja, hvis du har fri adgang til blæk og fotopapir, ellers ikke
Alene blæk og fotopapir koster mere end et laboratorie.
Du sparer arbejdet med beskæring, paperjam mm.
Og typisk får man ikke printet særlig meget ud, fordi man er for nærig med
blæk og papir (jeg er).
Prøv at regne ud hvor mange billeder du kan få lavet på laboratoriet
svarende til prisen på en Epson 2100 til over kr. 5.500,-, ja, det bliver
ca. 3-4.000 billeder.........

Og herefter kan vi så begynde at diskutere kvaliteten, jeg synes
laboratoriet er bedre.

Jan

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 28-10-03 16:32

"Jan" <itjfSLETDETTE@ofir.dk> wrote in message
> Prøv at regne ud hvor mange billeder du kan få lavet på laboratoriet
> svarende til prisen på en Epson 2100 til over kr. 5.500,-, ja, det bliver
> ca. 3-4.000 billeder.........

Hmm, 3-4.000 billeder ??
Så er det vist ikke A4/A3 men nærmere 10x15 og det er ikke det format jeg er
interesseret i.

/Niels

Fra : Jan

Dato : 28-10-03 17:12

> [...]
>
> Hmm, 3-4.000 billeder ??
> Så er det vist ikke A4/A3 men nærmere 10x15 og det er ikke det format jeg

Ok, det var bare et eksempel, så siger vi

Kr 5.500,- divideret med kr. 60,- er lig med ca. 90 billeder in A3.

Jan

Fra : Michael

Dato : 28-10-03 17:15

> Kr 5.500,- divideret med kr. 60,- er lig med ca. 90 billeder in A3.
>
> Jan

plus blæk og papir

Michael

Fra : Alex W

Dato : 28-10-03 19:18

De koster da kun 39 kroner stk i billedbutikken 30x45cm !
19 kroner for 20x30 cm
De laver fremragende lab-arbejde.
Kan ikke lave det meget bedre selv )

Læg mærke til at de også kan lave posters op til 70x100

Inkjet print i op til 110 cm bredde !!

http://www.billedbutikken.dk/index.asp

Obs. jeg er KUN kunde hos dem )

/Alex W

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-10-03 17:14

Niels J. Larsen wrote:
> Hmm, 3-4.000 billeder ??
> Så er det vist ikke A4/A3 men nærmere 10x15 og det er ikke det format
> jeg er interesseret i.

Nej - det havde han vist lige overset i farten

Men ellers er jeg enig med den anden Jan i at økonomisk kan det vist
ikke svare sig.

Kvalitetsmæssigt kommer det vist ud på et, hvis du har en ordentlig
printer som f.x. de to, som du overvejer.

Fordelene ved at printe selv er vist primært at du selv er herre over,
hvad der kommer ud mere end hvis du lader andre gøre det.

Og du kan printe når det passer dig og skal ikke vente flere dage på at
billederne er klar.

Jeg printer selv - både i 10x15 og større - og det er primært for at jeg
så kan printe det ligeså snart, jeg har beskåret det og skal ikke vente
flere dage på at det kommer......

Men nu er jeg også lidt utålmodigt anlagt

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 28-10-03 18:29

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> wrote in message
> Kvalitetsmæssigt kommer det vist ud på et, hvis du har en ordentlig
> printer som f.x. de to, som du overvejer.

Hmm, jeg er ikke HELT sikker på at en blækprinter til 5-6000kr kan levere
samme resultat som en professionel printer til en hel del mere.
Måske er det ikke umiddelbart synligt, men sådan noget som holdbarhed er
noget man ikke får meget af hvis man selv printer.

> Fordelene ved at printe selv er vist primært at du selv er herre over,
> hvad der kommer ud mere end hvis du lader andre gøre det.

Det er sandt, men hvis man kalibrerer sin egen skærm så den passer til
forhandlerens printer, så er der vist ikke megen forskel.

> Og du kan printe når det passer dig og skal ikke vente flere dage på at
> billederne er klar.

Også sandt, men jeg tror det bliver den sædvanlige oplevelse - i starten kan
jeg ikke vente på at få billederne i hånden.
Senere kan jeg nok godt holde ud at vente - forudsat at resultatet er værd
at vente på!

> Jeg printer selv - både i 10x15 og større - og det er primært for at jeg
> så kan printe det ligeså snart, jeg har beskåret det og skal ikke vente
> flere dage på at det kommer......

Den fotohandler jeg har i tankerne lover resultatet indenfor 1 arbejdsdag +
evt. forsendelse,
så det kan ikke siges at være helt ringe.
Om det så holder i virkeligheden er jo en anden sag

/Niels

Fra : Mic Holm

Dato : 28-10-03 20:52

Nej, det er skide dyrt.

