Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problem med Olympus E-10...
Fra : Magnus

Dato : 25-10-03 18:05

Med ovennævnte kamera fotografere jeg ved fodboldkampe i den bedste række
herhjemme men jeg har to problemmer med apparatet.

1)
Det er meget tørstigt hvad angår batterier derfor har jeg ca. 3 sæt
genopladelige batterier som er ca. 1-1½ år gamle. Men nu da det er blevet så
koldt udendørs er der problemer med batterierne som kan være fuldt opladet
og sættes i apparatet hvorefter man ikke kan tage mere end et par billeder
før den igen mangler strøm.
Jeg havde også dette problem sidste efterår mens der overhovedet ikke var
problemer oom sommeren. Hvad kan det være er det batterierne som er færdige
eller er det kameraet som ikke kan få forbindelse og har kulden en
indflydelse på problemet?

2)
Når jeg tager billeder på stadion så har jeg omskifteren på toppen stående
på "P" (automatisk) og det virker fint når det er sommer og lyst. Men nu er
det efterår og til en aftenkamp er der ikke andet lys end det som er på
stadion og det er ikke helt nok for næsten alle billeder bliver sløret og
ubrugelige hvis ikke at spillerne ligefrem står stille.
Hvad kan jeg gøre for at opnå bedre action-billeder af spillere i bevægelse
og hvilke indstillinger vil kunne forbedre mine billeder...?

/Magnus

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 25-10-03 19:40

"Magnus" <arnason(fjern)@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

bevægelse
> og hvilke indstillinger vil kunne forbedre mine billeder...?

Hej Magnus
Det er en helt naturligt, at billederne bliver slørede under dårlig
belysning.
Der vil automatisk blive valgt en længere lukkertid.
Dette bevirker at alle bevægelser fra dig selv eller motivet vil bevirke et
sløret billede.
Denne lukkertid skal du gå ind og gøre så kort som muligt.
Hvis du kommer under ca. 1/100 kan det nemt give problemer alt efter hvor
meget du bruger i zoom.
Hvis du har mulighed for at stille ASA følsomheden skal du gøre dette.
Når du korrigerer disse tal skal du også din blænde. Hvis du ikke kender
betydningen af blænde
og lukkertid bør du studere dette, hvis du vil bruge dit Olympus til
specielle forhold.
Angående batteriforbrug, da er det ganske almindligt at kulden bevirker at
et batteri hurtigt bliver fladt.
Dine ekstra batterier bør du gemme tæt på kroppen for at undgå for stærk
nedkøling.
Hvis det er nogle gamle batterier du har kan du med fordel anskaffe dig
nogle nye, idet der er sket en udvikling på det seneste.
De kan idag fås med mere end 2100 ampere og bedre afladningskarakteristik.

Du må i gang med at eksperimentere lidt, held og lykke.
Hilsen
Jørgen

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 25-10-03 20:05

En lille rettelse til / af Jørgen

Batterier har ikke 2100 ampere, som skrevet nedenfor, men kun en
tusinde-del nemli 2100 milliampere.

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand

Fra : Jan

Dato : 25-10-03 21:17

> [...]

bevægelse
> og hvilke indstillinger vil kunne forbedre mine billeder...?

Med 2200 mAH genopladelige batterier kan mit E-10 tage mere end 160
billeder, hvoraf jeg anvendte flash til langt hovedparten samt display
til en del af billederne. Dette foregik i ca. 24 graders varme.

I går - termometret viste 8 grader (?) udenfor kunne jeg kun tage fem
billeder, uden flash og display, førend batteriet tilsyneladende var
fladt.
Tog modulet ud og drejede batterierne i modulet. og vupti, tog jeg ca.
30 billeder mere inden jeg tog hjem igen, uden at få nogen advarsel.

Hvad kan man så lære af den historie. Tja, måske fjedrene til
kontakterne i modulet kan være lidt for "slappe"?

En gang i mellem renser jeg i øvrigt kontaktfladerne på batterierne med
et stykke fint viskelæder. Om det virker, og om det er bedre end at
affedte kontakterne på anden vis, det kan jeg ikke sige.
Mvh
Jan

Fra : Jan

Dato : 25-10-03 22:03

> [...]

bevægelse
> og hvilke indstillinger vil kunne forbedre mine billeder...?

Hej Magnus
Dit problem er, at E-10 på baggrund af den mindre gode belysning
kompenserer ved at øge lukketiden. I "Program-mode" har du jo så at sige
tilladt kameraet at gøre som det vil. Kameraet kan jo ikke vide, at du
vil filme noget der bevæger sig hurtigere end en skildpadde

Prøv inden næste "rigtige" tur på stadion at indstille ISO (på display)
til 320, hvilket er maksimum på E-10. Så bliver billederne lidt mere
grynede, men det er sådan prof. fotografer også må gøre. (ISO er vist
noget med, hvor lysfølsomt filmen/censoren gøres. Spørg mig ikke om
hvordan)

Prøv derefter at indstille omskifteren til S (shutter/lukker). Du kan
derefter på hjulet dreje kameraet til at anvende lukketiderne ned til
1/640 sekund. Under de lysforhold der hersker på stadion, så prøv at
eksperimentere lidt med lukketiderne, og se, hvor kort lukketid lyset på
stadion tillader dig at anvende. Brug derefter den lukketid den første
gang du skal tage "rigtige" billeder. I pausen - hvis der er aktivitet
banen - kan du så evt. prøve at vælge en lukketid der er et trin højere
for at se, om dette også giver gode billeder.

I f.eks. photoshop kan du efterfølgende prøve at eksperimentere med
menuen "Levels". Der kan lyset styrkes uden at det ser kunstigt ud
(synes jeg). Funktionen findes vistnok også i Paintshop.

Et sløret billede kan aldrig gøres skarpt, men et mørkt billede kan
gøres en smule lysere.

Jeg er en ren amatør, så måske mine råd ikke er de bedste, men så
afspejler de i hvert fald min velvilje, og udstiller min dumhed.i en
herlig sammenblanding.

Mvh
Jan

Fra : Thomas Corell

Dato : 25-10-03 23:50

Magnus wrote:
> [...]
> og sættes i apparatet hvorefter man ikke kan tage mere end et par billeder

Hvis din lader er af en god kvalitet, burde du kunne genoplade dine
batterier mere end 5-600 gange. Dog bliver de gradvist ringere
(kapaciteten bliver mindre med tiden).

Så måske dine batteri'er har udtjent deres værnepligt ?

Du kan evt. forsøge at aflade/genoplade dem helt 2-3 gange i din lader.
En gang i mellem kan en sådan motionering redde dem, men hvis du er så
aktiv som jeg fornemmer bør du nok skifte dem. I den forbindelse kan jeg
anbefale www.batterier.dk

> [...]
> det efterår og til en aftenkamp er der ikke andet lys end det som er på

Det spurgte du også om i <news:bir0ss$clp$1@news.cybercity.dk> og der
var flere der kom med gode svar (bl.a. en pressefotograf i
<news:birau8.2a8.1@fotobase.dk> ).

Har du prøvet nogle af de forslag ?

--
Don't waste space