Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stativ til Canon 10D
Fra : Hans Kruse

Dato : 23-10-03 21:27

Jeg overvejer, hvad jeg skal købe til min10D. Jeg har et stativ allerede
(Vanguard MK-3), men det er kan kun vanskeligt holde de ca. 1,5 kg, som 10D
+ 28-135mm linsen vejer stille. Jeg har set på Gitzo anmeldelser, kataloget
fra Technikdirekt og priser og er ikke rigtig klar over, hvad der er
nødvendigt. Gitzo G2220 ser ud tilsvarende
http://www.luminous-landscape.com/reviews/accessories/gitzo-2227.shtml og
det ser jo besnærende ud med den fleksibilitet. Er der nogen, der har gode
råd/erfaringer? Stativet skal bruges til landskabsfotografering (inkl.
rindende vand naturligvis), makro, etc. altså lidt af hvert.
Mvh, Hans

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 23-10-03 22:49

> [...]
> råd/erfaringer? Stativet skal bruges til landskabsfotografering (inkl.
> rindende vand naturligvis), makro, etc. altså lidt af hvert.

Jeg selv har et Manfrotto 190 PRO.
Det kan stort set det samme som det Gitzo du nævner og koster det halve.
Det er dejligt højt (jeg er 188cm og jeg behøver IKKE bukke mig -
tværtimod).

Hovedet er for mig at se det vigtigste og jeg ville gerne have et Arca Swiss
kuglehoved (Rolls Royce hovedet over dem alle), men det koster kassen, så
jeg "nøjes" med et fornuftigt 3-vejs panorama hoved.

I starten da jeg købte det, var jeg ellevild og ville kun tage billeder
v.h.a. stativet, men jeg er efterhånden gået væk fra det og benytter det nu
kun når det er absolut påkrævet.
Hvorfor ? Fordi det fylder af h..... til, er uhandy at gå rundt med når man
samtidig har en taske fyldt med diverse objektiver og så tager det en
evighed at sætte op - efter min mening vel at mærke.
Jeg tvivler kraftigt på at et Gitzo eller lign. vil være meget hurtigere at
betjene, for Manfrotto'en har også quick-release på benene m.v. så det ER så
hurtigt som det næsten kan blive.
Du kan dog spare noget vægt hvis du køber stativer af kulfiber. Det du
sparer i vægt, betaler du så for i guld

Personligt er jeg bare mere til håndholdt hvor man hurtig kan eksperimentere
med alt fra at ligge på jorden til at kravle op i et træ.
Det eneste tidspunkt hvor det er et must er ved macro, for det er sgu
halvsvært at få ordentlige billeder ved 1:1 med lille skarphedsdybde når det
er håndholdt.

P.S. Jeg har flere steder læst følgende vedrørende midter-"røret" på diverse
stativer (sagt af folk som ALTID bruger stativ) :
Hvis du af den ene eller anden grund flytter midter-røret så kameraet ikke
længere sidder *direkte* oven på de 3 stativ-ben, så er det ikke længere et
stativ - så er det bare en monopod med flere ben.
D.v.s. at så snart du flytter på midter-røret så mister du også noget af den
stabilitet som et stativ kan levere.

/Niels

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-10-03 23:29

I kataloget findes flere Manfrotto stativer. F.eks. Manfrotto MA 055 AB
højde 1,94 transport 74 cm og vægt 3,2kg til 129 euro. Det nævnte Gitzo
koster 229 euro uden hoved. Svarer dette Manfrotto til dit?

Det er rigtigt at det er besværligt med stativ og det kun i begrænset omfang
jeg vil benytte det og vil derfor ikke spendere unødvendigt meget.

Mvh, Hans

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 23-10-03 23:41

> I kataloget findes flere Manfrotto stativer. F.eks. Manfrotto MA 055 AB
> højde 1,94 transport 74 cm og vægt 3,2kg til 129 euro. Det nævnte Gitzo
> koster 229 euro uden hoved. Svarer dette Manfrotto til dit?

Ved nærmere eftertanke så tror jeg faktisk at jeg husker forkert.
Jeg mener at mit Manfrotto hedder 055 Pro. Hvad forskellen er på 055 AB og
055 Pro er, ved jeg ikke.
Læg dog mærke til at de har et ganske fornuftigt tilbud på 055 Pro, 141 RC
hoved (så vidt jeg husker det hoved jeg selv har) og en monopod til 189
Euro.
Ikke helt ringe pris...

/Nields

Fra : Jan

Dato : 24-10-03 05:58

> [...]
> råd/erfaringer? Stativet skal bruges til landskabsfotografering (inkl.
> rindende vand naturligvis), makro, etc. altså lidt af hvert.

Min anbefaling er et Cullmann 3335 med 3060 makro svingarm, fleksibelt
kraftigt stativ i høj kvalitet.

http://www.cullmann-foto.de/html/produkte/stative/fortgeschrittene/3335.html

Ca. EUR 162,- for begge dele hos technikdirect.

Jan