Foto
IBM760 5420
Teil 3020
spml til digital zoom på kamera
Fra : thomas schreiber

Dato : 27-10-03 16:38

Hej,

Inden jeg roder mig ud i den hele store diskusion, vil jeg lige gøre
opmærksom på at jeg absolut nybegynder hvad digital kamera angår, så bær
over med mig hvis mine spml er "tåbelige". Så er det på plads.

1: Hvad er fidusen med at have digital zoom på sit kamera, andet end det ser
smart ud på specs listen? I praksis så er det vel intet værd eller? Nu
tænker jeg på at hvis man for eks. åbner et billede i PS som måler 1280*960
og laver det om til 640*480. Så er det vel det samme som at zoome
1X(formoder 1X=100%, 2X=200% osv.) eller tage jeg fejl? Jeg var ude i skoven
og tage billeder i weekenden, og mit "lille" powershot A10 gør et glimrende
arbejde, men jeg har til tider brug for en lidt mere vidtrækkende zoom
funktion. Altså mere end de 3X zoom det har i forvejen.

2: Hvis jeg kigger på et objekt gennem "sigtekornet" på et digital kamera,
og zoomer ind/ud, er der vel tale om optisk zoom? Med andre ord, om jeg så
havde 100X digital zoom, men kun 3X optisk zoom, ville det jeg kunne se med
det blotte øje gennem "sigtekornet" ikke kunne komme tættere på?

Håber i forstår mine spml. .o)

mvh
Thomas Schreiber

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-10-03 17:16

thomas schreiber wrote:
> 1: Hvad er fidusen med at have digital zoom på sit kamera, andet end
> det ser smart ud på specs listen?

De fleste er enig med dig - læs tråden "Digetal Zoom" fra 25/10 !

Eller søg på det i gruppen - det er jævnligt oppe at vende.

> [...]
> "lille" powershot A10 gør et glimrende arbejde, men jeg har til tider
> brug for en lidt mere vidtrækkende zoom funktion. Altså mere end de

Hvis du skal sammenlige med de 2x som kameraet bruger - så er det noget
med:

1x = ingen zoom
2x = dobbelt størrelse - halv opløsning
o.s.v.

Når man bruger digital zoom......

> 2: Hvis jeg kigger på et objekt gennem "sigtekornet" på et digital
> kamera, og zoomer ind/ud, er der vel tale om optisk zoom?

For det meste ja - der er enkelte kameraer, der skifter til digital zoom
/ eller kan gøre det - hvis man zoomer mere end den optiske zoom er -
men det kan slås fra, så den ikke gør det.

> Med andre
> ord, om jeg så havde 100X digital zoom, men kun 3X optisk zoom, ville
> det jeg kunne se med det blotte øje gennem "sigtekornet" ikke kunne
> komme tættere på?

Jo - det komme 100 gange tættere på - men opløsningen bliver 100 gange
dårligere.

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : thomas schreiber

Dato : 27-10-03 18:58

Takker. Det svarer på mine spml.

mvh