Men det er fedt at printe dagens bedste billede, og sætte det på køleskabet
samme aften. Så kan man gå og lune sig med det

Men det er dyrt. - min HITI printer tager 5 en halv for et 10x15 print.
(2.3Kr hvis jeg køber papir og farve i USA)

//Michael

Fra : Henrik

Dato : 28-10-03 23:26

> Hej Niels,

Har selv en Epson 2100, det er en fantastisk printer. Jeg tror ikke du spare
penge ved selv at printe dine billeder ud, selv om at det er den Epson
printer der bruger mindst blæk, havde tidligere en Epson 950 som brugte
mindre blæk i forhold til Epsons andre printer, men 2100 kan mindst skrive
25% mere ud i forhold til Epson 950.

Har prøvet at holde lidt styr på hvor meget jeg printet ud på et sæt
patroner, i A3+ 2880 dpi 15 stk. A4 i 2880 Dpi. 23 stk. A4 i 1440Dpi 16 stk.
24 stk 10x15 i 1440Dpi. 19 stk. Cd-rom og et utal test print på forskelligt
typer papir 20 - 30 stk. i 720dpi, Det var kun den gule der var ved at løbe
hel tør!

7 stk. Patroner koster knap 800 dkr. Plus Papir

Og kvaliteten, de billeder jeg har fået lavet på Fotolab er ikke bedre end
dem jeg selv har printet ud, men det er billigere. Men det er jo sjovt at
selv kunne bestemme hvordan de skal printes ud.

Hvis du skal printe sort og hvid billeder ud, findes der ikke en inkjet
printer der gøre det bedre end Epson 2100, Canon i9100 gør det godt men
Epson 2100 endnu bedre, specielt hvis der er sat Matt Black patron i.

Minuser: dyre farve patroner, langsom i udskrift.

Henrik

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 29-10-03 18:27

"Henrik" <homeedit@jobber.dk> wrote in message
> [...]
løbe
> hel tør!
>
> 7 stk. Patroner koster knap 800 dkr. Plus Papir

Kan du give mig en cirka-pris på 1 stk. A4 og 1 stk. A3 i højeste kvalitet
(som vel er det man får hos et lab) - gerne priser på papir/blæk hver for
sig ?

> Og kvaliteten, de billeder jeg har fået lavet på Fotolab er ikke bedre end
> dem jeg selv har printet ud, men det er billigere. Men det er jo sjovt at
> selv kunne bestemme hvordan de skal printes ud.

Hvad er det du kan bestemme ??

Jeg kan godt se at det er sjovt at få resultatet i hånden i samme sekund
printeren er færdig, men hvad er det liiige man kan ændre på ?
Alt andet lige, så er der vel ikke meget at ændre på når først printeren er
kalibreret eller hva' ?
(husk at jeg aldrig har brugt fotoprinter før!)

/Niels

Fra : Henrik

Dato : 29-10-03 22:40

On 29/10/03 18:26, in article
3f9ff81f$0$94870$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Niels J. Larsen"
> [...]

> kalibreret eller hva' ?
> (husk at jeg aldrig har brugt fotoprinter før!)

Epson A3 i Premium Semigloss Photo paper pr. stk. ca. 20 dkr.

Jeg vil regne med at der kan printes ca. 50 stk A3 ud, måske mere før en af
Patronerne løber tør! hvis det er den gule der f. eks er løbet tør, så er
der mindst 25 % tilbage i de andre patroner, så det kan være lidt svært at
regne ud, men lad holde os til at alle er løbet tør, ved 50 stk. A3 Koster
et print i blæk 16 kr. + papir i alt 36 kr. pr. Print og ca. det halve i A4

Men regnestykket er jo ikke helt korrekt da der faktisk er mere blæk til
bage, så mon ikke 30 kr. Pr. A3 og 15kr. Pr. A4 er mere korrekt, der til
kommer så prisen på printeren. Husk at dette er et gennemsnit, farverne på
billederne er jo ikke ens.

Henrik

Fra : Thomas Madsen

Dato : 29-10-03 03:29

Henrik skrev:

> Har selv en Epson 2100, det er en fantastisk printer.

Jeg har en magen til og er helt enig.

> [...]
> tidligere en Epson 950 som brugte mindre blæk i forhold til Epsons
> andre printer, men 2100 kan mindst skrive 25% mere ud i forhold

Det har også overrasket mig hvor lidt blæk den egentlig bruger.
Sammelignet med min gamle Epson Stylus Color 1520, så bruger 2100
en del mindre. (Hvis man mest printer fotos, så ryger lys cyan og
lys magenta dog klart hurtigere end de andre).

> Og kvaliteten, de billeder jeg har fået lavet på Fotolab er ikke
> bedre end dem jeg selv har printet ud,

Heller ikke her. Tværtimod.

> men det er billigere.

Det bliver efter min mening opvejet af at man har en hel del bedre
styr på resultatet når man selv printer.

Madsen.