Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvem kender svaret....?
Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 27-10-03 23:48

Hej allesammen

Jeg har et par lidt specielle spørgsmål, som jeg vil høre om der
skulle være nogen som kender svaret på, eller som ved hvor
oplysningerne kan de findes - og ja jeg har endevendt Google, men
jeg er ikke stødt på noget der kan besvare flg.

Vi kender allesammen begreberne DIN / ASA / ISO, det jeg søger
oplysninger om, er hvilken filmproducent der først oplyste en
nominel værdi for filmens lysfølsomhed i DIN eller ASA, og hvem
opfandt / producerede den første lysmåler.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : thl

Dato : 28-10-03 10:06

"Niels Ebbesen PowerBook" <niels@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse news:3F9DA09A.6000001@niels-ebbesen.net...
> [...]
> nominel værdi for filmens lysfølsomhed i DIN eller ASA, og hvem
> opfandt / producerede den første lysmåler.

En del af det ene svar er her:

1894: Julius Scheiner führt eine Normierung zur Angabe der Lichtempfindlichkeit von Aufnahmematerial ein (Scheiner-Grad)

Mvh
Thorbjørn

Fra : thl

Dato : 28-10-03 10:11

> [...]
> nominel værdi for filmens lysfølsomhed i DIN eller ASA, og hvem
> opfandt / producerede den første lysmåler.

1934: Die DIN-Skala zur Angabe der Lichtempfindlichkeit von Aufnahmematerial wird eingeführt.
(DIN= Deutche Industrie Normal)

mvh
Thorbjørn

Der er mere her:
http://66.102.11.104/search?q=cache:6q9kpR8QWugJ:home.arcor.de/ratfisch/probe2.htm+Scheiner+grad&hl=da&ie=UTF-8

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 28-10-03 10:07

"Niels Ebbesen PowerBook" <niels@niels-ebbesen.net> wrote in message
> [...]
> nominel værdi for filmens lysfølsomhed i DIN eller ASA, og hvem
> opfandt / producerede den første lysmåler.

Det sidste først...

På Google fandt jeg denne her :

http://medfmt.8k.com/mf/weston.html

Efter sigende er det en Dr. Edward Weston og hans søn Edward Faraday Weston
som opfandt og patenterede deres "Weston Photographic Exposure Meter" i
1931.

Angående ASA, så er det ifølge
http://photography.about.com/library/glossary/bldef_asa.htm Kodak som i
1940'erne fandt på denne standard.

Mvh,

Niels J. Larsen

Fra : thl

Dato : 28-10-03 11:40

"Niels J. Larsen" <niels.j.larsen@tdcNEJTAKadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3f9e3181$0$94884$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> som opfandt og patenterede deres "Weston Photographic Exposure Meter" i
Mayer, Emil, * 3. 10. 1871 Neubydzow (Nový Bydzov, Tschechische Republik), ? 8. 6. 1938 Wien (Selbstmord), Rechtsanwalt und
Amateurfotograf. Schuf 1908 Aufnahmen des Wiener Praters, entwickelte einen optischen Belichtungsmesser ("Justophot"), beschäftigte
sich mit Kunstfotografie in Bromöldruck und verfasste mehrere Fachbücher.
Justophot bkev fremstillet af Drem allerede i 1928.(hvis ikke før)
Der er et billede af den her:
http://216.239.59.104/search?q=cache:9auscjpNccsJ:www.photographica-world.de/belichtungsmesser.htm+justophot&hl=da&ie=UTF-8

mvh
Thorbjørn

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 28-10-03 12:27

thl wrote:

> [...]
> sich mit Kunstfotografie in Bromöldruck und verfasste mehrere Fachbücher.
> Justophot bkev fremstillet af Drem allerede i 1928.(hvis ikke før)

Hej Niels og Thorbjørn, jeg takker for hjælpen, de links I har
oplyst
er meget brugbare.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen