Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Newbie: Ekstra udstyr til Minolta Maxxum 5
Fra : Anders Dreyer

Dato : 26-10-03 20:06

Hej Gruppe.

Er meget ny indenfor fotografering, og ville lige høre om i havde nogle
tanker om hvilket ekstra udstyr jeg burde anskaffe mig til mit nye Minolta
Maxxum 5 (hedder vist Dynax her i EU?).

Jeg tænker på alt fra stativ til ekstra linse? Nogen der ligger inde med en
nybegynder-indkøbs-liste?

Tak for nogle rigtig goe svar i gruppen - det er meget lærerigt!

Med venlig hilsen
Anders Dreyer

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 26-10-03 22:14

Anders Dreyer wrote:

> [...]
> nye Minolta Maxxum 5 (hedder vist Dynax her i EU?).
>
> Jeg tænker på alt fra stativ til ekstra linse? Nogen der ligger inde

Det kommer rigtig meget an på, hvad du kunne tænke dig, at tage
billeder af. Der findes jo uanede mængder at vælge imellem (næsten), og
medmindre man er rig, må man prioritere efter interesse.

Hvilket objektiv fulgte med i købet?

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

(Replace servername in address with: subetha<dot>dk)

Fra : Anders Dreyer

Dato : 26-10-03 22:45

"Torsten Balle Koefoed" <tbk@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket objektiv fulgte med i købet?

Hej Torsten.

Der fulgte et AF28-100 F3.5-5.6 med. Desuden har jeg _meget_ billigt købt et
MINOLTA f=80-200mm 1:4.5-5.6.

Jeg har haft et digital kamera, og kan rigtig godt lide at tage billeder,
men var lidt frustreret over kvaliteten af billederne. Dette har jeg taget
konsekvensen af, og er gået analog (min pengepung holder ikke til et
tilsvarende digi).

Jeg havde forestillet mig at investere i et stativ og muligvis et ekstra
objektiv...

Desuden har jeg læst en del om filtre, bl.a. Polarizer, og synes det lyder
som en go (sjov) ide.

Med venlig hilsen
Anders Dreyer

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 27-10-03 18:03

Anders Dreyer wrote:

> Der fulgte et AF28-100 F3.5-5.6 med. Desuden har jeg meget billigt
> købt et MINOLTA f=80-200mm 1:4.5-5.6.

Så er du rimeligt godt dækket ind til de fleste almindelige situationer.

> Jeg havde forestillet mig at investere i et stativ og muligvis et
> ekstra objektiv...

Et stativ er en rigtig god idé. En tommelfingerregel i fotografi siger,
at lukkertiden skal være mindst 1/brændvidde, når man holder kameraet i
hånden, for at undgå rystede (uskarpe) billeder. Hvis du f.eks. tager
et billede ved 200mm, skal lukkertiden helst være 1/200 sekund eller
kortere. Når der ikke er så meget lys (f.eks. ved aften eller
indendørs), vil lukkertiden blive længere en denne regel foreskriver,
og der er det så, at et stativ kan være til gavn.

Det ville også være en god idé at overveje en blitz, da den indbyggede
kun er en "nødblitz". Med en ekstern blitz kan du iøvrigt lave trådløs
blitz-fotografering, hvor den indbyggede styrer den eksterne.

> Desuden har jeg læst en del om filtre, bl.a. Polarizer, og synes det
> lyder som en go (sjov) ide.

Et pol-filter er et af farvefotografens vigtigste redskaber. Det
fjerner reflekser i overflader og får farverne til at træde meget
kraftigere frem.

> Specielt naturbilleder

Hvis det er billeder af landskaber og større ting i naturen, er du
umiddelbart ok dækket ind - ihvertfald indtil dine krav til
objektivernes kvalitet ændrer sig.

Hvis du er interesseret i makrofotografi (helt tæt på de små ting),
skal du have noget specielt udstyr til det, for dine objektivers
nærmeste fokuseringsafstand sætter en stor begrænsning for, hvor store
de små ting kan blive på billedet. Den rigtige løsning er at købe et
dedikeret makro-objektiv, men det er samtidig også en lidt dyr løsning.
Alternativt kan man købe mellemringe, der sættes ind mellem objektivet
og kameraet, så man dels forstørrer billedet og dels flytter
fokuseringsområdet meget tættere på kameraet. Man kan så til gengæld
ikke forkusere længere væk med sådan en mellemring på.

Makro-objektiver, der passer til dit kamera, kan du få fra Minolta,
Sigma og Tamron. Mellemringe laves af Kenko.

Fra : Anders Dreyer

Dato : 27-10-03 19:54

Hej Torsten.

Tak for et rigtig godt svar! Det er noget af en jungle som nybegynder, og så
er det jo godt at kunne læne sig op af de rutinerede krafter

Stativ, ekstern blitz og pol-filter er skrevet på listen...

> [...]
>
> Makro-objektiver, der passer til dit kamera, kan du få fra Minolta,
> Sigma og Tamron. Mellemringe laves af Kenko.

Fedt! Jeg havde faktisk glemt at skrive om dette - det er helt sikkert et af
mine ønsker. Jeg skal lige have en stille slåskamp med min pengepung (puuha
det bliver grimt), så må jeg se hvad der bliver råd til.

Igen, tusind tak for et rigtig godt svar.

Med venlig hilsen
Anders Dreyer

Fra : Anders Dreyer

Dato : 26-10-03 22:48

> Det kommer rigtig meget an på, hvad du kunne tænke dig, at tage
> billeder af. Der findes jo uanede mængder at vælge imellem (næsten), og
> medmindre man er rig, må man prioritere efter interesse.

Ups. glemte lige det...

Specielt naturbilleder

Anders Dreyer