Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hvordan fungere en standardfremkaldelse ?
Fra : Jesper Hansen

Dato : 26-10-03 09:44

Hejsa

Et lille spørgsmål om god gammeldags 35mm film.

Jeg har fundet frem til, at ved en luxus-fremkaldelse (Agfa Dimax), bliver
billedet scannet ind, og derefter behandlet, og så smidt ud på et
LCD-display, hvor der bliver lyst igennem og papieret bliver belyst osv.

Men hvad med en standardfremkaldelse?
Bliver de også scannet ind?

Mvh Jesper

Fra : Søren Blom

Dato : 26-10-03 15:37

"Jesper Hansen" <axlon@removelite.dk> skrev
> [...]
> billedet scannet ind, og derefter behandlet, og så smidt ud på et
> LCD-display, hvor der bliver lyst igennem og papieret bliver belyst osv.

Alle negativer der skal kopieres ned på papir skal nødvendigvis scannes på
en og anden måde. Der hvor forskellen lægger på en normal kopiering og så en
luksus omgang, er arbejdsprocessen som du selv er inde på og så er papiret
på luksus kopieringerne af bedre kvalitet.
Ved luksus kopiering bliver billederne også set igennem for fejl af
forskellige art inden at de bliver udleveret til kunden.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-10-03 09:30

"Jesper Hansen" skrev
> Jeg har fundet frem til, at ved en luxus-fremkaldelse (Agfa Dimax), bliver
> billedet scannet ind, og derefter behandlet, og så smidt ud på et
> LCD-display, hvor der bliver lyst igennem og papieret bliver belyst osv.

Det må så være en form for hybrid teknologi.

Det er flere forskellige måder at lave billeder på:
Den helt analoge, hvor negativet projiceres ned
på fotopapiret. Den er delt op i den additive måde hvor
eksponeringen er delt op i 3 del-eksponeringer
gennem hver sit farvede filter (rød -grøn-blå),
og den subtraktive måde, hvor een eksponering
sendes gennem et udvalg af filtre (gul-magenta-cyan)
for at opnå den rette farvebalance.
Den sidste bruges primært af amatører og
laboratorier med egentlige forstørrelsesapparater.

Den hybride, hvor du selv nævner Agfa's måde.
Der findes også flere andre varianter.

Den helt digitale, hvor det indscannede negativ
danner basis for en eksponering med laser direkte
på papiret. Lidt ligesom en inkjetprinter bare med
laserlys istedet for blæk.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply