Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stort billede af mange små
Fra : Frank Nørvig

Dato : 24-10-03 17:16

Hejsa,

Jeg har flere gange set (især i nogle amerikanske reklamer), at man har
skabt ét stort billede vha. en helt masse små billeder. Hvor kan man finde
programmer der kan den slags, og hvad hedder det? Det er jo lidt anderledes
end en normal kollage.

Mvh Frank

Fra : Henning

Dato : 24-10-03 17:29

"Frank Nørvig" <spam@noervig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skabt ét stort billede vha. en helt masse små billeder. Hvor kan man finde
> programmer der kan den slags, og hvad hedder det? Det er jo lidt

Måske kan du bruge dette:

http://www.alhena-design.com/centarsia/

mvh Henning

Fra : Frank Nørvig

Dato : 24-10-03 18:42

Hej Henning,

> Måske kan du bruge dette:
> http://www.alhena-design.com/centarsia/

Det var præcis den slags jeg mente, men efter at have prøvet programmet en
del gange, syntes jeg ikke det helt lever op til mine forventninger. Jeg har
set andre programmer, som også laver lidt om i farverne på de små billeder,
så det store billede bliver flottere. Det kan dette program ikke.

Mvh Frank

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 24-10-03 19:19

http://www.aolej.com/mosaic/ er denne bedre - har ikke selv prøvet den
endnu?

Jan
www.fotoportal.dk

Fra : Frank Nørvig

Dato : 24-10-03 22:14

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.aolej.com/mosaic/ er denne bedre - har ikke selv prøvet den
> endnu?

Har lige prøvet det et par gange, og umiddelbart virker det _meget_ bedre
end det andet. Det kan tage meget store størrelser, og er bedre til at
tilpasse billederne. Det har en hel del avancerede funktioner.

Mange tak for tippet.

Mvh Frank

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 24-10-03 22:51

Jeg så først denne nu
http://www.aolej.com/mosaic/compare.htm der er lidt flere at vælge i mellem.

Tror også lige jeg prøver- vis gerne dit resultat.

Jan

Fra : Henning

Dato : 24-10-03 19:25

> [...]
billeder,
> så det store billede bliver flottere. Det kan dette program ikke.

Jeg har ikke selv prøvet programmet men har linket et blad, kan ikke huske
hvilket.

Har tænkt på at man skal have mange, rigtig mange, billeder for at kunne
danne alle nuancer med dem.

De programmer du har set, har de selv ændret i "billedtonen" eller har der
været flere forskellige billeder at vælge mellem?

mvh Henning

Fra : Frank Nørvig

Dato : 24-10-03 21:36

> Har tænkt på at man skal have mange, rigtig mange, billeder for at kunne
> danne alle nuancer med dem.

Jeg har ca. 2500 billeder som skal danne ét stort, og umiddelbart ser det ud
til at være nok. Men desværre kan programmet ikke komme særlig højt op i
opløsning (max. ca. 2000x2000), og det er kun nok til at mosaic-billederne
bliver ca. 50x50 pixel ... ikke nok til at man kan se hvad det
forestiller... Håber du forstår hvad jeg mener?

> De programmer du har set, har de selv ændret i "billedtonen" eller har der
> været flere forskellige billeder at vælge mellem?

Mange af billederne har været éns men med ændret "billedtone", dvs. lidt
"snyd", men flottere resultat.

Mvh Frank

Fra : Christian

Dato : 24-10-03 23:42

On Fri, 24 Oct 2003 22:36:08 +0200, "Frank Nørvig" <spam@noervig.dk>
wrote:

>Mange af billederne har været éns men med ændret "billedtone", dvs. lidt
>"snyd", men flottere resultat.

Hvorfor er det egentlig "snyd"? Hvis det er "OK" at sætte tusinder af
fotos op ved siden af hinanden, så sker der vel ikke noget ved at
ændre farvetonen i nogle af dem, gør der?
--
czj (Remove _væk_ from e-mail address)

Fra : Frank Nørvig

Dato : 26-10-03 17:14

> Hvorfor er det egentlig "snyd"? Hvis det er "OK" at sætte tusinder af
> fotos op ved siden af hinanden, så sker der vel ikke noget ved at
> ændre farvetonen i nogle af dem, gør der?

Det er vel en smagssag ... personligt syntes jeg, at selve "kunsten" er, at
sammensætte billederne så de går op i en større enhed og skaber et samlet
billede. Hvis man manipulerer de små billeder for nemmere at komme frem til
resultatet, betragter jeg det som "snyd", men ikke desto mindre bliver det
som regel et flottere resultat.

Mvh Frank

Fra : Henning

Dato : 24-10-03 23:45

> [...]
> bliver ca. 50x50 pixel ... ikke nok til at man kan se hvad det
> forestiller... Håber du forstår hvad jeg mener?

Jeg har selv et andet program "Serif Montage Plus" som jeg heller ikke har
prøvet Det fulgte med et abbonnement på Digital Foto tror jeg det
hedder.

Programmets beskrivelse nævner "Use 20.000+ free Thumbnail Images" så jeg
tro der skal rigtig mange til før det bliver rigtig godt.

Vil du vise nogle af dine resultater?

mvh Henning

Fra : Frank Nørvig

Dato : 26-10-03 17:16

> Jeg har selv et andet program "Serif Montage Plus" som jeg heller ikke har
> prøvet Det fulgte med et abbonnement på Digital Foto tror jeg det
> hedder.

Mosaic Creator kan jeg varmt anbefale. Det har mange gode funktioner og er
relativt nemt at bruge.

> Vil du vise nogle af dine resultater?

Jeg ville gerne, men mit resultat fylder lidt over 240mb da det skal bruges
til plakat-print. Det er lige voldsomt nok at poste i en binær gruppe.

Mvh Frank